استقلال با هدایت پرویز مظلومی با سیستم 1-3-2-4 بازی می‌کند. تیمی که می‌تواند در هفته‌های زیادی از لیگ برتر، صدرنشین بماند، پس قطعاً می‌تواند در کورس قهرمانی تا آخرین لحظات لیگ به تلاشش ادامه دهد.

البته آنها با شکست در دربی، کارشان را سخت شده می‌بینند اما فراموش نکنید استقلال جنگ را به صورت کامل نباخته و می‌تواند جدا از لیگ، در جام‌حذفی به قهرمانی برسد.

در شماره روز گذشته، عملکرد مهاجمان پرسپولیس را زیر ذره‌‌بین بردیم. پرسپولیسی‌ها تا پایان هفته 27 لیگ، 44 گل زده‌اند و به تازگی در تعداد گل‌های زده از استقلال پیش افتاده‌اند. استقلالی‌ها نیز 38 گل وارد دروازه حریفان‌شان کرده‌اند که آمار 1/4 گل برای هر بازی را مقابل نام آبی‌ها می‌گذارد.

همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ مهاجمان استقلال برویم. آنهایی که در این فصل شانس بازی در نوک پیکان خط حمله را داشته‌اند و در رقم خوردن گل‌های استقلال به عنوان مهاجم نقش ایفا کرده‌اند.

 

سجاد شهباززاده‌؛ ملی‌پوش می‌شود

سجاد، یک مهاجم مدرن است. می‌تواند از سرعت و قدرت دریبلینگ خود استفاده کند و با «سر توپ‌هایی» که می‌زند، مدافعان حریف را از بازی محو کند. شوتزن، سرزن و قدرتمند برای پرسینگ اما خیلی کم تغذیه می‌شود و به همین خاطر مجبور است در دقایق زیادی از بازی، پایین‌تر از خط یک‌سوم حریف بازی کند و این مسئله باعث کاهش تعداد گل‌های زده‌‌اش می‌شود. مهاجمی مثل سجاد باید همیشه نزدیک به دروازه حریفان بازی کند. با این حال او به روزهای پیش‌رو امیدوار است به خصوص رسیدن به پیراهن تیم ملی و حضور در رقابت‌های انتخابی جام جهانی‌ 2018 روسیه.

 

بازی: 23 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 17 بازی

محرومیت: یک جلسه

گل زده: 6 گل

پاس گل: 7 پاس

دقایق حضور در میدان: 1994 دقیقه

اخطار: 3 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 332/3 دقیقه یک گل

 

*** 

 

محسن کریمی‌؛ یک استعداد جدید

 

محسن توانایی‌های جالبی دارد. ریزنقش است و می‌تواند بین مدافعان حریف جاگیری کرده و ضربه نهایی را بزند. چهارچوب‌شناسی محسن را می‌توان قابل تحسین دانست اما هنوز به اندازه کافی باتجربه نیست که تک‌تک فرصت‌هایش را به گل بدل کند با این حال، او یک استعداد ناب برای استقلالی‌ها به حساب می‌آید:

 

بازی: 21 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: یک بازی

محرومیت: ندارد

گل زده: 5 گل

پاس گل: ندارد

دقایق حضور در میدان: 1089 دقیقه

اخطار: یک کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 217/8دقیقه یک گل

 

***

آرش برهانی‌؛ دور از اوج

 

دوران اوج آرش برهانی واقعاً جذاب بود. او می‌توانست هر آنکه اراده می‌کرد، برای استقلال گل بزند. البته اگر تعداد فرصت‌های گلزنی قطعی که آرش در دوران فوتبالش از دست داده را با موفقیت پشت‌سر می‌گذاشت امروز با عدد گل عجیب و غریبی در صدر جدول گلزنان تاریخ لیگ برتر نشسته بود. آرش با روزهای اوجش خیلی فاصله دارد و این تنها جمله‌ای بود که می‌شد در مورد برهانی نوشت.

 

بازی: 14 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: ندارد

محرومیت: ندارد

گل زده: 2 گل

پاس گل: 2 پاس

دقایق حضور در میدان: 834 دقیقه

اخطار: 2 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 417 دقیقه یک گل

 

*** 

پروپییچ‌؛ چرا بازی نمی‌کند؟

سؤال‌های بزرگی در مورد نیمکت‌نشینی‌های همیشگی پروپییچ وجود دارد. واقعاً چرا این بازیکن با چنین کیفیت و کارنامه‌ای که دارد، نمی‌تواند زیاد برای استقلال به میدان برود آن هم در شرایطی که آبی‌ها می‌توانند از این مهاجم بیش از اینها سود ببرند. میانگین گل این بازیکن نسبت به سایر مهاجمان استقلال بهتر است.

 

بازی: 12 بازی

حضور از ابتدا تا انتهای یک بازی: 2 بازی

محرومیت: ندارد

گل زده: 2 گل

پاس گل: ندارد

دقایق حضور در میدان: 396 دقیقه

اخطار: 2 کارت زرد

میانگین دقایق گل زده: هر 198 دقیقه یک گل