وحید هاشمیان ، درباره  اختلاف بین برانکو و کی روش، هدایت تیم زیر 16 سال کشورمان و مطالبات قدیمی اش از باشگاه پرسپولیس صحبت کرد. متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید.

*پیش از این گفته می شد طارمی به لیگ های معتبرتری خواهد رفت. 

چند سالی است که تیم های حاضر در کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلیس علاقه ای به جذب بازیکنان ایرانی نشان نمی دهند. ما در این سال ها به جز حاج صفی که در بوندسلیگای دو مشغول شد بازیکن دیگری نداشتیم که به اروپا بیاید. البته او هم به تیم درجه یکی نرفت و انتخابش با بدشانسی و سقوط این تیم همراه بود. در نهایت هم شرایط خوبی برای حاج صفی رقم نخورد. 

*چه سنی برای حضور در لیگ های اروپایی مناسب است؟

به اعتقاد من سنین بین 18 تا 24 سال زمانی است که یک فوتبالیست می تواند به خارج از کشور بیاید و در فوتبال اروپا رشد کند. هنوز نمیدانیم طارمی به کدام تیم رفته به همین خاطر نمی توانیم بیشتر از این درباره این اظهار نظر کنیم. فقط می توانم این را بگویم که امیدوارم قراردادش کوتاه مدت باشد و از تیم های کوچک شروع کند تا رفته رفته در فوتبال اروپا رشد کرده و با کسب تجربه به تیم های بهتر منتقل شود. 

*موضوع دیگری که این روزها مطرح است اختلاف نظر برانکو و کی روش بر سر حضور بازیکنان ملی پوش پرسپولیس در تمرینات تیم ملی بود. شما با کدام یک از این دو نفر موافق هستید.

من این موضوع را فقط شنیدم و از جزئیات آن مطلع نیستم. فقط این را می دانم که همواره باید تیم های باشگاهی در شرایط خوبی باشند که تیم ملی بتواند از بازیکنان آماده آنها بهره ببرد. 

*راه حل چیست؟

بهتر است مسئولان تیم ملی و فدراسیون با برگزاری جلسه ای این موضوع را حل و فصل کنند. همان طور که گفتم این باشگاه ها هستند که تیم ملی را می سازند و باید به خواست مربیان باشگاهی توجه کرد. اما در نقطه مقابل تیم ملی هم نیاز دارد تا بازیکنان خود را به هماهنگی کامل برساند. استانداردهای فوتبال ایران مانند آلمان نیست که می توانند ملی پوشان شان را در مدتی کوتاه با هم هماهنگ کنند. تیم ملی فوتبال ما به زمان بیشتری نیاز دارد. به همین خاطر فکر می کنم این مشکلات فقط با برگزاری جلسات مشترک و همفکری قابل حل خواهد بود.

*چندی پیش از شما به عنوان سرمربی تیم فوتبال زیر 16سال و جایگزین حمید علیدوستی نام برده شد. آیا با فدراسیون فوتبال جلسه ای در این باره داشتید؟

خیر. نمیدانم این شایعه چطور و از کجا به وجود آمد. من هیچ صحبتی با مسئولان فدراسیون نداشتم و چنین تصمیمی از طرف آنها و من گرفته نشده است. 

*طلب تان از پرسپولیس چه شد؟ گفته بودید می خواهید شکایت کنید.

من نه اهل دعوا هستم و نه کسی که برای دیگران حاشیه به وجود آورده باشد. زمانی که درپرسپولیس بودم به صورت مرتب در تمرینات و مسابقات حضور داشتم. حتی زمانی که مصدوم می شدم هم سعی می کردم در تمام جلسات تیم حضور داشته باشم. در واقع به همه تعهداتم در قبال پرسپلویس عمل کردم. اما متاسفانه پرسپولیس به تعهداتش عمل نکرد. وقتی هم که برای دریافت طلبم به باشگاه رفتم به من گفتند که نه تنها از ما طلبکار نیستی بلکه به ما بدهکار هم شده ای. به همین خاطر علی رغم میل باطنی و خواست قلبی ام مجبور شدم تا برای ممنوع الخروج نشدن مالیات پولی که دریافت نکرده بودم را به اضافه 5 درصد مالیات بر درآمد آن را بپردازدم. این شد که تصمیم گرفتم از طریق مراجع قانونی در فدراسیون فوتبال اقدام کنم تا طلبم را بگیرم. 

