مدال‌آوران المپیک چقدر پاداش‌ می‌گیرند ؟

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با احتساب پاداش دولت و کمیته ملی المپیک (300 سکه طلا و 10 هزار دلار برای مدال طلا، 200 سکه طلا و 5 هزار دلار برای مدال نقره، 120 سکه طلا و 3 هزار دلار برای مدال برنز) ورزشکاران طلایی ایران در مجموع حدود 104 هزار دلار، برندگان مدال نقره 67 هزار دلار و برندگان مدال برنز 40 هزار دلار به دست می‌آورند.

آمریکا که بیشترین مدال‌ها را در المپیک کسب می‌کند برای دارندگان مدال‌های طلا، نقره و برنز به ترتیب 25 هزار، 15 هزار و 10 هزار دلار در نظر گرفته است. انگلستان نیز که رتبه دوم در جدول مدال‌ها را در اختیار دارد هیچ نوع پاداش نقدی به ورزشکارانش اهدا نمی‌کند.

البته در این میان کشورهایی نیز هستند که چندین برابر بیش از ایران ورزشکاران خود را در ازای دستیابی به مدال‌های المپیک تشویق می‌کنند.

تایوان، بیشترین پاداش در میان کشورهای جهان

هسو شوئی چینگ اولین طلایی تایوان بود. این ورزشکار 25 ساله توانست در رشته وزنه برداری زنان با مجموع 212 کیلوگرم مدال طلای وزن 53 کیلوگرم زنان را به خود اختصاص دهد. وی در تک‌ضرب وزنه 100 کیلوگرمی و در دوضرب وزنه 112 کیلوگرمی را مهار کرد.

خانواده و دوستان وی در لوبئی، منطقه‌ای روستایی در مرکز تایوان، مسابقه وی را تماشا کردند. خبرگزاری دولتی تایوان اعلام کرد وزارت آموزش و کمیته المپیک این کشور 952 هزار دلار پاداش به این ورزشکار پرداخت می‌کند.

در تایوان دارندگان مدال نقره المپیک 333 هزار دلار و مدال برنز 238 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

تعداد کمی از کشورها مبالغ بالایی به مانند تایلند به ورزشکارانشان اهدا می‌کنند، اما تقریبا تمام کشورها نوعی جایزه پولی به برندگان مدال اعطا می‌کنند. این پاداش‌ها معمولا از طرف کمیته‌های المپیک، اسپانسرها یا دولت‌ها پرداخت می‌شود. برخی کشورها جوایز غیرنقدی به مانند آپارتمان یا خودرو نیز پرداخت می‌کنند.

سنگاپور و جایزه 750 هزار دلاری برای مدال طلا

جوزف اسکولینگ، شناگر سنگاپوری، ریودوژانیرو را به عنوان مردی که توانست مایکل فلپس افسانه‌ای را شکست دهد، ترک کرد. اما وی نه تنها یک قهرمان شنا بلکه یک میلیونر نیز شده است.

اسکولینگ 21 ساله علاوه بر اینکه توانست در 100 متر پروانه فلپس را شکست داده و به مدال طلا دست یابد، 1 میلیون دلار سنگاپور (در حدود 750 هزار دلار آمریکا) نیز از کمیته ملی المپیک کشورش دریافت خواهد کرد.

کمیته ملی المپیک سنگاپور اعلام کرد بیست درصد از پاداش اسکولینگ به مجمع شنای محلی برای «آموزش و توسعه بیشتر» اختصاص خواهد یافت. مدال اسکولینگ اولین طلای تاریخ سنگاپور بود.

اندونزی و دو جایزه 383 هزار دلاری

سومین کشوری که بیشترین پاداش را برای طلایی‌ها می‌دهد باز هم از آسیا است. لیلیانا ناتسیر و تونتوی احمد، در رشته بدمینتون تیمی توانستند با شکست حریفان چینی تنها مدال طلای اندونزی را به دست آوردند.

هر کدام از این ورزشکاران 383 هزار دلار از وزارت ورزش و جوانان دریافت خواهند کرد. این دو همچنین ماهیانه 1500 دلار به صورت مادام‌العمر دریافت خواهند کرد.

جوایزی که برای مدال‌های نقره و برنز ارائه می‌شود، بسیار کمتر از مدال طلا است.

تایلند و جایزه 287 هزار دلاری

تایلند نیز اعلام کرده 10 میلیون بات به ورزشکارانی که مدال طلا کسب کنند، پرداخت خواهد کرد. این مبلغ برابر با 287 هزار دلار آمریکا است. دارنده مدال نقره 6 میلیون بات برابر با 172 هزار دلار دریافت خواهد کرد.

در این کشور معمولا شرکت‌های خصوصی نیز جوایزی را برای ورزشکاران در نظر می‌گیرند و دارندگان مدال‌های المپیک در مجموع ده‌ها هزار دلار دریافت می‌کنند.

تایلند تاکنون 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز در المپیک ریو 2016 به دست آورده است.

آذربایجان همسایه‌ای که بیش از دوبرابر ایران پاداش پرداخت می‌کند

همسایه شمالی ایران در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیاری در حوزه ورزش انجام داده و حتی چند نفر از ملی‌پوشان ایران را نیز جذب کرده است. این کشور در المپیک ریو 18 مدال کسب کرده است که تنها یکی از آنها طلایی است.

رادیک عیسی‌اف با کسب تنها مدال طلای آذربایجان در رشته تکواندو توانست 255 هزار دلار جایزه نقدی وعده داده شده را به خود اختصاص دهد. مربیان ورزشکاران مدال‌آور نیز مبلغی برابر با نیمی از جایزه را دریافت می‌کنند.

مدال نقره آذربایجان 124 هزار دلار و مدال برنز نیز 62 هزار دلار ارزش دارد.

قزاقستان،‌ پول نقد و آپارتمان

در قزاقستان، برندگان مدال طلا 86 میلیون تنگی (واحد پول قزاقستان) دریافت می‌کنند که تقریبا برابر با 250 هزار دلار است. برندگان مدال نقره 50 میلیون تنگی (150 هزار دلار) و برندگان مدال برنز 25 میلیون تنگی (75 هزار دلار) دریافت می‌کنند.

علاوه بر این دارندگان مدال طلا صاحب یک آپارتمان سه خوابه، مدال نقره آپارتمان دو خوابه و مدال برنز آپارتمان یک خوابه می‌شوند.