قدمت تیم آبی‌پوش پایتخت به خیلی قبل و سال 1324 بازمی‌گردد. تیمی که تحت عنوان دوچرخه‌سازان شکل گرفت و بعد‌ها به تاج و استقلال تغییر نام داد. در طول تاریخ این باشگاه بازیکنان بزرگی مثل ناصر حجازی، غلامحسین و پرویز مظلومی، برادران بیانی، منصوریان، قلعه‌نویی و .. به فوتبال ایران معرفی شده‌اند و کاپیتان این تیم هم بوده‌اند. فصل پیش‌رو هم مهدی رحمتی به عنوان کاپیتان اول، خسرو حیدری و امید ابراهیمی به ترتیب کاپیتان‎‌های دوم و سوم این تیم در لیگ شانزدهم خواهند بود. با "ورزش‌سه" همراه باشید تا مروری بر کاپیتان‌های این تیم در 15 دوره لیگ برتر داشته باشیم.


مهدی پاشازاده؛ اولین کاپیتان لیگ برتر استقلالی‌ها
مهدی پاشازاده پس از درخشش در جام جهانی 1998 مدت دو سال را در فوتبال آلمان ادامه داد. دو تیم بایر لورکوزن و فورتانا کلن دو تیم پاشازاده در مقطع اول حضور این بازیکن در فوتبال خارج از کشور بودند. در بازگشت به استقلال کاپیتان اول این تیم جواد زرینچه بود. تغییر نام جام آزادگان به لیگ برتر و آغاز اولین دوره این مسابقات با شروع کاپیتانی پاشازاده برای استقلال همراه بود، البته کاپیتانی مدافع خوش قامت استقلالی‌ها بیشتر از یک‌سال طول نکشید و پس از اینکه سه سال بود از اروپا بازگشته بود، مجددا به فوتبال اروپا بازگشت." اشتورم گراتس"، "راپیدوین" و" آدمیرا واکر" سه تیمی بودند که پاشازاده در آن‌ها بازی کرد و پس از آن هم به فوتبال خود پایان داد. درخشش پاشازاده در بازی ایران و استرالیا و جلوگیری از ورود ضربه بازیکن استرالیا به درون دروازه در حالی که عابدزاده فقط صحنه را تماشا می‌کرد، از صحنه‌های به یادماندنی این بازیکن در ذهن هواداران فوتبال است.

 


جواد زرینچه ؛ بازگشت با طعم کاپیتانی
پس از رفتن پاشازاده زرینچه که قبل از شروع لیگ برتر هم کاپیتان این تیم بود، دوباره بازوبند را بر بازو بست.  مدافع راست تیم استقلال و تیم ملی ایران در دوران حرفه‌ای خود در تیم‌های کشاورز، استقلال تهران، استقلال رشت و صبا باتری بازی کرده است. اما بیشترین حضور او به تیم استقلال برمی‌گردد. او در فصل 82-1381 پس از دو فصل دوری از تیم محبوب خود با جمع آبی‌پوشان اضافه شد و با جدایی پاشازاده از استقلال بار دیگر کاپیتان این تیم شد و یک‌سال دیگر بازوبند را بر بازو بست. زرینچه پس از خداحافظی در فوتبال به حرفه مربیگری روی آورده ولی هنوز موفق نشده افتخارات خود با باشگاه استقلال را در دوران مربیگری خود تکرار کند. جواد زرینچه در نظرسنجی که برای انتخاب بهترین دفاع راست ایران انجام شد، به عنوان بهترین دفاع راست ایران بعد از انقلاب برگزیده شد.

 


