گل هایی که هم ساده بود هم زیبا تا با ثبت میانگن دو گل در هر بازی تیم کی روش به یکی از تیم های موفق تاریخ ملی ایران تبدیل شود. در بین 124 گلی که شاگردان کی روش وارد دروازه رقبا کردند چند گل زیبا و استثنایی قرار دارد که مسلما یاد و خاطره این گل ها تا مدت های طولانی از ذهن فوتبالدوستان و علاقمندان به تیم ملی ایران خارج نمی شود. گل زیبایی که علیرضا جهانبخش در اولین بازی مقدماتی جام جهانی 2018 وارد دروازه تیم چند ملیتی قطر کرد بهانه خوبی بود تا پنج گل زیبا و سرنوشت ساز شاگردان کارلوس کی روش را انتخاب و مورد بررسی قرار دهیم.

 

1- رضا قوچان نژاد به کره جنوبی

 

 

در آخرین بازی مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در شهر اولسان همه نگاه ها به بازی سنتی قاره کهن میان ایران و کره جنوبی دوخته شده بود. جدالی که بر اساس تنش های رقم خورده در بازی رفت و شرایط جدول از حساسیت فوق العاده ای برخوردار بود و ایران برای رسیدن به بزریل باید از سد میزبان خود عبور می کرد. کی روش که درگیری زیادی با چوی کانگ هی سرمربی وقت کره پیدا کرده بود با اقدامات روحی و روانی خود شاگردانش را به میدان دشوار اولسان فرستاد و در این بین رضا قوچان نژاد مرد اول خط حمله تیم ملی با زیبایی هر چه تمام تر از توپی که آندو تیموریان با جنگندگی از زیر پای بازیکن کره ای درآورده بود گلی ساخت به یادماندنی و سرنوشت ساز تا ایران به عنوان تیم اول گروه راهی جام جهانی شود. این گل این برد چنان کی روش و ایرانی ها را به وجود آورد که مشت های گره زده کی روش و شادی بازیکنان ایران بعد از بازی هنوز با گذشت سال ها در ذهن همه زنده است.

 

2- سردار آزمون به قطر

 

 

تیم چند ملیتی قطر در این سال ها کم از ایران گل نخورده است آن هم گل هایی زیبا و خاطره ساز برای ایرانی ها. سردار آزمون مهاجم جوان ایرانی ها از جمله بازیکنانی است که در جمع شاگردان کی روش توانسته نام خود را در بین گلزنان به قطر به ثبت برساند آن هم گل زیبا و تکنیکی که تنها از پس مهاجمان سرشناس  دنیا برمی آید. سردار در مرحله گروهی جام ملت های آسیا موفق شد دروازه تیم قطر را با حرکتی دیدنی باز کرده و با گل سه امتیازی خود صعود ایران از گروهش را قطعی کند. در این صحنه سردار پاس عرضی اشکان دژاگه را با چرخشی دیدنی و جا گذاشتن مدافع قطری ها با نوک پا وارد دروازه حریف کرد تا این گل زیبا به یکی از صحنه های جالب جام ملت های آسیا در برنامه های تلویزیونی ورزشی سطح قاره تبدیل و کاندیدای زیباترین گل جام شود. نمونه این گل در فوتبال آسیا کمتر دیده شده و تنها مهاجمانی مثل ایبراهیموویچ و رونالدو نمونه آن را در فوتبال دنیا به ثمررساندند.

 

3- جواد نکونام به کره جنوبی

 

 

