محمدحسن انصاری فرد در این باره افزود: همه چیز در لیگ امسال تحت تاثیر مسائل مالی است که اکثر تیم ها با آن مواجه هستند. این مشکل باعث شده که تیم ها به سختی اداره شوند و بازیکنان و مربیان به حق و حقوق قراردادهایی که می بندند نرسند. در طول فصل شاهد تحصن ها و تحریم تمرین ها هستیم و ریشه این اتفاقات در این است که باشگاه داری در فوتبال ما معایب بزرگی دارد.

وی ادامه داد: در فوتبال اروپا حق پخش بخش عمده ای از درآمدهای تیم ها را تشکیل می دهد و باشگاه هایی مثل رئال مادرید و بارسلونا زمانی که ریز درآمدهای خود را منتشر می کنند مشخص می شود بیش از ۶۰ درصد آن را حق پخش تشکیل داده است. رقمی که در این سالها درنظر گرفته شد برای کسب سهمیه AFC بود و یکی دو سال پرداخت شد. برای تبلیغات دور زمین هم مشکلاتی به وجود آمد، هرچند که سال گذشته رقم افزایش یافت و امسال هم قرارداد جدیدی بسته شده و به خاطر وضعیت اقتصادی که حاکم است خیلی دیر تکلیف تبلیغات دور زمین مشخص شد هرچند که رقم کاهش پیدا کرده است. این ها چالش های اصلی باشگاه هایمان بود و باعث شده لیگ تحت الشعاع قرار بگیرد.

پیشکسوت فوتبال ایران درباره وضعیت فنی لیگ برتر تاکید کرد: از نظر فنی ناکامی و نبردن استقلال در چهار هفته نخست مهم ترین موضوع لیگ امسال بوده که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده چون انتظار نمی رفت که استقلال چنین شروعی داشته باشد ولی فکر می کنم استقلال از این شرایط خارج شود. آقای منصوریان کار سختی دارد چون تیم بزرگ وقتی در روند ناکامی قرار می گیرد خارج کردنش از بحران سخت است. فکر می کنم استقلال با یک برد شرایط بهتری را داشته باشد و در بازی های بعد بهتر به میدان برود. این تعطیلات لیگ می تواند به استقلال کمک کند تا خودش را بازسازی کند اما نکته مهم این است که دربی نزدیک است و برد یا حتی نباختن در دربی برای استقلال می تواند سرآغاز خوبی باشد. نتیجه هفته پنجم هم شرایط استقلال را تغییر خواهد داد و اگر بتوانند برنده شوند از بحران خارج می شوند و اگر برنده نباشند فشارها در آستانه دربی بیشتر می شود. استقلال مهره های خوبی دارد و در این چهار بازی از نظر فنی هم چندان خوب بازی نکرد و می تواند بهتر از این شود و باید دید برنامه منصوریان برای این امر در تعطیلات چه خواهد بود.

انصاری فرد درباره عملکرد پرسپولیس گفت: پرسپولیس شروع خیلی خوبی داشته و حداکثر امتیازات را گرفته و خودش را به صدر جدول رسانده است. فصل گذشته هم پرسپولیس در شروع مسابقات خوب بود و شاید حتی بهتر از مقطع کنونی بازی می کرد اما یک سری اشتباهات فردی و داوری پرسپولیس را به پایین جدول کشانده بود ولی امیدواری ها زیاد بود که پرسپولیس از بحران خارج شود چون واقعا زیبا بازی می کرد.

وی درباره مدعیان قهرمانی افزود: تیم هایی مثل سپاهان و تراکتورسازی امسال می توانند در زمره مدعیان باشند چراکه هم مربیان و هم نفرات خوبی دارند و سیستم و ساختار آنها بهتر شده است. فکر می کنم این دو تیم رقبای اصلی پرسپولیس باشند در کنار ذوب آهنی که در این سال ها همیشه خوب نتیجه گرفته، ذوب آهن ترکیبش را حفظ کرده و ساختارش به هم نخورده و با همان نفرات کار می کند و این باعث می شود هماهنگی خوبی داشته باشند. مشکل اصلی ذوب آهن نبودن حدادی فر است چون واقعا عنصر تاثیرگذاری در این تیم بود.

انصاری فرد درباره این که کدام تیم ها می توانند از گزینه های سقوط باشند گفت: از الان زود است در این باره صحبت کنیم و یک سری تیم ها هستند که هم سطح هستند و باید دید چگونه عمل می کنند و اکنون نمی شود قضاوت کرد کدام تیم سقوط می کند. اما در میانه جدول تیم های مدعی و هم سطح زیادی هستند که رقابت سخت و فشرده ای با هم خواهند داشت. تیم هایی مثل سایپا، نفت و گسترش فولاد از این دسته هستند. گسترش فولاد امسال یکی از تیم هایی است که می تواند خودش را در بالای جدول نشان دهد، مهره های خوبی دارد و مهره های کلیدی فصل گذشته خود را هم حفظ کرده است.