محمد نوازی را همه هواداران فوتبال ایران با آن سانترهایش منحصر به فردش به یاد دارند. بازیکنی که یکی از ستاره های تاثیرگذار استقلال بود اما در تیم ملی به او آنچنان که شایسته اش بود بازی نرسید.

 

شاید بزرگترین بدشانسی نوازی این بود که هم دوره مهدی مهدوی کیا شد. بازیکنی که آن روزها یکی از ستاره های بوندس لیگا به حساب می آمد و در کارهای دفاعی، بسیار منسجم عمل می کرد. با این وجود خود نوازی اعتقاد دارد که چیزی کمتر از مهدوی کیا نداشت و تنها بحث سلیقه مربی تیم ملی مطرح بود.

 

با این وجود او علاقه ای به صحبت در مورد آن روزها ندارد و بیشتر ترجیح داد در مورد وضعیت فعلی صحبت کند. او همانند هر ایرانی ای از پیروی تیم ملی مقابل قطر راضی است اما اعتقاد دارد که هنوز تیم کارلوس کی روش به اتحاد تاکتیکی نرسیده است و با این روند کار سختی را برای صعود به جام جهانی 2018 پیش رو داریم.

 

نوازی همچنین در مورد استقلال و علیرضا منصوریان هم حرف زد و از مدیران این تیم خواست مهلتی که به پرویز مظلومی برای سال دوم ندادند را این فصل به منصوریان بدهند.

 

اظهارات نوازی را در ادامه می خوانید:

 

* تیم ملی ایران در یک بازی پر هیجان قطر را شکست داد و نخستین گام را برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه محکم برداشت. نظرتان در مورد این دیدار چیست؟

- واقعا خوشحالم که پیروز شدیم. خدا را شکر نتیجه‌ بسیار خوبی برای ما رقم خورد. پیروزی در نخستین دیدار در یک تورنمنت از اهمیت زیادی برخوردار است. من این پیروزی شیرین را به همه ایرانی ها تبریک می گویم. درست است که در بازی مقابل قطر تیم نقاط ضعف زیادی داشت، اما با توجه به این که چند روز دیگر باید به مصاف تیم ملی چین برویم، الان زمان مناسبی نیست که بخواهیم در مورد نقاط ضعف تیم‌ ‌ملی صحبتی کنیم، زیرا کادرفنی تیم‌ ‌ملی بهتر از هر کس دیگری نقاط ضعف تیم را دیده و مطمئنا برای دیدار مقابل تیم ملی چین این نقاط ضعف بر طرف خواهد شد.

 

* تحلیل فنی شما از بازی چیست؟

- فکر می‌کنم که بازیکنان ما در طول بازی خطاهای بی دلیل زیادی را مرتکب می‌شدند، قطری‌ها هم به دنبال این بودند که با اعلام خطای داور کمی از فشار بازی و همین طور فشار هواداران کاسته شود، شاید اگر خطاهای کمتری انجام می‌شد، فشار ما روی تیم حریف بیشتر بود و زودتر از این هم به گل می رسیدیم. البته مساله دیگری که به نظر من در بازی مشهود بود تیم‌ ‌ملی در زدن ضربات ایستگاهی ضعیف عملکرد کرد. مثل بازی‌های قبل که در ضربات ایستگاهی عملکرد خیلی خوبی داشتیم، اما در دیدار مقابل قطر بعد از زدن ضربات ایستگاهی و همین طور کرنرها عملکرد خوبی نداشتیم. البته من معتقدم که در امر مالکیت توپ می‌توانستیم بهتر از این کار کنیم، زیرا مالکیت توپ می‌تواند کمک کند که در امر بازی سازی موفق عمل کنیم. در طول بازی کمتر شاهد بودیم که از جناح‌های چپ و یا راست کارهای ترکیبی و بازی سازی انجام شود. البته من فکر می‌کنم که توجه به سبک بازی تیم‌ ‌ملی ایران، مقابل چین به مراتب بهتر بازی کنیم. اما روز سختی را مقابل آنها پیش رو داریم.

