20 نکته از نبرد نفس گیر بین تراکتور و ملوان

ملوانان پس از پیروزی پرگل در بازی قبلی خود در این دیدار در تبریز به میدان می روند، شهری که تاکنون در لیگ برتر در آن موفق به پیروزی نشده است، تراکتورسازان نیز بعد از شکست هفته پیش که در دقایق پایانی به دست آمد در این بازی به میدان می رود تا با کسب سه امتیاز برای حضور در بین تیم های مدعی سهمیه آسیایی قرار داشته باشد. امیر قلعه نویی در بازی به سراغ تیمی می رود که دوستش داشت و در ابتدای فصل نیز بسیار به آن نزدیک شد.

 

1. اولین و مهمترین نکته این بازی حضور امیر قلعه نویی در کادر فنی دو تیم در لیگ پانزدهم است، امیر قلعه نویی که مربی منتخب مالک قبلی ملوانان بود در دو بازی ابتدایی این تیم هدایت ملوانان را بر عهده داشت، دو دیداری که یک پیروزی و یک شکست را برای این تیم به دنبال داشت و پس از آن قلعه نویی که قرارداد خود را با این تیم به ثبت نرسانده بود ترجیح داد در ادامه بازی ها سکان هدایت انزلی چی ها را به مربی دیگری بسپارد.

2. هر دو تیم در لیگ پانزدهم طعم تغییر سرمربی را چشیده اند، تبریزی ها در ابتدا تونی اولیویرا را روی نیمکت خود داشتند و پس از آن به سراغ امیر قلعه نویی رفتند و او را به خدمت کرفتند این در حالیست که ملوانان نیز از بازی سوم به بعد با حمید استیلی در بازی ها حضور داشتند و پس از استعفای این مربی به سراغ محمد احمدزاده رفتند و او را روی نیمکت این تیم نشاندند. 

3. هم ملوانی ها و هم تراکتوری ها در تغییر و تحولاتی که در کادر فنی خود داشتند به سراغ مربیانی رفتند که پیش از این نیز در این تیم کار کرده بودند و اتفاقا برای هواداران دو تیم نیز خاطرات خوبی به وجود آورده بودند، امیر قلعه نویی اولین بار توانست تراکتورسازان را در بین تیم های مدعی قهرمانی قرار دهد و در نهایت با نایب قهرمانی و کسب سهمیه آسیا دور اول حضور خود در این تیم را به پایان رساند و محمد احمدزاده نیز از سال ها هر بار به عنوان سرمربی بندرنشینان معرفی شد با توجه به وضعیت مالی بد این تیم با استفاده از جوانان حاشیه امنیت را برای ملوان حفظ می کرد.

4. بازی پیش روی این دو تیم در برابر یکدیگر از معدود دیدارها در تاریخ رویارویی این دو تیم است که پیروزی در آن حساسیت ویژه ای برای هر دو تیم دارد، تراکتورسازان که در بازی های دور برگشت توانستند پله پله بالا بیایند این روزها نیاز به امتیازات کامل تمام بازی های خود دارند تا بتوانند از کورس مدعیان کسب سهمیه آسیایی عقب نمانند. در طرف مقابل ملوانی ها نیز باید در سه بازی آینده خود تیم برنده انتهای جدول باشند، آنها با توجه به وضعیتی که داشتند یکی از تیم های پایین جدول محسوب می شوند و با یک اشتباه پایین تر می روند و جای خود را به سایر رقبا می دهند.

5. در تعطیلات نیم فصل یک جابجایی در محل خدمت یکی از بازیکنان سرباز لیگ برتری باعث ایجاد حاشیه و مجادله عجیب و غریبی بین این دو تیم شد، مهدی شریفی که در ابتدا قرار بود در نیروی دریایی خدمت کند و به عضویت ملوانان دربیاید با رایزنی تراکتورسازان به این تیم رفت، اتفاقی که تاکنون سابقه نداشته و همین موضوع باعث اعتراض شدید شمالی ها شد تا جاییکه مسئولان نظام وظیفه عنوان کردند به زودی بازیکنان سرباز مطرحی را به این تیم انتقال خواهند داد.

6. ملوانی ها در روزهای اخیر یکی از بازیکنان خود را از دست دادند، مهرداد اولادی به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت و فوتبال ایران را به سوگ نشاند، این موضوع یک بار نیز برای تراکتورسازان اتفاق افتاده بود، رضا حسن زاده، مدافع وقت تبریزی ها در سال 85 به دلیل تصادف از دنیا رفت و فوتبال ایران را عزادار کرده بود.

7. ملوانی ها آخرین بار در بازی برگشت لیگ سیزدهم در برابر تراکتورسازی موفق به گلزنی شدند، آنها در سه بازی اخیر نتوانستند در برابر تبریزی ها گلزنی کنند.

