چیزی که ستاره پرسپولیس را فراری داد

با توجه به جدایی رامین رضاییان و فسخ قرارداد سال آتی او به خاطر یک بند و ایجاد شبهاتی در این باره خبرنگار کاپ توانسته به متن کامل این بند خاص دسترسی پیدا کند.

سایت کاپ بند خاص موجود در قرارداد رامین رضاییان را افشا و منتشر کرد در این بند آمده است: 

«چنانکه تا تاریخ 15/3/95 پرسپولیس نتواند با بازیکن تسویه حساب کامل نماید و در صورت عدم علاقه مندی بازیکن در خصوص ادامه همکاری در فصل 94-95 بازیکن می تواند قرارداد فی مابین خود را به صورت یکطرفه فسخ نماید و باشگاه موظف به صدور رضایتنامه بدون قیدوشرطی می باشد.»

رامین رضاییان با توجه به بهره بردن از بندی از قراردادش توانست به تیم ریزه اسپور ترکیه رفته و قرارداد سال آتی خود را بی اعتبار تلقی کرده و به عنوان بازیکن آزاد با تیم ریزه اسپور وارد مذاکره شد. رضاییان که چنین تصمیمی گرفته بود مدتی پاسخگوی تماس ها مکرر باشگاه و کادر فنی نبود تا جایی که برانکو در چند مقطع مصاحبه کرده و اعلام داشت رضاییان پاسخگوی تماس های باشگاه و ما نیست و من نمی توانم در خیابان به دنبال او بگردم.

بند عدم علاقمندی رضاییان، جدا از بند تسویه حساب نیست

رضاییان با توجه به برخورداری از پشتوانه ای که مربوط به یک بند خاص در قراردادش بوده خود را بازیکن آزاد می دانست و به همین دلیل پاسخگوی تماسهای باشگاه نبود تا آنها از تصمیم او مبنی بر پیوستن به یک تیم ترکیه ای مطلع نشوند. سایت کاپ اولین بار خبر داد که رضاییان در حال مذاکره با یک تیم ترکیه ای است و نقطه مقابل مسوولان پرسپولیس مکررا تاکید کردند رضاییان یک سال دیگر با پرسپولیس قرار داد دارد و نمی تواند جدا شود آنها در پی عدم پاسخگویی رضاییان در مصاحبه های خود این بازیکن را تهدید به محرومیت و جریمه شدید و تنبیه انضباطی می کردند اما دفاع راست تیم ملی و پرسپولیس آنقدر از آزادی خود اطمینان داشت که هیچ پاسخی به تماس ها نداد. گویا رضاییان منتظر بود 15 خرداد فرا برسد و با توجه به بندی که در قراردادش بود به دلیل عدم تسویه کامل تا این تاریخ بازیکن آزاد تلقی شود. امروز برخی رسانه ها اشاره کردند که علاوه بر وجود بندی مبنی بر اینکه در صورت تسویه کامل مالی تا 15خرداد بازیکن آزاد تلقی می شود بندی دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه در صورت عدم علاقه مندی رضاییان او می تواند در سال آتی برای تیم بازی نکند. در این باره پیگیری ها و جست وجوهای خبرنگار کاپ نتیجه داد و سایت کاپ به تصویر قرارداد رامین رضاییان و باشگاه پرسپولیس دسترسی پیدا کرد. ما بنا به بسیاری از دلایل از انتشار قرارداد خودداری می کنیم اما متن کامل آن بند خاص را درج کرده و توضیحاتی نیز در این باره می دهیم تا معلوم شود که بحث جدایی در صورت عدم علاقه مندی موضوع متفاوتی نیست و منوط به عدم تسویه کامل تا 15 خرداد.