 

* داوری در بازی مقابل قطر اشتباهات زیادی داشت. به نظر شما این اشتباهات تمرکز بازیکنان را بر هم نزده بود؟

- من با شما موافقم. همه بازی را دیدند. داوری اشتباه‌های زیادی داشت که باعث می ‌شد بازیکنان و کادرفنی در طول بازی عصبی شوند. همین موضوع تمرکز آنها را می‌گرفت. البته درباره درگیری آخر بازی هم باید بگویم که نباید این درگیری‌ها رخ می داد. با توجه به این که بازی در کشور ما برگزار می‌ شد، ایجاد چنین درگیری‌هایی برای ما عواقبی را به همراه خواهد داشت.

 

* دیدار ایران برابر چین را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا ایران می تواند چین را در خاک خودش شکست دهد؟

- چینی‌ها نشان دادند که تیم بسیار خوبی هستند. اگر در دیدار مقابل کره کمی دقت می ‌کردند حتی می‌ توانستند گل سوم را هم بزنند. چینی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته ‌اند. آنها مربیان طراز اول دنیا و همین طور بازیکنان بزرگی را به کشورشان بردند و در این سال‌ها تغییرات زیادی در فوتبالشان به وجود آورده‌ اند. من فکر می‌کنم که بازی سختی در چین پیش روی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران است، اما با غیرت و تعصبی که در میان بازیکنان ایرانی وجود دارد فکر می‌کنم که می‌توانیم این بازی را ببریم. البته اگر بازی را هم نبردیم و با یک امتیاز به خانه بر گشتیم، چیزی را از دست نداده‌ایم و باز هم از نظر من تیم‌ ‌ملی موفق عمل کرده است.

 

* البته بعد از پیروزی ایران مقابل قطر بازهم بعضی ها شروع به انتقاد کردند. آیا واقعا انتقادی نسبت به عملکرد تیم ملی وارد بود؟

- انتقاد کردن باعث پیشرفت می‌شود، اما بهتر است بدانیم که نقدهای ما باید منصفانه باشد و این گونه نباشد که از روی غرض ورزی چشم‌هایمان را ببندیم و هر چه که می‌خواهیم بگوییم. اگر نقد منصفانه باشد، مطمئنا کادر فنی تیم‌ ‌ملی از آن استفاده خواهد کرد و باعث پیشرفت تیم می‌شود. این درست نیست که بخواهیم بگوییم چون تیم‌ ‌ملی بازی دارد هیچ گونه حرفی را مطرح نکنیم، اما اگر قرار است انتقاد کنیم، انتقادات ما باید فنی و منصفانه باشد تا کادرفنی تیم‌ ‌ملی بتواند از آن انتقادها استفاده کند.

 

* از تیم ملی بگذریم. کمی هم در مورد استقلال صحبت کنید. استقلال لیگ شانزدهم را چطور می بینید؟

- واقعیت این است که استقلال تیم بسیار خوبی دارد. تلفیقی از جوان ها و با تجربه ها به استقلال آمده اند پتانسیل خوبی دارند اما به خاطر نا هماهنگی هایی که تیم درگیر آن بود، نتوانستند تا به امروز نتایج خوبی بگیرند. البته هرچه زمان بگذرد مطمئنا شرایط تیم هم تغییر می کند و با هماهنگی بیشتر می توانند بازی های بهتری به نمایش بگذارند.

 

* به نظر شما استقلال در فصل نقل و انتقالات ضعیف عمل نکرده است؟

- نه، اصلا اینطور نیست. بهترین نفرات ممکن را به تیم آورند. نباید بدون اطلاع از شرایط صحبت کنیم. کاوه رضایی بازیکنی بود که خیلی از باشگاه به دنبالش بودند. بختیار رحمانی هم همینطور. استقلال نفراتی را در نقل و انتقالات جذب کرد که خیلی از باشگاه خواهان به خدمت گرفتن آنها بودند. تیم از نظر بازیکن هیچ چیز کم ندارد و با هماهنگی بیشتر، نتیجه هم خواهد گرفت.

