برانکو: تا بازیکنی جذب نکنم کسی را از پرسپولیس بیرون نمی کنم

برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری امروزش که در محل باشگاه پرسپولیس برگزار شد، گفت: قبل از هر چیز به شما سلام می‌کنم و تشکر می‌کنم از همه دوستان خبرنگار که با ما کار مشترکی انجام دادید. می‌توانم بگویم حمایت‌های خوبی از ما کردید. با توجه به اینکه فصل تمام شده به عنوان همکاران خودمان دوست دارم پاسخگوی سوالات شما باشم. ما فصل خیلی خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: ما عملکرد خوبی داشتیم اما قهرمانی را با استقلال خوزستان تقسیم کردیم آن هم به خاطر تفاضل گل. قهرمان نشدیم اما احساس قهرمانی داریم و این حس را هواداران پرشور و با غیرتمان به ما دادند که در کل فصل سنگ تمام گذاشتند. نهایتا در آخر بازی دیروز نشان دادند هوادار واقعی هستند. نشان دادند که یار دوازدهم و قوی‌ترین یار ما هستند و از حمایت‌هایی که در لحظات حساس انجام دادند تشکر می‌کنم. وقتی می‌گویم ما احساس قهرمانی داریم فقط به خاطر آنهاست چون آنها مهم‌ترین سرمایه های تیم هستند و ما و شما برای آنها کار می‌کنیم.

برانکو تصریح کرد: خوشحالم که شادی زیادی در تمام فصل به آنها دادیم.

تشکر می‌کنم از علی‌اکبر طاهری و کادر مدیریتی باشگاه که در طی فصل قدم‌های موثری در همه زمینه‌ها برداشتند. از سازماندهی باشگاه گرفته تا ثبات مالی نسبتا خوبی که تا حالا انجام شده است. همینطور تلاشی که کردند تا شرایط خوبی برای کار مناسب هم برای تیم اول و هم برای آکادمی فراهم شود. طبیعی است که این یک پروسه ادامه‌دار است و باید همچنان این تلاش ادامه داشته باشد. همینطور باید تشکر زیادی انجام دهم از بازیکنانم که عملکرد خوبی داشتند و با وجود مشکلات زیادی که داشتیم هفته های درخشانی را پشت سر گذاشتند و قطعا بدون تلاش آنها هیچ رضایتمندی و شادی که الان داشتیم نداشتیم.

سرمربی پرسپولیس ادامه داد: وقتی از طاهری و کادر مدیریت تشکر کردم در کنار آن منظورم همه مسئولان و کارکنان باشگاه بوده است و باید از همه تشکر کنم چون ما یک تیم هستیم. تشکر می‌کنم از تدارکات تیم و افرادی که در زمین بازی برای ما زحمت می‌کشیدند. همه دوستانی که زحمت می‌کشیدند از آنها قدردان هستم و همچنین باید از مشوقین باشگاه تشکر کنم که در همه مراحل کنار ما بودند و در نهایت هم از همکارانم در کادر فنی ممنونم که با من کار کردند. منظور من ایگور، آندره و مارکو بود که الان در خدمت آندره نیستیم و همینطور کریم باقری و مصطفی قنبرپور و باید تشکر ویژه‌ای از روح زیبای تیم، محمود خوردبین داشته باشم. من مقدمه‌چینی زیادی انجام دادم و حالا شما صحبت‌هایتان را مطرح کنید البته زمان هم محدود نیست و هرچقدر می‌خواهید سوال بپرسید. 

به گزارش فارس، سرمربی پرسپولیس درباره اینکه پرسپولیس با تفاضل گل قهرمان نشد و این تیم از نظر دفاعی مشکل داشت نظر شما چیست؟ افزود: طبیعی است که تیمی که می‌خواهد قهرمان شود همه خطوط آن باید با کیفیت باشد. واقعیت این است که ما گل‌های زیادی خوردیم. نمی‌خواهم به طور خاص اشاره به فرد خاصی کنم. به هر حال خط دفاع وظیفه دارد که به تیم کمک کند اما یکی از دلایلی که ما قهرمان نشدیم این است که گل‌های زیادی خوردیم. این مسئله پیش آمد. به طور مثال در بازی با  گسترش فولاد دو گل خوردیم آن هم در حالی که هیچ موقعیتی نداشتند. درباره دیروز هم حرفی نزدم. در بازی با ذوب‌آهن در دقیقه 93 گل خوردیم. پس شما حق دارید که این حرف‌ها را می‌زنید. شاید این به خاطر بسیار تهاجمی بودن ما بود و در هر بازی ریسک را می‌پذیرفتیم. ما نشان دادیم که موثرترین تیم لیگ بودیم و 50 گل زدیم البته اگر بخواهم فرصت‌هایی که داشتیم و گل نزدیم را حساب کنیم مشخص می‌شود که قدم‌های زیادی برداشتیم اما به هر حال فوتبال است.