در مقدماتی جام جهانی 2014 نوبت به بازی رفت دو تیم کره جنوبی و ایران رسید که این بار در دور رفت رقابت ها به مصاف هم بروند. آن روزها تیم ملی شرایط چندان مساعدی در گروه نداشت به خصوص که برای اولین بار به لبنان باخته بودیم و شرایط مان کاملا بحرانی بود. با این وجود طرفداران ایرانی ورزشگاه آزادی را پراز جمعیت کرده و جوی وحشتناک برای کره ساختند اما اوضاع چندان بر وفق مراد شاگردان کی روش پیش نمی رفت به خصوص بعد از اخراج مسعود شجاعی در همان آغاز نیمه دوم. متعاقب آن سرمربی پرتغالی هم اخراج شد تا عملا دیگر هیچ کس امیدی به برد ایران نداشته باشد اما نکونام کاپیتان تیم ملی هنر گلزنی خود از روی ضربات ایستگاهی را بار دیگر به رخ کشید و با گل زیبای این بازیکن ورزشگاه آزادی منفجر شد تا کره ای ها باز هم با دست خالی تهران را ترک کنند. این گل زمینه صعود ایران به جام جهانی را فراهم کرد چون اگر به ثمرنمی رسید دیگر شانسی برای شاگردان کی روش باقی نمی ماند که به برزیل بروند.

 

4- مرتضی پورعلی گنجی به عراق

 

 

در ماراتن 120 دقیقه ای ایران و عراق در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا 2015 استرالیا دو تیم در حالی با تساوی 3-3 به کار خود در پایان 120 دقیقه پایان دادند که در بین گلزنان ایران مرتضی پورعلی گنجی یکی از زیباترین گل های تاریخ تیم ملی در زمان هدایت کی روش را وارد دروازه رقیب همسایه و سنتی خود کرد. درست مثل گل نکونام به کره این گل هم در دقایقی به ثمررسید که تیم ملی به خاطر اخراج بچه گانه مهرداد پولادی 10 نفره بازی را دنبال می کرد و با دردسرهای زیادی مقابل عراق روبرو شده بود. روی یک ارسال دیدنی از نقطه کرنر پورعلی گنجی با پروازی بلند و دیدنی توپ را بالاتر از مدافعان و دروازه عراقی ها به تور دروازه چسباند تا ایرانی های حاضر در ورزشگاه شهر کامبرا استرالیا سر از پا نشناسند. البته این برای اولین بار نبود که شاگردان کی روش روی این توپ ها چنین گل های دیدنی به ثمر می رساندند و قطعا آخرین آنها نیز نخواهد بود.

 

5- علیرضا جهانبخش به قطر

 

 

ستاره این روزهای فوتبال ایران در لیگ هلند و یورولیگ اروپا سرانجام با نمایش خوبی که در تیم ملی نشان داد، ثابت کرد در رده ملی حرف های زیادی برای گفتن دارد. علیرضا جهانبخش که هر روز پخته تر از روز قبل به میدان می رود در جدال برابر قطر چند ملیتی در قامت یک ستاره تمام عیار ظاهر شد و دیرهنگام ترین گل تاریخ ملی ایران را در دقیقه 11+90 به زیبایی هر چه تمام تر وارد دروازه قطر کرد تا هر عذر و بهانه ای از این تیم چند ملیتی برای شکست در تهران را از بین ببرد. روی صحنه گل جهانبخش می توان کامل به این موضوع پی برد که حضور این جوان آینده دار در ترکیب تیمی باکلاس همچون آلکمار در فوتبال اروپا تاثیرات خود را گذاشته و وینگر راست ایران را در سطح بازیکنان بین المللی قرار داده است. جهانبخش پاس ارسالی آندو تیموریان را به زیبایی هرچه تمام تر روی هوا کنترل و مسیرش را تغییر داد و با یک بدن مدافعان مستقیم خود را از مسیر خارج و با ضربه ای دیدنی گل دوم را به قطر تحمیل کرد تا استارت رویایی برای ایران در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی رقم بخورد.

 

***

 

نکته جالب توجه در انتخاب 5 گل دیدنی سال های گذشته تیم ملی که توسط شاگردان کارلوس کی روش به ثبت رسید به تاثیرگذاری آندرانیک تیموریان کاپیتان این روزهای تیم ملی برمی گردد که تقریبا سازنده بیشتر آنها لقب گرفته است. هافبک جنگنده و بازیساز تیم ملی با شناخت کامل از توانایی هم تیمی های خود سر بزنگاه با دادن پاس آخر به آنها زمینه این گل ها را فراهم کرد به خصوص در صحنه گل صعود ایران به جام جهانی در اولسان  و همچنین گل دوم به قطر که چند شب پیش در آزادی توسط جهانبخش به ثمررسید.