 

* عملکرد منصوریان را چطور ارزیابی می کند؟

- منصوریان مربی جوان و آینده داری است. درست است که تیمش در ابتدای فصل نتایج دلخواه مدیران باشگاه را کسب نکرده اما نباید از الان به دنبال جانشین برای او باشیم. این را بدانید حمایت از مربی، مهم ترین رکن موفقیت یک تیم است. دو فصل قبل، یحی گل محمدی در ذوب آهن نتیجه نمی گرفت اما مدیران باشگاه از او حمایت کردند و تا در نهایت تیم را قهرمان جام حذفی کرد. الان هم همینگونه است. نباید با نام های مختلف تمرکز کادر فنی را برهم زد. زیرا این کار به تیم لطمه می زند. با حمایت از تیم، شرایط بهتر خواهد شد.

 

* بعضی ها اعتقاد دارند مشکل استقلال بیشتر فنی است.

- من اعتقاد دارم استقلال مشکل فنی آنچنانی ندارد. تمامی مهره های جدیدی که به این تیم اضافه شده‌اند، در تیم‌های خودشان جزو بهترین‌ها بودند. آنها باید بدانند پیراهن چه تیمی را بر تن می‌کنند. متأسفانه بعضی‌ها یک یا دو سال پیراهن استقلال را بر تن کردند و در رسانه ها به گونه ای حرف می زنند که گویی سال هاست در استقلال توپ زدند. هر بازیکنی که به این تیم می‌آید باید بداند در چه جایگاهی قرار دارد. خیلی‌ها با شکست این تیم اشک می‌ریزند و با بردهای این تیم خوشحال می‌شوند. استقلال تیمی نیست که با یک شکست بزرگی خودش را از دست بدهد و کوچک شود، فقط بازیکنان باید بدانند که هواداران همیشه نگران هستند و وظیفه اصلی آنها این است که هواداران را خوشحال کنند.

 

* شما اعتقاد دارید که باید به منصوریان زمان داد آیا این زمان به اندازه کافی به مظلومی داده شد؟

- به هیچ وجه. استقلال فصل قبل بهترین شروع را داشت و طبق آمار نزدیک به بیست هفته صدرنشین بود. بیشتر از هر تیم دیگری. اگر آن مشکلات برای ما به وجود نمی آمد بدون شک می توانستیم قهرمان شویم. من اعتقاد دارم اگر مدیریت باشگاه به مظلومی برای سال دوم اعتماد می کرد الان وضعیت استقلال متفاوت بود و تیم قهرمان می شد. مظلومی بازیکنان جوان زیادی را به تیم تزریق کرد و امسال با توجه به تجربه فصل قبل به راحتی می توانست تیم را قهرمان کند. با این وجود آقایان نشستند و برای خودشان تصمیم گرفتند و کادر فنی را تغییر دادند. من برای منصوریان آرزوی موفقیت می کنم اما تا وقتی که مدیران از مربیان خود حمایت نکنند موفقیتی به دست نمی آید.

 

* در مورد حواشی بازی ستارگان ایران و لالیگا هم صحبت کنید.

- به نظرم این دست از بازی های خیرخواهانه انجامش خوب است اما به شرطی که این حواشی به وجود نیاید. وقتی از من دعوت کردند بدون هیچ مشکلی آمدم. البته یکسری از دوستان کلاس گذاشتند و نیامدند. یک سری دیگر هم واقعا سرشان شلوغ بود و نمی توانستند که بیایند. این چیزها در فوتبال ما تازگی دارد و زمان می برد تا فرهنگش را یاد بگیریم. بهتر است قدیمی ها بیشتر دو هم جمع شوند و در چنین بازی هایی شرکت کنند تا دست کم استیل مان شبیه گذشته باقی بماند. من خودم اضافه وزن دارم اما اگر مراقبت نکنم از این هم بدتر می شوم.