بازار تابستانی فوتبال ایران امسال زودتر از تصورات رونق گرفت و بسیاری از باشگاه ها از همان فردای اتمام فصل گذشته کار خود را در جذب بازیکنان جدید آغاز کردند و روزهای هیجان انگیزی برای طرفداران شان و همچنین فوتبالیست های حاضر در بازار رقم زدند.

 

 در این بین جابه جایی های صورت گرفت که کمتر کسی تصور آن را می کرد تا فوتبال باشگاهی ایران سورپرایزهای تابستانه جالبی در دل خود داشته باشد. نقل و انتقالاتی که می تواند به داغ شدن بیشتر فوتبال باشگاهی ایران در شانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر کمک کند به همین خاطر به تعدادی از این جابه جایی های عجیب نگاهی انداختیم.

 

آندرانیک تیموریان (ماشین سازی)

کاپیتان تیم ملی همواره نامش در نقل و انتقالات تابستانی به عنوان شاه ماهی نقل محافل می شد اما امسال برخلاف سال های گذشته کمتر باشگاهی حاضر بود با چنین بازیکن گران قیمتی قرارداد ببندد تا این که ماشین سازی و رسول خطیبی وارد بازار شده و به یکباره آندرانیک تیموریان را به جمع سبزپوشان اضافه کردند تا حضور کاپیتان تیم ملی در تیمی که تازه دسته اولی شده باعث تعجب همگان شود.

 

 

آرش افشین (استقلال تهران)

بعد از جدایی از ملوان نزدیک به نیم فصل بدون تیم ماند تا هم مصدومیتش را برطرف کند هم تیم خوبی را برای آینده فوتبالی اش برگزیند. آرش افشین که همواره شائبه مصدومیت کهنه و مرموزش باعث می شد تا مشتریانش با تردید پای میز مذاکره با او بنشینند در کمال تعجب همگان در سبد خرید پر و پیمون استقلال منصوریان قرار گرفت تا بیشتر تمرکز آبی های پایتخت به جذب مهاجم دوخته شود. در خصوص آمدن افشین به استقلال حرف و حدیث های زیادی به گوش رسید که گذشت زمان همه چیز را مشخص می کند.

 

 

محمدرضا خلعتبری (گسترش فولاد تبریز)

هافبک مهاجم ریزنقش سال های گذشته سپاهان و ذوب آهن بعد از این که با باشگاه اصفهانی مشکلات عدیده ای پیدا کرد در گیر و دار حضور احتمالی در استقلال به یکباره مسیرش را به سمت شمال شرق ایران و شهر تبریز تغییر داد و پیراهن گسترش فولاد را برتن کرد تا فراز کمالوند یکی از شاه ماهی های نقل و انتقالات را به تور بیاندازد. خلعت حالا باید انتظارات را با پیراهن تیم تبریزی برآورده کند و نشان بدهد که تیم های بزرگ از نخریدن او پشیمان خواهند شد.

 

 

مسعود حسن زاده (سایپای تهران)

طرفداران استقلال و پرسپولیس خیلی دوست داشتند این مهاجم جوان و آینده دار را در جمع بازیکنان تیم محبوب شان ببینند به خصوص پرسپولیسی ها که حسن زاده را جانشین خلف مهدی طارمی می دانستند اما مهاجم ناراضی ذوبی ها نه آبی پوش شد نه سرخپوش تا به یکباره او را در جمع شاگردان حسین فرکی در سایپا ببینیم. حالا باید منتظر ماند و دید با این جا به جایی مسعود می تواند بار دیگر توانایی هایش را نشان داده وبه تیم ملی بازگردد یا ...

 

 

جاسم کرار (تراکتورسازی تبریز)

یاغی عراقی بعد از تمام اتفاقاتی که فصل گذشته در اردوی استقلال رقم زد و با محرومیت هایی از سوی کمیته انضباطی و سازمان لیگ روبرو شد بار دیگر سر از فوتبال ایران و باشگاه تراکتورسازی در آورد تا برای دومین بار با تیم محبوب آذربایجان در لیگ برتر به میدان برود. جاسم کرار که همواره حاشیه هایش بر توانایی های فنی اش می چربد این بار باید در تبریز زمینه موفقیت تیم تراکتور را فراهم کند تا از زیر بار فشارهای کاذب خارج شود.