بند 4 دست نویس، رضاییان را از پرسپولیس جدا کرد

بهتر است ابتدا متن این بند قرارداد که مربوط به بند چهارم ماده 14 قرارداد می باشد را بخوانید. ماده 14 قرارداد رامین رضاییان سه بند تایپی دارد که ظاهرا در قرارداد تمامی بازیکنان پرسپولیس درج شده است. ماده 14 مربوط به «سایر شروط ضمن عقد» قرارداد است. این ماده سه بند تایپ شده دارد که بند اول آن مربوط به این است که در صورتی که بازیکن در تست های پزشکی مشکلی داشته باشد بازیکن ضمن جبران خسارت موظف به استراداد کلیه وجوه دریافتی خواهد بود. بند دوم که تایپ شده بود و در قرارداد تمامی بازیکنان وجود دارد نیز مربوط به این است که بازیکن به باشگاه اجازه و اختیار استفاده از نام و عکس خود برای تبلیغات را می دهد و باشگاه و تیم های وابسته در روزنامه ها، مجلات ، فیلم های سینمایی ، برنامه های سرگرمی و پخش برنامه رادیویی و تلویزیون و همه رسانه ها اختیار استفاده از آن را دارد. در بند سوم عنوان شده بازیکن موظف با رسانه های خبری تعامل نموده و یا تقاضا در فعالیت های موجهی که باعث ارتقای تیم می شود شرکت نماید. بازیکن نمی تواند از لوگو ، علامت تجاری و حق کپی رایت باشگاه برای هر مقصودی بدون اجازه کتبی قبلی باشگاه استفاده نمایند و اما بند چهارم قرارداد که طبق بررسی های خبرنگار کاپ و اخبار دریافتی در روز عقد قرارداد و با خودکار و دست نویس به عنوان بند چهارم ماده 14 به قرارداد تایپی اضافه شده است. پیگیری های حقوقی ما نشان می دهد چون این بند دست نویس و نوشته شده با خودکار در هر سه نسخه قرارداد (باشگاه، بازیکن ، سازمان لیگ) نوشته شده از نظر حقوقی از اعتبار لازم برخوردار می باشد. آنچه در این بند دست نویس آمده عینا چنین است که می خوانید:

4- چنانکه تا تاریخ 15/3/95 پرسپولیس نتواند با بازیکن تسویه حساب کامل نماید و در صورت عدم علاقه مندی بازیکن در خصوص ادامه همکاری در فصل 94-95 بازیکن می تواند قرارداد فی مابین خود را به صورت یکطرفه فسخ نماید و باشگاه موظف به صدور رضایتنامه بدون قیدوشرطی می باشد.

 

لفظ "و" قرارداد رضاییان را از حالت ترکمانچای درآورده است.

 

حال در این باره این تصور ایجاد شده که بحث «عدم علاقه مندی بازیکن » بند جداگانه ای است و به همین دلیل یک بند ترکمنچای تلقی شده اما باید توجه شده و متن این بند را به شکل دقیق مطالعه کرد در این بند عنوان شده چنانچه تا تاریخ 15 خرداد با بازیکن تسویه کامل نشود و بازیکن در صورت عدم علاقه مندی می تواند قرارداد را یکطرفه فسخ نماید. در واقع بین عدم تسویه حساب کامل و علاقه مندی از عبارت (و) استفاده شده است. این یعنی اینکه اگر تا 15 خرداد تسویه حساب کامل نشود در صورتی که بازیکن علاقه مند به ادامه همکاری باشد قرارداد سال آتی (94-95)اعتبار خواهد داشت.به واقع موضوع علاقه مندی برای بازیکن در نظر گرفته شده تا در شرایطی که اگر با او تسویه  کامل نشده بود و علاقه مند به ادامه همکاری بود قرارداد 94-95 اعتبار لازم را داشته باشد.

یک مشاور حقوقی در این زمینه به خبرنگار کاپ می گوید در صورتی که اگر بین حضور عدم تسویه حساب کامل تا 15 خرداد و عدم علاقه مندی از عبارت «یا» استفاده شده بود می شد از لفظ ترکمنچای استفاده کرد ولی به نظر می رسد مسوولان باشگاه پرسپولیس پس از اینکه بازیکن آنها را در روز عقد قرارداد مجاب کرده چنین بندی در قرارداد نوشته شده هوشمندانه از «و» بین دو موضوع عدم تسویه حساب کامل تا 15 خرداد و عدم علاقه مندی استفاده کرده است. اگر به عبارتی از (یا) استفاده شده بود می شد گفت که باشگاه دو پوئن جداگانه به باشگاه داده است اما از عبارت و استفاده شده در واقع عدم علاقه مندی حقی است که برای بازیکن در نظر گرفته شده است و این حق منوط به عدم تسویه کامل است. با این شرایط اگر رامین رضاییان تمایل در ادامه فعالیت در پرسپولیس داشت قرارداد فصل جدید از نظر حقوقی از اعتبار لازم برخوردار باشد.

