منصوریان علیه پرسپولیس، دایی مقابل مظلومی

با برگزاری سه دیدار پایانی هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال ایران تقریباً مشخص شد که سه تیم بالای جدول یعنی پرسپولیس، استقلال تهران و استقلال خوزستان از بیشترین شانس برای کسب سهمیه آسیا و البته قهرمانی لیگ برتر برخوردار هستند. ذوب‌آهن برابر صبا یک بر یک متوقف شد، تراکتورسازی بازی برده برابر سیاه جامگان را با نتیجه 2 بر یک به میزبان خود واگذار کرد و نفت تهران هم در خانه خود به سپاهان بحران‌زده با نتیجه یک بر صفر باخت.

در این گزارش سه بازی پیش‌رو مدعیان اصلی قهرمانی را بررسی می‌کنیم.

پرسپولیس

پرسپولیس که زمانی در همین فصل حضور در قعر جدول را تجربه کرد، اکنون با 51 امتیاز صدرنشین لیگ برتر است. نقطه عطف برانکو و تیمش دربی پایتخت بود، جایی که آنها علاوه بر شکست رقیب سنتی‌شان صدر جدول را نیز بدست آوردند. این تیم که 21 هفته است رنگ باخت را ندیده، امید زیادی به موفقیت در سه بازی پایانی و نهایتاً کسب عنوان قهرمانی دارد.

سرخ‌پوشان در هفته بیست و هشتم مقابل علیرضا منصوریان و شاگردانش در نفت قرار می‌گیرند. نفت که شانسی برای کسب عنوان قهرمانی ندارد، برای بدست آوردن سهمیه آسیایی می‌جنگد هر چند با شکست روز گذشته این موضوع هم دور از دسترس شد. پرسپولیس اگر از این بازی به سلامت بگذرد و موفق به کسب سه امتیاز شود، می‌تواند امید زیادی به قهرمانی داشته باشد. با این حال منصوریان به عنوان یک استقلالی تمام تلاشش را می‌کند تا جلوی پرسپولیس بایستد. او در این باره گفته است: «هرچند برای خودمان بازی می‌کنیم اما با ناهموار کردن راه قهرمانی پرسپولیس، راه قهرمانی استقلال را هموار خواهیم کرد».

گسترش فولاد حریف بعدی پرسپولیس است. کمالوند و شاگردانش که نه ترس سقوط دارند و نه امید کسب سهمیه آسیایی، با خیالی راحت به مصاف شاگردان برانکو می‌روند. گسترش فولاد حریف سرسختی است و در تبریز به راحتی به تیم‌های مقابل باج نمی‌دهد.

بازی با راه‌آهن آخرین دیدار پرسپولیس در لیگ است. این بازی یک شمشیر دو لبه برای سرخ پوشان به حساب می‌آید. لوکوموتیو رانان با 22 امتیاز در رده پانزدهم جای دارند و اگر تا آن زمان سقوط‌شان به لیگ پایین‌تر قطعی نشود در هفته پایانی، حریف دردسازی برای پرسپولیس خواهد بود. صورت دیگر موضوع سقوط این تیم به لیگ یک تا قبل از بازی پرسپولس است که این بهترین فرصت برای سرخ پوشان برای غلبه بر یک تیم بی‌انگیزه است.

درست است که آمار خوب خط حمله پرسپولیس، این تیم را امیدوار می‌کند اما آنها نباید از خط دفاع خود غافل شوند. این تیم با 29 گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاع را در میان 9 تیم بالای جدول دارد.

استقلال تهران

استقلال با برد قاطع برابر فولاد، شکست تلخ در دربی را به فراموشی سپرد و حالا خود را برای سه بازی حساس آماده می‌کند. تیم جوان شده آبی‌پوشان مقابل فولاد، هواداران این تیم را برای این سه بازی امیدوار کرد. مظلومی که فشار زیادی را در هفته‌های اخیر تحمل می‌کند، شرایط به مراتب دشوارتری نسبت به دو تیم دیگر دارد.

استقلال در هفته بیست و هشتم باید با سایپا دیدار کند. با اینکه این تیم میانه جدولی انگیزه‌ای ندارد اما تجربه نشان داده باید مراقب اینگونه بازی‌ها بود اگر چه روی کاغذ شانس پیروزی استقلال بیشتر است.

حساس‌ترین و سخت‌ترین بازی استقلال در هفته بیست‌ونهم است. مصاف با تراکتورسازی در تعیین سرنوشت استقلال نقش زیادی دارد. تراکتورسازان که در این فصل لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی کسب کرده‌اند، برای حضور دوباره در آسیا نباید به راحتی امتیاز از دست بدهند هر چند شکست روز گذشته کارشان را دشوار کرده است. مصاف قلعه‌نویی و مظلومی جدا از شرایط جدول برای هر دو نفر بسیار مهم و حساس است.

استقلال باید در ایستگاه پایانی در قم به دیدار صبا برود. علی دایی که سابقه نایب قهرمانی لیگ با پرسپولیس را دارد، با برد برابر استقلال می‌تواند کمک شایانی به قهرمانی تیم محبوبش کند، اگر کار به هفته پایانی بکشد. استقلال در حال حاضر با 48 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به همنام خوزستانی‌ خود در رتبه دوم ایستاده است.

استقلال خوزستان

استقلال خوزستان که از ابتدای فصل تا به حالا همیشه در بالای جدول بوده برای کسب جام قهرمانی باید با دو تیم پرطرفدار پایتخت رقابت کند. بسیاری از کارشناسان نتایج خوب ابتدای این فصل را اتفاقی می‌دانستند و بر این باور بودند که این تیم در حد و اندازه یک مدعی نخواهد بود و افت خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد و استقلال خوزستان با حفظ روند صعودی خود یکی از سه ضلع مثلث قهرمانی است.

خوزستانی‌ها در هفته بیست و هشتم به مصاف راه‌آهن می‌روند. این تیم که در منطقه صعود قرار دارد حریف خطرناکی برای استقلال خواهد بود. پدیده حریف بعدی استقلال در هفته بیست و نهم است. شاگردان ویسی می‌توانند از بی‌انگیزگی این تیم نهایت استفاده را برده و سه امتیاز حساس را کسب کنند.

ذوب آهن سرسخت‌ترین حریف استقلال خوزستان در این سه بازی است. درست است که ذوب آهن در فینال جام حذفی حضور دارد، اما نمی‌تواند تضمین حضور در آسیا را به این تیم دهد. گل‌محمدی و شاگردانش درصدد کسب سهمیه آسیایی در لیگ هستند تا با خیالی راحت در فینال جام حذفی حاضر شوند.

سه هفته پایانی لیگ برتر به صورت همزمان و از ساعت 18 برگزار خواهد شد. هفته بیست‌وهشتم روز پنجشنبه 9 اردیبهشت، هفته بیست‌ونهم یکشنبه 19 اردیبهشت و هفته سی‌ام جمعه 24 اردیبهشت برگزار می‌شود.