خبرنگاری از برانکو پرسید که درست است که قهرمان نشدید اما شما و علی‌اکبر طاهری حرف از برنامه‌های بلند مدت انجام دادید و آیا برای حضور در فصل آینده برنامه خاصی در نظر دارید یا خیر؟ تصریح کرد: ما قراردادی امضا کردیم که یک هدف مشترکی پیش روی خودمان داشتیم و آن موفقیت نه فقط در ایران بلکه در آسیا بود. فعلا یک قدم بزرگ جهت آسیایی شدن را انجام دادیم اما درباره تقویت تیم باید بگویم هر 6 ماه به دنبال تقویت تیم خواهیم بود. طبیعی است که برای جنگیدن در سه جبهه باید تیم تقویت‌شده‌ای داشته باشیم تا بتوانیم طبق شایستگی‌مان نتیجه بگیریم. طبیعی است که در کنار اینکه بخواهیم کیفیت تیم بالا برود باید بین بازیکنان هم رقابت باشد که این رقابت خودش کیفیت بازیکنان را مضاعف می‌کند.

سرمربی پرسپولیس در مورد اینکه اول فصل خیلی‌ها به عملکرد ضعیف کفشگری، خالقی‌فر و مکانی انتقاد داشته و  انتظار تمدید قرارداد آنها وجود نداشت  اظهار داشت: الان که بحث از بازیکنان شد باید بگویم با آنها قرارداد امضا شد چون قبلا در پرسپولیس بودند و خدماتی هم به تیم انجام دادند. آنها بازیکنان استاندارد تیم بودند. بازیکنانی که در طول فصل مشکلات زیادی داشتند. اگر به یاد داشته باشید کفشگری چند مرحله مصدوم شد. حاتمی در بهترین فرم مصدوم شد و جایگاهش از دست داد. خالقی‌فر هم مصدومیت طولانی‌مدتی داشت. نورمحمدی هم مصدوم بود و جایش را از دست داد تا لوکا جای او را بگیرد. طبیعی است که همه آنها خدماتی به تیم ارائه دادند و بابت این از آنها ممنونم و به این ترتیب انصاری و مسلمان هم خودشان نشان دادند و سطح بازی خود را بالا بردند.

وی درباره اینکه بین بازیکنان اصلی و ذخیره فاصله زیادی بود، اظهار داشت: طبیعی است که بازیکنانی که بازی نمی‌کنند نمی‌توانند در فرم مشابه بازیکنی که بازی می‌کند، باشد دلایل آن مصدومیت بود و به سادگی نمی‌شود از مصدومیت به حالت اول برگشت. مخصوصا در وضعیتی که فرصت بازی‌های دوستانه زیاد نداشتیم چون بازی‌ها فشرده بود به همین دلیل بازیکنان ذخیره در حد بازیکنان استاندارد نبودند.

وی در واکنش به این مسئله که خیلی از بازیکنان این فصل کیفیت لازم را نداشته‌ و در پرسپولیس به کیفیت رسیده و حتی ملی‌پوش شدند، اما اکنون که به پایان فصل رسیدیم شنیده می‌شود برای تمدید قرارداد پیشنهادهای نجومی داده‌اند و آیا این مسئله برای او و باشگاه قابل قبول است یا نه،  افزود: خوشحالم که تعدادی از بازیکنان جوان ما خوب پیشرفت کردند این تاییدی بر نحوه کیفیت کار ماست اما مهم‌تر از ان تلاش خود بازیکنان است. در مورد این موضوع که شما گفتید باید بگویم در جریان نیستم اما باید فکر کنم که طاهری از این مسئله خبر ندارد چون برای تمدید قرارداد با بازیکنی صحبت نکردیم. از فردا تازه می‌خواهیم آنالیزهایمان را آغاز کنیم و طبیعی است که همه مسائل باشگاه را در نظر می‌گیریم. من اینقدر می‌دانم که قرارداد برخی بازیکنان امسال تمام می‌شود و برخی قرارداد دارند اما این مسئله بستگی به توافق باشگاه و بازیکنان دارد. 

سرمربی پرسپولیس درباره اینکه امسال با حوادث غیرطبیعی مثل حاشیه‌های سوشا مکانی، فوت هادی نوروزی و داوری‌های لیگ همراه بودید شاید هر مربی دیگری بود در کار کم می‌گذاشت و اینکه باید عده‌ای بابت انتقاداتشان عذرخواهی کنند تصریح کرد: من از شما بابت این تعریف‌تان ممنونم. دقیقا فکر می‌کنم وظیفه خبرنگاران است که ابعاد ضعیف و قدری کار ما و بازیکنان را ثبت کنید ما بازیکنان و باشگاه‌ها نیاز به نقد و بررسی داریم و اکنون نیز از این نقدها ناراحتی از سوی ما وجود ندارد، اما واقعیت این است که ما در این فصل مشکلات غیرطبیعی زیادی داشتیم. در ابتدای فصل و در بازی‌های اول سوشا مکانی محروم بود، در بازی اول مهدی طارمی را در اختیار نداشتیم و در طول فصل به‌خاطر اشتباهات داوری پنج داور از سوی فدراسیون جریمه و محروم شدند. در آن زمان بازیکن ما را به‌دلیل لب‌خوانی حرفش در تلویزیون محروم کردند. در حالی که شاهد بودیم برخی بازیکنان با مربی حریف درگیر می‌شدند، بین دو نیمه برای تیم حریف و بازیکنانش مشکل ایجاد می‌کردند، اما برخوردی با آنها صورت نگرفت و محروم نمی شدند، نمی‌خواهم به دیگر مشکلات اشاره کنم، مرگ هادی نوروزی هم شوک بزرگی برای ما بود اما علی‌رغم همه این مشکلات روزبه‌روز منسجم‌تر ظاهر شدیم.اینجا ناراحتی و عصبانیتی وجود ندارد اما همانطور که گفتیم واقعا مسائل و مشکلات غیرطبیعی پشت سر گذاشتیم.مهم‌ترین مسئله این است که با همه این مشکلات روز به روز محکم‌تر ظاهر شدیم.