20 درصد سرنوشت ساز، تنها کورسوی پرسپولیسی ها

در این میان باشگاه پرسپولیس مدعی است که با بازیکن تسویه کامل کرده است و به همین دلیل رامین رضاییان حق جدایی از تیم را ندارد و بازیکن آزاد تلقی نمی شود. این یکی از موضوعات مهم مورد بحث در پرونده این بازیکن جنجالی و پرسپولیس می باشد. سایت کاپ پیش از این خبر داده بود که باشگاه پرسپولیس تا 15خرداد 81 درصد به رامین رضاییان پرداختی داشته طبق قوانین سه درصد از مالیاتتکلیفی قرارداد برعهده بازیکن می باشد و با این اوصاف دریافتی های وی 84 درصد خواهد بود. ترکاشوند که چندین بار تیتر کرده که رامین رضاییان یک سال دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد در مصاحبه ای که سه هفته پیش منتشر شد به صراحت عنوان کرده بود دریافتی باشگاه پرسپولیس به رامین رضاییان 80 درصد بوده است در این باره طبق اخبار دریافتی ما باشگاه پرسپولیس با انتشار دریافتی 84 (81 درصد پرداختی و سه درصد مالیات تکلیفی) 20 درصد نیز او را جریمه کردند تا از این طریق اثبات نمایند که دریافتی این بازیکن بیش از صددرصد بوده و این بازیکن طبق بند چهارم ماده 14 نمی تواند قرارداد سال آتی خود را فسخ نماید حال باید کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال که به  خاطر سقف فسخ قرارداد رامین رضاییان به شدت زیر فشار و انتقاد باشگاه پرسپولیس و هواداران آن قرار گرفته در قبال 20 درصد جریمه اعلام شده از باشگاه پرسپولیس چه حکمی صادر خواهد کرد آیا کمیته انضباطی فدراسیون این 20 درصد را به رسمیت می شناسد؟

«فعالان حقوقی فوتبال در این باره به خبرنگار کاپ می گوید در وهله اول باید دید آیین نامه انضباطی باشگاه پرسپولیس در فدراسیون فوتبال به ثبت رسیده یا نه چرا که تجربه نشان داده کمیته انضباطی جرایم در نظر گرفته از سوی باشگاه را به شرطی می پذیرد که اولا آیین نامه انضباطی آن باشگاه به تایید کمیته انضباطی فدراسیون رسیده و ثبت شده باشد و  دوما اینکه جریمه در نظر گرفته شده و میزان آن با توجه به توضیحات ارایه شده از باشگاه معقول باشد باید دید باشگاه پرسپولیس این 20 درصد جریمه را به چه منظوری برای بازیکن در نظر گرفته است. »

کمیته انضباطی، فدراسیون و فیفا باید درباره رضاییان و پرسپولیس نظر بدهند

 در این باره نیز ترکاشوند در مصاحبه ای با  کاپ عنوان کرده بود رامین رضاییان به خاطر مسایل اخلاقی از سوی باشگاه جریمه شده است. در شرایط فعلی به نظر می رسد در موضوع رامین رضاییان فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن با توجه به جریانات و جو به وجود آمده تا حدودی همسو با باشگاه پرسپولیس باشند اما از سوی دیگر تجربه نشان داده در چنین مواقعی اگر صدور ITC بازیکن بیش از دو هفته از سوی فدراسیون فوتبال و باشگاه اولیه (پرسپولیس ) صادر نشود فیفا در چنین مواقعی راسا ITC بازیکن را صادر کرده و سپس به پرونده حقوق شکایت باشگاه از بازیکن رسیدگی می کند حال بایددید کمیته انضباطی چه تصمیمی در قبال جریمه 20 درصدی باشگاه پرسپولیس برای رامین رضاییان اتخاذ می کند آیا کمیته انضباطی این جریمه را به رسمیت می شناسد؟ و اگر آن را به رسمیت شناخت فدراسیون فوتبال از صدور ITC بازیکن خودداری خواهد کرد در وهله بعدی باید دید فیفا چه تصمیمی درباره این پرونده خواهد گرفت.

کاپ با انتشار کامل و دقیق بند چهارم ماده 14 پرده از بسیاری از ابهامات برداشته و باید بگوییم موضوع «عدم علاقه مندی » که مطرح شده در واقع بند جداگانه ای نیست و وابسته به موضوع عدم تسویه حساب کامل تا 15 خرداد است.حال اینکه چرا باشگاه پرسپولیس حاضر شده چنین بندی را در روز انعقاد قرارداد اضافه کند موضوع دیگری است به نظر می رسد در آن مقطع رامین رضاییان که بازیکن شناخته شده و یکی از بهترین بازیکنان ستاره ایران بود چنین اصرار به درج چنین بندی در قراردادش داشته و به همین دلیل موفق شده مسوولان باشگاه را مجاب کند این بند را به قراردادش اضافه کند حالا این بند موجب یک دردسری بزرگ برای پرسپولیس شده است.