8. دو تیم در تاریخ لیگ برتر 15 بار با یکدیگر روبرو شدند که سهم تبریزی ها 6 پیروزی بود و انزلی چی ها نیز تنها در 2 بازی موفق به برد شدند، 6 بازی این دو تیم نیز با تساوی به پایان رسید.

9. در قسمت بازکردن دروازه نیز تراکتورسازان از حریف خود پیش هستند، آنها در بازی های این دو تیم 16 بار موفق شدند گلزنی کنند این در حالیست که ملوانان 13 بار دروازه این تیم را باز کردند.

10. بهترین پیروزی بین بازی های این دو تیم مربوط به ملوانی ها می شود، آنها در بازی رفت لیگ اول توانستند در انزلی با سه گل تراکتورسازان را با شکست روبرو سازند.

11. بهترین پیروزی تبریزی ها نیز دو برد 2 بر 0 است، بازی رفت لیگ دهم و بازی برگشت لیگ یازدهم دو دیداری بودند که تراکتورسازان در خانه موفق به پیروزی های مشابه با این نتیجه شدند.

12. پرگل ترین بازی های این دو تیم نیز دو تساوی دو بر دو است، اولی در بازی برگشت لیگ اول اتفاق افتاد و دو تیم در تبریز به این نتیجه دست پیدا کردند، بازی دوم نیز بازهم در تبریز و در دیدار رفت لیگ سیزدهم اتفاق افتاد.

13. دو بازیکن دو گله بین دو تیم سابقه بیشترین گلزنی را در دیدارهای مشترک دارند، بازیکنانی که دیگر هیچکدام از آنها در این دو تیم حضور ندارند، کریم انصاری فرد و محمد ابراهیمی از جمع سرخ پوشان و مهدی دغاغله و محمد نزهتی نیز در بین سپید پوشان، بازیکنانی بودند که توانستند بیشترین گل را در بازی های این دو تیم به ثمر برسانند.

14. این دو تیم هفت فصل در لیگ برتر با یکدیگر دیداری نداشتند، به دلیل حضور تیم تبریزی در لیگ دسته اول، پس از دو بازی این دو تیم در لیگ اول، با هفت فصل فاصله، در لیگ نهم، ملوان و تراکتورسازی مجددا به دیدار یکدیگر رفتند.

15. ملوانی ها در بازی های خود با تراکتوری ها رکورد منفی عجیب و غریبی را ثبت کرده اند، آنها در 10 بازی موفق به پیروزی نشدند، انزلی چی ها آخرین بار در بازی برگشت لیگ دهم و در انزلی موفق شدند تبریزی ها را با دو گل بدرقه کنند اما بعد از آن دیگر در برابر این تیم رنگ پیروزی را ندیدند.

16. بعد از بازی پرگل دو بر دو این دو تیم در بازی رفت لیگ سیزدهم، این دو تیم در سه بازی اخیر تنها توانستند دو گل به ثمر برسانند و به نوعی می توان گفت بازی تیم های ملوان و تراکتورسازی در یک فصل و نیم اخیر هر 135 دقیقه یک گل به همراه داشته است.

17. مهاجم از میان رفته ملوانی ها، در یکی از بازی های این دو تیم یک گل دیدنی وارد دروازه تبریزی ها کرد، در بازی برگشت این دو تیم در لیگ نهم و در حالی که تراکتورسازان موفق به پیروزی دو بر یک شدند، تنها گل ملوانان را مهرداد اولادی به ثمر رسانده بود.

18. فرزاد حاتمی، مهاجم گلزن این روزهای تراکتورسازان در نیم فصل اول در عضویت تیم ملوان قرار داشت اما به دلیل مسائل مالی از این تیم جدا شد و در فصل نقل و انتقالات به تبریزی ها پیوست.

19. تیم فعلی ملوان هیچ بازیکنی را در اختیار ندارد که سابقه پوشیدن پیراهن تراکتورسازان را داشته باشد اما در تیم شاهین ثاقبی، محمد پوررحمت اله و فرزاد حاتمی سه بازیکنی هستند که پیش از این در جمع ملوانان حضور داشتند.

20. دو تیم در بازی برابر یکدیگر در درون دروازه وضعیت کاملا متفاوتی دارند، محمدرضا اخباری دروازه بان اصلی تراکتوری هاست که یکی از دو گلر ثابت در تمام بازی های لیگ در بین تیم های مختلف بوده و در بازی پیش رو نیز از دروازه تیمش حراست می کند اما ملوانی که در طول بازی های لیگ دروازه بان های اول و دوم خود را از دست دادند و برای این بازی باید از دروازه بان سوم خود استفاده کنند. پس از جدایی سرگئی پاشنکو به دلیل مسائل مالی، در بازی هفته پیش ملوانی ها، سیدحسین حسینی نیز مصدوم شد و تا پایان فصل نمی تواند برای این تیم به میدان برود و به همین دلیل محمد احمدزاده باید از آیدین قویدل و یا نیما میرزازاد درون دروازه تیمش استفاده کند.