محمود فکری؛  کاپیتان مقتدر در خط دفاعی
فکری فوتبالش را از تیم ساحل جویبار آغاز کرد و تارسیدن به پیراهن استقلال در تیم نساجی مازندران هم بازی کرد. شوت سرکش این بازیکن در داربی سال 82 از فاصله 30 متری یکی از گل‌های به یادماندنی تاریخ داربی‌های سرخابی‌ها است. محمود فکری تا چند لیگ سیزدهم رکورددار بازی در استقلال بود و هم‌چنین با 46 بازی رکوردار بیشترین بازی برای استقلال در تاریخ جام حذفی است. هافبک قدرتمند آبی‌پوشان در سال‌های حضور خود در جمع آبی‌پوشان موفق شد سه بار لیگ و سه بار جام حذفی را ببرد، او هم‌چنین یک مقام نائب قهرمانی و یک مقام سومی در کارنامه خود دارد. محمود فکری پس از سال‌ها حضور در استقلال در سال 85 از این تیم جدا شد و به تیم شیرین فراز کرمانشاه پیوست و پس از یکسال بازی از دنیای فوتبال جدا شد و به جرگه مربیان روی آورد. نکته جالب در مورد کاپیتان استقلالی‌ها دعوت امیرقلعه نوعی از این بازیکن برای تورنمت جام ملت‌های آسیا 2007 بود که فکری در قلب خط دفاعی به کار گرفته شد. او هم اکنون سرمربی تیم نساجی مازندران می‌باشد.

 


علی منصوریان؛ علی منصور آبی‌ها
هافبک جنگنده استقلال در میانه دهه 70 فوتبال خود را از پارس خودرو شروع کرد و پس از دو سال به استقلال پیوست. علی منصوریان از همان ابتدا استعداد ناب ایران به شمار می‌رفت و در دومقطع در خارج از کشور حضور یافت. در مقطع اول پس از پیوستن به استقلال به لیگ سنگاپور پیوست و یکسال بعد به استقلال بازگشت و با این تیم به مقام قهرمانی لیگ رسید. ولی بلافاصله باز هم به فوتبال اروپا و یونان رفت و برای تیم‌های اشکودا زانتی و آپولون یونان به مدت دو فصل 31 بازی انجام داد. اما درخشش منصوریان با تیم سن پائولی در فوتبال آلمان بود که موفق شد با این تیم به بوندسلیگا آلمان صعود کند، اما فصل برای او و هم‌تیمی‌هایش خوب پیش نرفت و منصوریان تنها چهار بازی فرصت بازی کردن پیدا کرد.  منصوریان در مجموع 221 بار در مسابقات رسمی برای استقلال تهران به میدان رفت و 24 گل نیز به ثمر رساند. منصوریان در آخرین فصل حضور خود در تیم آبی‌پوش پایتخت عنوان کاپیتانی این تیم را عهده‌دار بود. او بلافاصله به جرگه مربیان اضافه شد و با عملکرد خوب در نفت تهران به استقلال پیوست تا هواداران استقلال را امیدوار به کسب جام در لیگ شانزدهم کند.

 


شروع جنگ بر سر بازوبند
فرهاد مجیدی؛ بازوبند خوش‌یمن
مهاجم سریع و باهوش آبی‌های پایتخت در زمره ماجراجوترین بازیکنان ایران به شما می‌رود. مجیدی دوران باشگاهی سراسر جذاب خود را با تیم بهمن شروع کرد و در آبان ماه سال 92 از فوتبال برای همیشه خداحافظی کرد. در بین این دو زمان مجیدی در راپیدوین، الوصل، العین و الاهلی بازی کرد و جالب اینکه با لباس تیم الغرافه و در لیگ قهرمانان آسیا مقابل پرسپولیس بازی کرد و پس از اخراج با نشان دادن عدد 4 و نمایش پیراهن آبی بر محبوبیت خود بین هواداران استقلالی افزود، البته دقیقا چند ماه قبل و و در نیم‌فصل 92-1391 با خروج نابهنگام از استقلالی دست مظلومی را در خط حمله خالی گذاشت تا استقلال که قهرمان نیم‌فصل بود نتواند این عنوان را انتهای فصل حفظ کند.  اسطوره آبی‌ها رکورد بیشترین گل زده در لیگ قهرمانان آسیا در میان ایرانی‌ را از آن خود کرده و تنها ایرانی فاتح لیگ قهرمانان آسیا با تیم العین امارات به شمار می‌رود. او در دو دوره و در فاصله سال‌های 87 تا 90 کاپیتان استقلال بود و پس از بازگشت از الغرافه از سال 91 تا خداحافظی از فوتبال کاپیتان اول آبی‌ها بود. در این مقطع بازیکنان بزرگی مثل نکونام، جباری، رحمتی و برهانی در تیم حضور داشتند. شاید مهم‌ترین خاطره آبی‌ها از فرهاد مجیدی فرار سریع و تماشایی این بازیکن از کنار شیث و گل او به حقیقی در دقایق پایانی داربی 69 باشد، که هنوز هم دست‌مایه هواداران استقلال برای ساختن شعارهای مختلف است. کسی که عدد 4 را برای آّبی‌ها به یادگار گذاشت. پس از خداحافظی فرهاد مجیدی یکی از هوادارن نوجوان استقلال به نام امیراحمد مظاهری یگانه دچار شوک روحی شد و پس از مدتی جان خود را از دست داد.

