آیین نکوداشت مقام ایثار و ایثارگر آغاز شد

چهارمین جشن ایثار، صبح امروز با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، آئین نکوداشت مقام ایثار و ایثارگر در سالروز بازگشت آزادگان به کشور آغاز شد.

پس از پخش کلیپ گزارش عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت در تمام حوزه‌ها و بخش های این وزارتخانه و بیان خاطره‌ای از شهید ابوترابی و خیر مقدم به سردار دهقان وزیر دفاع، از اُلفتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد دعوت به سخنرانی شد.

الفتی پس از خیرمقدم به آزادگان حاضر در جمع گفت: ما برای ایثارگران در دو بخش رفاهی و خدماتی فعالیتی انجام دادیم. در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت کلیه خدمات مورد نظر انجام شده است. همچنین یک تله فیلم با موضوع گزارش عملکرد این حوزه، توسط انجمن سینمای جوان تهیه شده است.

وی افزود: امسال برای اولین بار از ایثارگران هنرمند که در جهت ترویج فرهنگ ایثار هنرنمایی کرده‌اند، با حضور وزیر دفاع تجلیل می شود. این اولین سال و نخستین گام برای این حرکت است و امیدواریم در سال های آینده بهتر عمل کنیم.

پس از پخش یک کلیپ با موضوع کمک به همنوع و تاثیرات آن با عنوان مصادیق ایثار با همت انجمن سینمای جوان، ضمن بیان، مقدمه ای دو فرزند شهید به نام فاطمه و محدثه برای اجرای یک نمایش به روی صحنه آمدند.

پس از آن، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک و گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان و خیر مقدم به سردار حسین دهقان وزیر دفاع گفت: برخی واژگان از چنان معنا و مفهوم ژرفی برخوردارند که انسان را مبهوت می‌کنند. «ایثار» از همان دست واژه هاست. واژه ایثار برای مسلمانان و به ویژه شیعیان معنای عظیم‌تر و والاتر دارد. همچنین این کلمه برای مردم ایران مفهوم و معنی دیگری دارد.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: تا دنیا دنیاست و بشر روی کره زمین زندگی می‌کند، این واژه معنای خودش را حفظ می‌کند. مسیری که رزمندگان ما رفتند، راهی بود که یا شهید می‌شدند، یا جانباز و یا اسیر.

 جنتی اظهار داشت: کسانی که به دل خصم زدند، می‌دانستند که روزی آتش نمرودیان گلستان می‌شود و سرافراز به وطن باز می‌گردند. آنهایی که در شرایط سخت شکنجه، گرسنگی و تشنگی مقاومت کردند و تسلیم نشدند، تا زمانی که دوباره خورشید طلوع کرد و آزادگان با دلی به وسعت آسمان و سرشار از ایمان به وطن بازگشتند . سازندگی حاصل از اسارت، سازندگی بخصوصی است که در هیچ موقعیت دیگری به دست نمی‌آید.

 وی اظهار داشت: نظام اسلامی باید همه تلاش خود را به کار گیرد تا آزادگان و روحیه آزادگی و مقاومت، به عنوان گنجینه فرهنگی در تمام جهان الگو شوند. تجمل‌گرایی، مقام و ریاست طلبی، اشرافیت و ثروت اندوزی، اسراف کاری و مصرف گرایی، انحطاط اخلاقی و ... ما را از راه خدا دور و در مقابل دشمنان ضعیف و تسلیم می کند.

جنتی با اشاره به اقدامات وزارت ارشاد در زمینه ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار گفت: چاپ چندین عنوان کتاب، ساخت آثار سینمایی و نمایشی در زمینه دفاع مقدس و مضامین ایثار و مقاومت از جمله کارهای وزارت ارشاد است.

پس از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یک قطعه موسیقی با اجرای علی نفری برای حاضران اجرا شد.