 

 

عبدا.. ویسی (سپاهان اصفهان)

بعد از یک فصل تیره و تار و ایستادن در جایگاه یازدهم جدول رده بندی سپاهانی ها برای ترمیم زخم های ایجاد شده به سراغ مردی رفتند که در یک برنامه سه ساله توانست استقلال خوزستان را با کمترین هزینه ممکن به قهرمانی لیگ برساند. عبدا.. ویسی با سابقه پوشیدن پیراهن سپاهان در زمان بازیگری در شرایطی به خرید عجیب زردپوشان نصف جهان تبدیل شد که خوب می دانست در بدترین برهه زمانی تصمیم به بازگشت گرفته و هیچ بعید نیست این تصمیم تمام موفقیت های اخیر او را زیر سئوال ببرد اما وسوسه نیمکت سپاهان او را وادار کرد تا اهواز را ترک و راهی اصفهان شود.

 

 

محسن ربیع خواه(پرسپولیس تهران)

در روزهایی که همه طرفداران پرسپولیس منتظر یک خرید پر سرو صدا برای خط حمله خود بودند این باشگاه با جذب محسن ربیع خواه شوک بزرگی به اهالی فوتبال وارد کرد! بازیکنی که یک فصل تمام به دلیل مصدومیت از میادین دور بود و قبل از آسیب دیدگی نیز تنها تجربه بازی برای پاس همدان را در کارنامه داشت. هنوز با گذشت چند هفته از این انتقال بسیاری این سئوال را از خود می پرسند که برانکو چگونه زیر بار ریسک چنین خریدی رفته که باید جواب این سئوال را با گذشت زمان به دست آورد.

 

 

آرش برهانی (پیکان تهران)

بهترین گلزن استقلال در ادوار لیگ برتر بعد از دو فصل کم فروغ با پیراهن این تیم در نهایت در لیست مازاد قرار گرفت تا همه جا شایعه خداحافظی او از دنیای فوتبال به گوش برسد اما پیکان تازه صعود کرده به لیگ برتر با مجید جلالی به سراغ این مهاجم پا به سن گذاشته رفتند و در انتقالی عجیب برهانی را پیکان سوار کردند به این امید که مهاجم گلزن سال های نه چندان دور لیگ برتر باردیگر جور گلزنی خودروسازان پایتخت را به دوش بکشد.

 

 

شهاب گردان (پدیده مشهد)

بعد از سال های پرافتخاری که در اصفهان تجربه کرد با قرار گرفتن در لیست مازاد سپاهان از بین تمام پیشنهاداتی که داشت ترجیح داد دوباره به مشهد بازگردد. همان شهری که در سنین جوانی زمینه را برای اوج گیری گردان در فوتبال ایران با پیراهن ابومسلم را فراهم کرد حالا یک بار دیگر میزبان این گلر پا به سن گذاشته خواهد بود تا گزدان دینش را به فوتبال مشهد با پیراهن پدیده ادا کند.

 

 

عقیل اعتمادی (صنعت نفت آبادان)

دروازه بان ایرانی الاصل که سال ها در فوتبال هلند بازی می کرد در تصمیمی عجیب از آلمره سیتی جدا شد و سر از برزیل ایران آبادان درآورد تا از چارچوب دروازه صنعت نفت حراست کند. اعتمادی که نسبت فامیلی نزدیکی با قوچان نژاد مهاجم گلزن تیم ملی دارد بعد از خاطرات نه چندان خوشی که با تراکتورسازی در فوتبال ایران داشت در بازگشت دوباره این بار به دنبال موفقیت در جنوب ایران است تا نامش را بیشتر بر سر زبان ها بیاندازد.

 

 

یاسر فیاضی (ذوب آهن اصفهان)

با جدایی مهاجمانی مثل کاوه رضایی و مسعود حسن زاده تمام طرفداران ذوب آهن منتظر ورود یک مهاجم سرشناس به اردوی تیم شان بودند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه یحیی گل محمدی و مدیران ذوب آهن دوباره به سراغ بازیکنی گمنام از لیگ دسته دوم ایران رفتند و یاسر فیاضی را به خدمت گرفتند تا با این بازیکن ضعف های خود در خط حمله را برطرف کنند. بازیکنی که کسی شناختی از توانایی هایش ندارد اما با این حال یحیی خیلی به او دل بسته است.