 


مجتبی جباری؛ آغاز جنگ بر سر کاپیتانی
هافبک بازیگردان تیم استقلال تهران که به زیدان آسیا معروف است بازی‌‌های درخشان خود را از تیم ابومسلم شروع کرد و خیلی زود با درخشش در این تیم مهره اصلی استقلال در خط میانی شد. مجتبی جباری که با تیم جوانان استقلال فوتبال خود را آغاز کرد، در ادامه در تیم‌های سپاهان و الاهلی بازی کرد و سال گذشته به عنوان بهترین بازیکن تیم الاهلی انتخاب شد. جباری موفق شده با تیم استقلال سه قهرمانی در لیگ و دو قهرمانی در جام حذفی را بدست بیاورد. البته با رفتن فرهاد مجیدی از تیم استقلال جنگ بر سر کاپیتانی این تیم میان بازیکنان شروع شد و افرادی مثل رحمتی، برهانی، صادقی و جباری در این فصل مدعی کاپیتانی استقلال بودند که در نهایت در حضور مهدی رحمتی بازویند به مجتبی جباری رسید و هافبک تکنیکی استقلال در فصل 90-1391 بازوبند آبی‌پوشان را بر بازو بست. در همین فصل بود که مجتبی جباری اعلام کرده بود اگر به سابقه و کسوت باشد خودش و امیر حسین صادقی از هر جهت برای کاپیتانی شایسته‌تر هستند. البته در این فصل به دلیل مصدومیت گاه و بیگاه مجتبی جباری بازوبند بارها بر بازوان مهدی امیرآبادی هم دیده شد.

 


مهدی رحمتی؛ جامانده از تیم ملی به دنبال کاپیتانی در استقلال
مهدی رحمتی با درخشش در تیم فجرسپاسی به فوتبال ایران معرفی شد تا تاریخ فوتبال ایران یکی از بهترین و البته خبرسازترین دروازه‌بان‌های تاریخ خود را ببیند. تیم های فجرسپاسی، سپاهان، استقلال، مس، سپاهان، استقلال، پیکان و در نهایت باز هم استقلال به ترتیب تیم‌هایی بوده‌اند که رحمتی در آن‌ها عضویت داشته است. مهدی رحمتی که یکی از پرافتخارترین بازیکنان لیگ برتر می‌باشد، دو قهرمانی با سپاهان و دو قهرمانی با استقلال را در کارنامه خود دارد، ضمن اینکه دروازه‌بان شایسته استقلالی‌ها یک قهرمانی جام حذفی با فجرسپاسی شیراز و یک قهرمانی با استقلال را هم در کارنامه خود دارد. رحمتی تا بازی ازبکستان در مقدماتی جام جهانی 2014 در ترکیب ثابت تیم ملی ایران به میدان می‌رفت ولی پس از مصاحبه عجیب این بازیکن مبنی بر خداحافظی از تیم ملی برای همیشه از تیم ملی توسط کارلوس کی‌روش کنار گذاشته شد، تا یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های دوران حرفه‌ای این بازیکن رقم بخورد. رحمتی پس از مشکلاتی که با امیرقلعه‌نویی داشت این تیم را به مقصد پیکان ترک کرد و بعد از یک‌سال بازی در ایران به استقلال بازگشت و در لیگ پانزدهم نفر اول کاپیتانی این تیم بود و در لیگ شانزدهم هم بازوبند را بردست خواهد بست. البته در دوره اول کاپیتانی رحمتی در استقلال و پیوستن نکونام به تیم مشکلاتی در زمینه کاپیتانی این تیم پیش آمده بود.

