قراردادهای تلویزیونی سودآور، مالکان و سرمایه گذارانی با بودجه های بی پایان و عدم کفایت قانون فرپلی مالی، از جمله عواملی بوده اند که باعث بالا رفتن قیمت بازیکنان در لیگ برتر شده است.

 

هنوز چهل و پنج روز تا پایان مهلت نقل و انقالات باقی مانده ولی تا همین جا هم به نظر میرسد که رقم انتقالات امسال رکورد سال گذشته را بزند.(رکورد فصل گذشته 822 میلیون پوند بود) و اگر انتقال پوگبا به من یو عملی شود شاید به یک میلیارد پوند هم برسد. با این وجود، نکته اصلی در نقل و انتقالات امسال، همین شاخص 30 میلیون پوندی بوده که صحبتش را کردیم.

 

 

 

تابستان گذشته، پنج بازیکن با قیمت بالای 30 میلیون پوند جابجا شدند. پانزده سال قبل، برای بهترین بازیکنان هم مبلغی عجیب بود.اما در این فصل می بینیم که این رقم پای بازیکنان نه چندان عالی ریخته می شود.

 

سادیو مانه، گرانیت ژاکا، میچی باتشوایی و انگولو کانته همگی با مبالغی حدود 30 میلیون پوند به تیمهای جدیدشان رفته اند، حالا ببینیم با همین مبلغ در گذشته چه بازیکنانی را میشد خرید :

 

پانزده سال قبل :

 

خوان سباستین ورون در سال 2001 با حدود 28 میلیون پوند از لاتزیو به منچستر یوناتد پیوست و رکورد گران ترین بازیکن لیگ برتر تا آن زمان را به نام خود کرد؛ اگرچه هنوز با رکورد گران ترین بازیکن جهان در آن زمان که متعلق به زین الدین زیدان بود  فاصله داشت (زیدان با 46.5 میلیون پوند از یوونتوس به رئال مادرید پیوست). دوازده ماه بعد از آن هم، ریو فردیناند با مبلغ اولیه 29 میلیون پوند که با پاداش های در نظر گرفته شده در قراردادش به حدود 34 میلیون پوند رسید، به یونایتد پیوست و برای دومین بار رکورد گران ترین مدافع جهان را شکست. او رکورد لیلیان تورام را که از پارما به یوونتوس ملحق شده بود را جابه جا کرد؛ و قبل از آن هم، انتقال 18 میلیون پوندی خود فردیناند از وستهام یونایتد به لیدز، بالاترین مبلغ پرداخت شده برای یک مدافع بود.

 

 

 

ده سال قبل :

 

یک نکته عجیب در لیست پنجاه ترانسفر گران قیمت تاریخ فوتبال، این است که از سال 2002 تا 2006 ، رکورد گران ترین ترانسفر ثابت باقی ماند و تغییری نکرد. در سال 2006، آندری شوچنکو با 30.8 میلیون پوند به چلسی پیوست و دو سال بعد از آن، منچسترسیتی تازه ثروتمند شده ،با خرید 32.5 میلیون پوندی روبینیو از رئال مادرید، به جمع تیمهای ولخرج فوتبال اروپا پیوست و خرید 47.5 میلیون پوندی کارلوس ته‌وز در سال بعد از آن، رکورد جدیدی برای تیمهای انگلیسی بود.

 

 

پنج سال قبل :

 

حتی در سال 2011 هم مبلغ 30 میلیون پوند برای هر بازیکنی پرداخت نمی شد، سسک فابرگاس با 38 میلیون پوند به بارسلونا بازگشت و منچسترسیتی با همین مبلغ، سرخیو آگوئرو را خرید. در آخرین روز نقل و انتقالات زمستانی هم با انتقال 50 میلیون پوندی فرناندو تورس از لیورپول به چلسی، رکورد گران ترین انتقال لیگ برتر شکسته شد. جالب اینکه در همان روز اندی کارول  با 35 میلیون پوند از نیوکاسل به لیورپول پیوست و مهمتر از آن، در همان روز، لیورپول توانست لوییس سوارس را با تنها 22.8 میلیون پوند بخرد.

 

 

تابستان گذشته :

 

در سال های اخیر، هزینه های نقل و انتقالات به تدریج افزایش یافته، مثلا آرسنال در دو تابستان پشت سر هم -در سال های 2013 و 2014-مسوت اوزیل و الکسیس سانچس را با مبالغ بالا به لیگ برتر آورد و چلسی هم خوان ماتا و داوید لوییز را با مبالغ قابل توجه به من یونایتد و پاری سن ژرمن فروخت. ولی تابستان گذشته، اتفاق جدیدی که افتاد این بود که تیمهایی چون استوک و کریستال پالاس هم دست به خریدهای گران قیمت زدند.  با این وجود، هر پنج انتقال بالای 30 میلیون پوند مربوط به تیم های مدعی لیگ برتر بود. منچسترسیتی برای خرید نیکولاس اوتامندی، رحیم استرلینگ و کوین دی بروین، در مجموع 134 میلیون پوند پرداخت کرد و آنتونی مارسیال با انتقال 36 میلیون پوندی اش به منچستریونایتد، گران قیمت ترین بازیکن زیر بیست سال جهان شد.

 

 

نکته جالب تر در نقل و انتقالات امسال این بوده که کریستال پالاس می خواهد کریستین بنتکه را که سال قبل با 32.5 میلیون پوند از استون ویلا به لیورپول پیوست،خریداری کند.تیم لندنی پالاس، می خواهد همین مبلغ را به لیورپول پرداخت کند. مبلغی که برای بازیکنی که مهمترین افتخارش، جلوگیری از سقوط استون ویلا بوده، باورنکردنی و عجیب است.