اتفاقی که انتقادات از سرمربی جدید و کادر دستیارانش را به اوج خود رساند تا عرصه در همین ابتدا برای منصوریان تنگ‌تر از همیشه شود و این مربی با شایعات فراوانی پیرامون آینده شغلی و جایگاهش روی نیمکت رهبری استقلال روبه‌رو شود. در بین تمام انتقاداتی که در این مدت صورت گرفت، اکثر کارشناسان و اهالی فوتبال روی یک نکته متفق‌القول بودند آن‌هم به ضعف‌های تیم در ساختار دفاعی برمی‌گشت که به اذعان آنها هیچ برنامه‌ای برای برطرف کردن این ضعف‌ها در دستور کار مربیان قرار نداشت.

خوردن 6 گل آن هم در چهار بازی باعث شد تا ضعف‌های ساختار تدافعی استقلال بیشتر از همیشه به چشم بیاید. در این بین چیدمان‌های مختلف و سود بردن از تمامی مهره‌های تدافعی هم باعث نشد تا این ضعف‌ها از بین برود و هر هفته اوضاع بدتر از قبل شد تا جایی که منصوریان خود با اعتراف به مشکلات دفاعی استقلال در پی ترمیم این ساختار با جذب مهره‌های تدافعی جدید باشد. منصوریان در بین تمام مهره‌های تدافعی که در اختیار دارد، عملاً محمدحسین کنعانی‌زادگان را تا اواخر فصل از دست داده است تا با خارج کردن نام این خرید جنجالی جا برای حضور مدافعی جدید باز شود. این مهره جدید کسی نیست جز لئوناردو پادوانی که سابقه کار با علی منصوریان را در نفت دارد و خود نیز تمایل زیادی برای پوشیدن پیراهن استقلال نشان داده گرچه مشکلاتش با سپاهان به این آسانی حل‌شدنی نیست و همین امر کار را برای آبی‌پوش شدن این بازیکن کمی با ابهام روبه‌رو کرده است.

در تمرینات روزهای گذشته و بازی‌های دوستانه استقلال، منصوریان همواره در ساختار تدافعی خود از رابسون جان‌واریو مدافع برزیلی به صورت ثابت بهره برده و در کنار این بازیکن نفرات دیگری را امتحان کرد تا نشان دهد به دنبال زوجی مناسب برای رابسون است تا خط دفاع استقلال ترمیم شود. در نگاه اول به نظر می‌رسید هرایر مکویان مدافع ارمنستانی بتواند در کنار رابسون زوج ایده‌آلی در مرکز خط دفاع تشکیل دهد اما با عملکردی که این مدافع در هفته‌های اخیر داشت چندان رضایت سرمربی استقلال و دستیارانش را جلب نکرده تا منصوریان به فکر ایجاد سونامی در خط دفاع خود باشد.

یکی از مربیان استقلال با تأیید این موضوع گفت: «آنالیزها و نتایج عملکرد مهره‌های دفاعی تیم در چهار هفته ابتدایی کادر فنی را به این فکر انداخت تا تغییرات کلی در این پست داشته باشند. البته در این راه کمبود مهره داریم و اگر بتوانیم بازیکنان مد نظر را در آخرین روزهای نقل و انتقالات به خدمت بگیریم نه تنها در مرکز خط دفاع بلکه در چپ و راست هم جابه‌جایی‌هایی خواهیم داشت».

مسلماً اگر برنامه‌ای که منصوریان و دستیارانش در ذهن دارند اجرایی شود، در سونامی ایجاد شده در ساختار تدافعی مکویان ارمنستانی تنها بازیکنی نخواهد بود که از ترکیب اصلی دور خواهد شد بلکه وریا غفوری دیگر مدافع ملی‌پوش تیم نیز ممکن است بسوزد و برای مدتی نیمکت‌نشین شود. غفوری که در چهار بازی ابتدایی فصل نمایش ناامیدکننده‌ای داشت و در جدال برابر پیکان هم در دقیقه 60 جای خود را به بازیکن دیگری داد به احتمال فراوان جای خود را به خسرو حیدری خواهد داد تا به این ترتیب خط دفاع استقلال ترکیبی جدید در آغاز لیگ برتر به خود ببیند. البته تمام این تغییرات به شرطی انجام می‌شود که باشگاه بتواند در فرصت باقی‌مانده تا اتمام نقل و انتقالات مدافعان جدیدی جذب کرده و دست منصوریان را برای تغییرات باز بگذارد.