فوتبال ایران بد است و من به این فوتبال برنمی گردم

وحید معتقد است که هرگاه بستر مناسبی برای فعالیتش فراهم شود به عرصه مربیگری ورود خواهد کرد. 

این چهره که کمتراز یک هفته است به ایران آمده در گفت وگویی با کاپ، شرکت کرده که متن آن را در زیر می خوانید:

* در روزهایی که بیرون از کشور به سر می برید قطعا اخبار داخل را رصد می کنید.

بله. من اخبار را از طریق سایت ها و خبرگزاری ها می خوانم و البته بیشتر اخبار مهم را دنبال می کنم. نتایج بازی ها را پیگیری می کنم و اگر بتوانم مسابقات را می بینم. فکر می کنم اطلاعاتم از فوتبال ایران خوب باشد. 

* دربی 82 را تماشا کردید؟

بله. به نظر من بازی زیبایی بود و تماشاگران توانستند یک رقابت پرگل را تماشا کنند. باید به هر دوتیم تبریک گفت. آنها نیامده بودندتا صرفا به فوتبال تدافعی رو بیاورند . البته شاید از نظر نتیجه گیری منطقی به نظر نمی رسید اما یک دربی سطح بالا بود و به شخصه از آن لذت بردم. 

* انتظار چنین نتیجه ای را داشتید؟

وقتی پرسپولیس گل زد استقلال شانس به تساوی کشاندن بازی را داشت. بعد هم که پرسپولیس 2برصفر جلو افتاد صاحب یک پنالتی شد که می توانست آن را  گل کند 3برصفر جلو بیفتد. دو تیم در این بازی هیچگاه تسلیم نشدند و همین مساله موجب شد یک مسابقه باکیفیت و زیبا را تماشا کنیم. از آن مهم تر اینکه مردم و تماشاگران از تماشای این مسابقه لذت بردند. 

* شما اخیرا به ایران برگشته اید، از فعالیت های خود در اروپا صحبت کنید.

زندگی می کنم؛ زندگی بعد از بازیگری. هرکسی باید بداند که بعد از دوران فوتبالش با شرایط متفاوتی روبه رو می شود البته این دوران سختی هایی را دارد و شما با خلاء روبه رو می شوید اما مهم این است که بتوانیم به این شرایط عادت کنیم. من مدارک A و B را در اروپا و در دوران بازیگری ام گرفتم و سپس به دنبال مدارج بالاتر رفتم و طی 10 ماه گذشته به دنبال مدرک پرولایسنس رفتم.

* برای علاقه مندان به فوتبال این سوال وجود دارد که وحید هاشمیان چه زمانی به عنوان سرمربی کار خود را آغاز می کند.

البته باید بگویم کسی چاقو زیر گلوی آدم نگذاشته که حتما مربیگری کند. شما باید شرایط را بسنجید امسال شرایطی که می خواستم پیش نیامد. الان هم به زندگی شخصی ام می پردازم.

* به نظر می رسد که برای ورود به این عرصه وسواس زیادی به خرج می دهید.

نه. وسواس نیست. به نظرم شما وقتی می خواهید کاری را شروع کنید باید آن را درست انجام بدهید و از آن مهم تر اینکه فضایی که قرار است در آن حضور داشته باشید را دوست داشته و بحث اجبار در میان نباشد. اگر این مساله لحاظ نشود نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت. 

* آیا پیشنهاد ویژه ای را هم دریافت کرده اید؟

ببینید الان هنوز فصل فوتبالی در آلمان و دیگر کشورها به پایان نرسیده است لذا حرفه ای نیست که بخواهیم در این زمان به پیشنهاد فکر کنیم. 

* خیلی ها علاقه مند هستند تا وحید هاشمیان نیز مثل بسیاری از هم دوره های خود از فوتبال ایران شروع کند.

ببینید، سوءتفاهم نشود. من عاشق ایران هستم و به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم. اما فوتبال ما وضعیت بدی دارد. بود و نبود من در این فوتبال تفاوتی ندارد و نمی توانم تاثیری داشته باشم. 

* اگر امکان دارد درباره این فضای بد بیشتر توضیح دهید و آن را باز کنید.

اگر می خواهید از من حرف بکشید باید بگویم من بارها درباره مشکلات فوتبال ایران صحبت کرده ام و الان اگر باز هم بخواهیم به آن مشکلات اشاره کنیم باید به اندازه یک ساعت صحبت کنیم. همه شما مشکلات فوتبال مان را می دانید و شاید دیگر نیازی  به طرح مسایل نباشد. ولی در کل معتقدم مشکلات فوتبال ما ریشه ای است. ما تا مدیریت مان درست نشود این بحث ها وجود دارد البته مدیریت منظورم مدیریت کلان و کل است که فوتبال نیز زیرمجموعه آن محسوب می شود. 

* با تمام این تفاسیر بفرمایید که برای آینده تان چه برنامه ای دارید و آیا از طرف مراکز ورزشی و فوتبالی با شما صحبتی و یا مشاوره ای شده است؟

زندگی ام را می کنم و به کارهای شخصی ام می رسم درباره سوال شما باید بگویم پارسال دورادور صحبت هایی شد ولی علاقه مند نبودم تا فعالیتی داشته باشم.

* آن صحبت ها از طرف فدراسیون و درباره حضورتان در کادر فنی تیم ملی بود؟

خیر. خوشبختانه فدراسیون کاری با ما ندارد و ما هم کاری با فدراسیون نداریم. 

* درباره حساسیت بازی های لیگ برتر چه نظری دارید؟

به نظر من خیلی خوب است که حساسیت برای قهرمانی و حتی برای مشخص شدن تیم های سقوط کننده تا روز آخر ادامه دارد. اگر ایران هم مثل آلمان و تیمی مثل بایرن مونیخ هفته ها زودتر قهرمانی اش را مسجل می کرد بی انگیزگی به وجود می آمد. 

* به نظر شما کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد؟

به نظر من هر سه تیم شانس دارند و هرکدام که بیشتر تلاش کنند قهرمان خواهند شد. 

* درباره انتخابات فدراسیون فوتبال که روز شنبه برگزار خواهد شد چه نظری دارید؟

نظر خاصی ندارم. چون حرف من تاثیری در انتخابات نخواهد داشت فقط امیدوارم فوتبال شرایط بهتری پیدا کند انسان به امید زنده است و من هم امیدوارم.