«بنا» باید بهترین تصمیم را درباره «سوریان» بگیرد

تیم ملی کشتی فرنگی ایران که موفق شده تا اینجا 5 سهمیه از 6 سهمیه موجود در کشتی فرنگی رقابت های المپیک 2016 ریو را کسب کند، تنها یک شانس دیگر برای کسب سهمیه در سبک وزن کشتی فرنگی در مسابقات استانبول ترکیه که 17 الی 19 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد را دارد.

حمید سوریان در تلاش های قبلی خود موفق به انجام این مهم نگردیده و حال باید دید تصمیم محمد بنا در خصوص نماینده وزن 59 کیلوگرم ایران در استانبول چیست. نفرات راه یافته به فینال این مسابقات المپیکی خواهند شد و حضور چند چهره سرشناس جامانده از المپیک کار را سخت تر می کند.

 هادی عامل از کارشناسان خبره کشتی در گفتگو با مشرق با بیان اینکه بنا از دانش بالایی برخوردار است افزود، در خصوص اعزام کردن یا نکردن مجدد سوریان، کسی که تصمیم نهایی را می گیرد بنا است ولی باید منطق کشتی را هم در نظر گرفت.

عامل ابتدا با تمجید از کسب بالای سهمیه های کشتی گفت: ما در کشتی آزاد 6 سهمیه کامل را گرفتیم و در فرنگی هم موفق به کسب 5 سهمیه شده ایم که نتیجه قابل قبولی است .بسیاری از کشورهای صاحب نام دنیا 3 یا 4 سهمیه کسب کرده اند. دنیا روی کشتی کار کرده و سرمایه گذاری کرده اند. ولی متاسفانه ما مشکلات زیادی داشتیم .به دلیل مسایل مالی اردوی خارج از خانه کشتی نداریم و این مسئله باعث می شود که بچه ها از لحاظ روانی خسته شوند. باید بگویم آقای خادم از آبرویش مایه گذاشت و تلاش زیادی کرد تا همین اردوها و چند سفر انجام شد

کارشناس و گزارشگر مطرح کشتی کشورمان در خصوص عملکرد سوریان در رقابت های انتخابی مغولستان نیز اظهار داشت: سوریان 7 مدال طلا دارد و نابغه کشتی جهان لقب گرفته است ولی این سوریان، سوریان قدیم نیست. از جان مایه می گذارد ولی در 31 سالگی بدنش افت کرده است. او به خوبی تمرین می کند و شاید بتواند بازهم موفقیت های خود را تکرار کند اما اگر نتوانست مردم ناراحت نشوند. یادمان باشد آقا تختی هم وقتی پابه سن گذاشت و در چهارمین المپیک حضور پیدا کرد عنوانی بهتر از چهارمی کسب نکرد.

عامل درباره اعزام نماینده ایران به استانبول برای آخرین شانس کسب سهمیه در وزن 59 کیلوگرم نیز اینگونه پاسخ داد: «بنا سرمربی تیم ملی است و دانش بالایی هم دارد و او است که تصمیم نهایی را می گیرد ولی ما باید منطق کشتی را هم در نظر بگیریم. منطق کشتی می گوید که جدا از این مسافت های طولانی و پروازهای چند ساعته که باعث اختلال در خواب و استراحت می شود، سوریان وزن زیادی هم کم می کند که این مسئله کار را برای حضوری با تمام انرژی بر روی تشک دشوار تر می کند اما باید دید در پایان چه تصمیمی اتخاذ می شود. با این وجود کار بسیار دشوار است و به اعتقاد من اگر سوریان هم اعزام شود همه چیز 50-50 است.«

وی در خصوص تعداد مدال های احتمالی کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو گفت: «تکرار نتایج المپیک لندن کار بسیار دشواری است. کسب سه طلا یک چیز رویایی بود و جاودانه شد. در المپیک ریو یک وزن از کشتی فرنگی کم شده و به 6 وزن کاهش پیدا کرده است، از طرفی هنوز در یک وزن سهمیه نگرفته ایم که این مسائل باعث می شود تکرار افتخار آفرینی لندن دشوار شود اما در هر صورت گله ای به کادر فنی و کادر مدیریتی فدراسیون نیست«.

کارشناس کشتی کشور در پایان گفتگوی خود با مشرق در خصوص برگزاری رقابت های انتخابی تیم ملی نیز گفت: «رقابت های انتخابی تیم ملی در شرایط بسیار خوبی برگزار شد و وقتی کشتی گیران در این فضا و شرایط خوبازی کنند در المپیک و دیگر رویدادهای بزرگ تحت تاثیر جو قرار نمی گیرند و می توانند بهترین عملکرد خود رابه نمایش بگذارند. مسابقات انتخابی یعنی عدالت و عدالت زیباترین چیز است، حتی زیباتر از طلای المپیک.»