*پس چرا هنوز این اتفاق نیفتاده است؟

آن زمان کمیته انضباطی و استیناف رای دادند که حق با من است. باید از حسن زاده رئیس کمیته انضباطی تشکر کنم چون در جلسه ای که نماینده ام آنجا بود و البته اطلاعات کافی قانونی نداشت ولی با این حال کمیته انضباطی به سازمان لیگ نامه ای زد تا از محل درآمدهای باشگاه پرسپولیس طلب من پرداخت شود. اما باز هم این اتفاق نیفتاد. حتی در این فاصله نبی (دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال) یک بار آقای اسدی سه بار و کمیته انضباطی هم یک بار به تاج که آن زمان رئیس سازمان لیگ بود نامه زدند اما آنها فقط نامه ها را بایگانی می کردند. وقتی در فوتبالی می بینیم که قوانین فوتبالش توسط ارکان فوتبالی اش اجرا نمی شود وای به حال دیگر بخش های فوتبال مان. اگر ما قانون داریم باید این نامه ها ترتیب اثر داده می شد اما اگر قانون نداریم فدراسیون باید اعلام کند که ما توانایی اجرای رای کمیته انضباطی خودمان را نداریم و برای رسیدگی به حقوق فوتبالی تان به خارج از کشور بروید.

*اقدام بعدی تان چه بود؟

پس از آن نماینده من با آقایان تاج، حسنی خو و طاهری جلسه برگزار کردند. البته مدتی بعد آقایان مصاحبه کردند و گفتند که طلبکارها باید با ما کنار بیایند. عین همین عبارت را در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها عنوان کردند. شاید مدیر باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارد بدهی سال های گذشته ارتباطی به او پیدا نمی کند. اما باید پذیرفت. نمی توان وارد باشگاه پرافتخاری مثل پرسپولیس شد. مقابل جام ها و عناوین گذشته آن عکس یادگاری گرفت و به شهرت رسید. اما کاری به بدهی های همین باشگاه نداشته باشند. پرسپولیس پرطرفدارترین تیم آسیاست که در دست همین افراد است اما می گویند بدهی های گذشته به ما ارتباطی ندارد. من 11سال در یک کشور غریب زندگی کردم اما در این مدت چیزی جز احترام، اجرای قانون در قبال خودم ندیدم. یک سال و نیم به ایران برگشتم و بازی کردم اما متاسفانه به لحاظ معنوی و هم مالی هرچه که فکرش را بکنید نباید می دیدم دیدم. 

*ظاهرا دلخوری هم از انتشار لیست بازیکنان پرسپولیس در فصلی که رویانیان مدیرعامل بود داشتید.

در زمان مدیریت رویانیان و در حالی که من از فوتبال خداحافظی کرده بودم لیست بازیکنان مازاد و مورد نیاز باشگاه را روی سایت آن قرار می دهند. بین اسامی منتشر شده نام من قرار نداشت و این شبهه به وجود آمد که باشگاه پرسپولیس مرا نمی خواهد. در حالی که من خودم پیش از آن از فوتبال خداحافظی کرده بودم. این از نظر معنوی مرا آزرده کرد و اتفاقی که در زمان آن مدیر اتفاق افتاد. این هم از نظر مادی که مدیر جدید نسبت به من اعمال کرد. نمیدانم چطور می توانیم به این فوتبال خدمت کنیم. شاید مشکل از طرف من است و اگر کسی غیر از من برای طلبش به تاج مراجعه می کرد پولش را می گرفت. 

*حالا قید این پول را زده اید؟

تا زمانی که زنده هستم برای دریافت طلبم عقب نشینی نمی کنم نه به خاطر پول بلکه به خاطر حقم. بعضی می گویند هرجا که ظلم وجود دارد مظلوم گناهکار است. من نمی خواهم گناهکار باشم، هم پولم را نگیرم و هم گناهکار قلمداد شوم.

*قصد دارید از طریق دادگاه CAS شکایت کنید؟

فعلا این کار را نکردم اما برای رسیدن به طلبم از هیچ راهی کوتاهی نمی کنم. منتظر آینده باشید چون در آینده جواب برخی از این پرسش ها مشخص خواهد شد.