برانکو در پاسخ به این پرسش که پرسپولیس در این فصل از خط دروازه‌اش ضربات زیادی را متحمل شد و آیا قصد ندارد برای فصل آینده دروازه‌بانی بزرگ و مطمئن را جذب کند گفت: در هر تیمی دروازه‌بان‌ها بازیکنان مهم و تأثیرگذاری محسوب می‌شوند و همین الان تیم‌های بزرگ دنیا همه دنبال بهترین دروازه‌بان‌ها هستند. ما واقعاً در پست دروازه‌بانی مشکل داشتیم که این موضوع جای بحث دارد. سوشا مکانی دروازه‌بان بزرگی است که تعصب خاصی هم به پرسپولیس دارد، اما متأسفانه در طول فصل اتفاقات زیادی برای این دروازه‌بان افتاد. او در سه بازی اول محروم بود، بعد از آن و در بازی با ملوان او را محروم کردند و مدتی هم به‌دلیل مشکلات شخصی‌اش کنار تیم حضور نداشت، اما اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم انتقادات زیادی علیه سوشا شد، در حالی که اشتباهات او حداقلی بود. شاید در طول فصل سوشا روی سه چهار گل مقصر بود که یکی از آنها بازی با ذوب‌آهن در تهران بود. یا اینکه در بازی با نفت می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد، نمی‌خواهم بیشتر از این در این باره صحبت کنم اما هر پستی نیاز به آنالیز دارد. خطوط دروازه، دفاع، هافبک و خط حمله ما آنالیز خواهند شد تا درمورد بازیکنان تصمیم بگیریم، اکنون وقت کافی را داریم که همه چیز را آنالیز کنیم و به این مسائل رسیدگی خواهد شد.

سرمربی پرسپولیس در خصوص اینکه آیا بازیکنانی که نمی‌خواهید را به آنها می‌گویید اظهار داشت: می‌دانم که همه علاقه دارند که چه کسی قرار است برود یا اینکه بیاید. همانطور که آن روز گفتم هیچ لیستی هنوز تهیه نشده و با هیچ بازیکنی حتی بازیکنان فعلی خودمان مذاکره‌ای نشده است. با طاهری جلسه داشتم قرار شد امروز هم استراحت کنیم اما از فردا تیم را آنالیز می‌کنیم. طبیعی است که وقت کافی خواهیم داشت تا بازیکن جدید بگیریم اما باید اول بازیکن بیاوریم بعد ببینیم چه کسی برود نه اینکه الان چند بازیکن را رد کنیم و بعد دنبال بازیکن برویم.

وی درباره اینکه اگر بازیکنی نمی‌خواهد زودتر بگوید تا آن بازیکن تیم جدید پیدا کند، افزود: بازیکنی که پیشنهاد دارد خودش آن را مطرح می‌کند و تشخیص می‌دهد که کجا برای او بهتر است. ما از فردا کار را آغاز می‌کنیم و هنوز دیر نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید اومانیا قصد دارد از تیم برود گفت: او چهارشنبه به کشورش می‌رود چون قراردادش تمام شده و فردا کارها را آنالیز می‌کنیم و صحبت خواهیم کرد که چه کسی بیاید و چطور با بازیکنان صحبت کند. چون قرارداد بنگستون و ماریچ هم تمام شده است حالا اگر بخواهم ابراز تمایل کنم که بازیکن می‌گیریم یا نه باید بگویم که درباره فرد صحبت نمی‌‌کنم. گفتم که یکسال پیش موقعیت خاصی بود و من و طاهری همزمان یک روز قبل از شروع فصل به تیم آمدیم. وضعیت سختی داشتیم چراکه نه پول داشتیم و در زمان کمی باید مشکلاتمان حل می‌شد از او تشکر می‌کنم که وضعیت خوبی پیش آورد تا بتوانیم قدم رو به جلویی برداریم. بهتر بگویم که ما تازه اول راه هستیم چون به طور موازی همزمان در بحث ثبات باشگاه کار می‌کردیم و هم اینکه بر روی انتخاب بازیکن فکر می‌کردیم. از طرفی بر روی نتایج هم فکر می‌کردیم. برخی مسائل را در این شرایط توانستیم به راحتی حل کنیم.