ستارگانی که نقطه قوت پرسپولیس شدند/سد محکم تیم را بشناسید

مسلما یکی از عواملی که در فصل باعث شد تا پرسپولیس از کسب عنوان قهرمانی دور شود به خط دفاعی و البته درون دروازه این تیم مربوط می شد. جایی که برانکو مجبور شد در هفته های ابتدایی بارها آن را با تغییر مواجه کند و در نهایت نیز آمار بدی از خود به جا گذاشتند. نکته جالب اما در فصل جدید این است که آنها در طول 4 بازی اخیر هیچ تغییری در این خط -علیرغم تغییرات زیاد در فصل نقل و انتقالات- نداشته اند. این مساله اما باعث شده آنها در 4 بازی ابتدایی فصل تنها یک بار تسلیم حریفان شوند و از این حیث آمار فوق العاده ای را با 25/0 درصد گل در هر بازی ثبت کنند.

 

برانکو ایوانکوویچ در فصل گذشته بیشتر زمان خود را در صرف تغییرات در خط دفاعی کرد و تنها در جناح راست با حضور رامین رضاییان آنها ثبات داشتند. در ادامه با ارائه کیفیت مناسب از سوی محمد انصاری او نیز به بازیکنی ثابت تبدیل شد و برانکو همچنان با توجه به بی انضباطی های سوشا مکانی که محرومیت هایی برای او در پی داشت مجبور به تغییرات زیاد در درون دروازه و عملکرد نامناسب خط دفاع میانی تغییراتی در این پست نیز به همراه داشت.

 

اوضاع اما در فصل جدید همانطور که گفته شد آنها را با عملکردی فوق العاده همراه کرده است و تنها یک گل خورده جلوی نام این تیم ثبت شده است و مطمئنا صدرنشینی امروز آنها بی ارتباط با این مساله نبوده است. نتایج نزدیکی که پرسپولیس مقابل حریفان خود داشته در صورتی که با اشتباه خط دفاعی همراه بوده مطمئنا امتیاز امروز این تیم را کمتر از 10 پوئن ثبت می کرد.

 

علیرضا بیرانوند؛ اعتماد

 

حضور علیرضا بیرانوند درون دروازه این تیم باعث شده تا نه تنها کادرفنی بلکه بازیکنان درون زمین نیز با اطمینان خاطر و اعتماد بیشتری در زمین حضور یابند و خیال شان بابت این مساله که او مطمئنا اشتباه وحشتناکی را در خط آخر نخواهد داشت افزایش داده است. بیرانوند در چند دیدار گذشته سرخپوشان علیرغم اینکه دروازه اش با خطر جدی مواجه نشده و یک گل نیز دریافت کرده، توانسته با اعتمادبنفس بالای خود اطمینان بازیکنان را جلب کند و شرایط خوبی از نظر روحی و روانی برای مدافعان تیمش به جا بگذارد.

 

 

تجربه و کیفیت

 

دیگر عاملی که می توان در عملکرد خوب خط دفاعی پرسپولیس به آن اشاره کرد به تجربه و کیفیت بازیکنان آن مربوط می شود. جایی که حضور سیدجلال حسینی و حسین ماهینی با تجربه و کیفیت بالای خود توانسته اند ضمن رهبری این خط، سد محکمی برابر حریفان باشند. محمد انصاری نیز با حضور در پست دفاع میانی و تجربه جدیدش عملکرد خوبی تا به اینجا داشته و ربیع خواه نیز جز اشتباه مرگبار برابر فولاد خوزستان تا به امروز به خوبی توانسته از فرصتی که با توجه به مصدومیت آرام طبع نصیبش شده سود ببرد.

 

 

تمرکز در دفاع

 

خط دفاعی پرسپولیس در فصل جدید بیشتر تمرکز خود را روی دفاع از دروازه اش قرار داده و عدم حضور رامین رضاییان و همچنین جابجایی انصاری باعث شده تا آنها بیشتر در زمین خود حضور داشته باشند. ماهینی البته در تک حمله های خود شرایط خوبی برای پرسپولیس رقم زده و تا به اینجا روی دو گل این تیم تاثیر مستقیم داشته و چند فرصت گلزنی نیز به دست آورده. با این حال سیدجلال حسینی تنها در زمان ضربات ایستگاهی از میانه میدان خارج می شود و ربیع خواه و انصاری نیز چنین شرایطی دارند.

 

مسلمان و کامیابی نیا

 

دو بازیکن خط میانی پرسپولیس شرایط خوبی برای مدافعان این تیم به وجود آورده اند و با دوندگی و حضور خود در جلوی عناصر دفاعی باعث شده اند تا بازیکنان حریف برای رسیدن به دروازه این تیم با مشکل مواجه شوند. محسن مسلمان به عنوان هافبک میانی سرخپوشان با تغییر سبک بازی اش در کنار اینکه پاسوری زبده و فنی برای این تیم محسوب می شود، جنگندگی بالایی نیز در سبک بازی اش شکل داده تا با اضافه شدن به کامیابی نیا شرایط این تیم را در فاز اول دفاعی با شرایط منحصر به فرد شود.

 

کامیابی نیا نیز همچون فصل گذشته به عنوان تک هافبک دفاعی سرخپوشان در سیستم 4 نفره خط میانی، مرد جنگ های تن به تن برای این تیم محسوب می شود. او با قدرت دوندگی بالا و درگیری با حریفان توانسته فشار به خط دفاعی را تا حد زیادی کاهش دهد و برنامه ریزی هافبک های تیم های مقابل را با خلل همراه کند تا از این حیث برتری را برای سرخپوشان به ارمغان بیاورد.

 

 

موقعیت های کم تعداد پلان خاص هجومی برانکو باعث می شود تا سرخپوشان ضمن حفظ فشار در زمین حریف و پرس بازیکنان حریف در زمان از دست دادن توپ، موقعیت های کمی روی دروازه پرسپولیس شکل گیرد و بیشتر حریفان همانطور که در 4 دیدار اخیر این تیم نیز شاهد آن بوده ایم تنها به ضد حملات چشم بدوزند. این مساله در نهایت باعث شده تا شاید در دیدارهای این تیم موقعیت های حریفان به کمتر از 5 برسد و این شرایط مدافعان را برای تک موقعیت های حریف آسان تر کند. تمرکز بالا و جاگیری مناسب در این زمان باعث می شود تا عناصر دفاعی پرسپولیس موفق شوند تک حملات حریف را نیز بی اثر کنند و اگر اشتباه فردی (همانطور که در دیدار با فولاد با اشتباه ربیع خواه، منجر به گل حریف شد) کار دست این تیم ندهد، آنها همچنان عنوان برترین خط دفاعی را از آن خود کنند و این ویژگی را نیز به بازی خود نسبت به فصل گذشته اضافه کنند.

 

پرسپولیس در حال حاضر و بعد از 4 هفته از لیگ برتر مقابل حریفانی قرار گرفته که در خط هجوم خود مهدی ترابی، غلامرضا رضایی، مسعود حسن زاده، قلی زاده، فرشید فرخی، عبدالله ناصری، محمدرضا خلعتبری، لوسیانو پریرا، داریوش شجاعیان، محمد امین درویشی و رضا عنایتی داشته و توانست تنها با یک گل خورده از چنگ آنها خارج شود و اکنون باید دید برانکو با تقویت این مساله در تیمش در بازی های حساس آینده نیز موفق عمل خواهد کرد یا خیر.