 

 

امیرحسین صادقی و رضا عنایتی؛ کاپیتانی‌های شش‌ماهه در یک‌سال
با مشکلاتی که رحمتی با سرمربی آبی‌ها داشت، در نهایت استقلال را ترک کرد و به پیکان پیوست. با خروج او باز هم گزینه‌های کاپیتانی در استقلال کم نبودند و از میان آن‌ها می‌توان به آرش برهانی، امیرحسین صادقی، وحید طالب لو و رضا عنایتی اشاره کرد. در نهایت امیرحسین صادقی پس از سال‌ها حضور در استقلال و کسب تجربه در تیم‌هایی مثل مس کرمان و تراکتورسازی تبریز به عنوان کاپیتان اول آبی‌ها انتخاب شد. مدافع متعصب استقلالی‌ها که یکی از مردان مورد اعتماد کی‌روش در جام جهانی 2014 بود، در مجموع برای استقلال 197 بازی انجام داد و 9 گل به ثمر رساند. پس از جدایی رحمتی از این تیم، صادقی به عنوان کاپیتان اول این تیم انتخاب شد. البته در پایان نیم‌فصل لیگ چهاردهم رضا عنایتی مورد نظر امیرقلعه‌نویی قرار داشت و از تیم پدیده راهی استقلال شد تا مشکل گلزنی این تیم را در خط حمله حل کند. با آمدن عنایتی به استقلال بازوبند کاپیتانی در اختیار این بازیکن قرار گرفت تا گلزن‌ترین مهاجم تاریخ ادوار لیگ هم سابقه کاپیتانی در استقلال را داشته باشد. البته در این فصل وحید طالب لو هم به عنوان کاپیتان به میدان می‌رفت.

 

 

در بین پیشکسوتان این باشگاه هم بازیکنان بزرگی بوده‌اند که سابقه کاپیتانی تیم استقلال( و تیم تاج پیش از انقلاب) را داشته اند، که نگاهی گذرا به برخی از آن‌ها داشتیم.


علی جباری که به مدت 10 سال در تیم تاج حضور داشت در فاصله سال‌های 1350 تا 1354 بازوبند این تیم را بر بازو داشت.


اکبر کارگرجم که سابقه قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا را دارد به مدت یک‌سال و در فاصله سال‌های 54 تا 55 کاپیتان تاج بود.


حسن روشن مهاجم تند و تیز استقلال در سال‌های دور که این روزها در باشگاه مسئولیت‌های مختلفی را عهده دار می‌شود، بین سال‌های 55 تا 57 کاپیتان این تیم بود. او بلافاصله به الاهلی پیوست تا دوباره و در سال 61 به ایران و استقلال بازگردد، که در آن زمان ناصر حجازی کاپیتان استقلال شده بود.


ناصر حجازی اسطوره تیم استقلال و پرسپولیس که در اوج دوران بازیگری با طرح 27 ساله‌ها از تیم ملی جا ماند، در فاصله سال‌های 59 تا 65 کاپیتان آبی‌پوشان پایتخت بود.


رضا احدی از معدود لژیونرهای ایرانی است که در دهه شصت شمسی برای بازی در باشگاهی در آلمان دعوت شد و در لیگ آلمان بازی کرد. مرحوم احدی که در سال 94 چهره در نقاب خاک کشید در فاصله سال 68 تا 69 کاپیتان استقلالی‌ها بوده است.
شاهین و شاهرخ بیانی هم دو برادر استقلالی بودند که به شدت به تیم خود وفادار ماندند. شاهرخ 2 سال و شاهین 3 سال، کاپیتان استقلالی‌ها بودند.
امیرقلعه‌نویی که 10 سال پیراهن آبی‌ها را به تن داشت، بین سال 73 تا 76 کاپیتان آبی‌ها بود.
از زمان بوجود آمدن و شروع به کار این باشگاه بازیکنانی مثل رضا نعلچگر، اصغر حاجیلو، جعفر مختاری فر، سعید مراغه‌چیان، پرویز مظلومی، حسن نظری، پرویز قلیچ‌خانی، جلالی طالبی، کامبیز جلالی، عارف قلی‌زاده، نادر افشار علوی‌نژادمحمود بیاتی، محمد خاتم و محمد جاودان هم سابقه بستن بازوبند آّبی‌های پایتخت را داشته‌اند.