مایلی کهن:دلال های اسکوچیچ دنبال زمین زدن منصوریان هستند

دربی هشتاد و سوم بهانه ای شد تا سراغ یکی از باسابقه های این بازی برویم؛ کسی که هم در لباس بازیگری و هم در جامه مربیگری بارها دربی را تجربه کرده است.

محمد مایلی کهن در گفت و گویی که با خبرنگار کاپ انجام داده، درباره موضوعات مختلف فوتبال و بویژه دربی حرفهای تازه را بر زبان آورده است که متن این مصاحبت را در زیر می خوانید:

* برای شروع گفت و گو بفرمائید اولین بار چه زمانی طعم حضور در دربی را چشیدید؟

-اگر اشتباه نکنم سال 55 بود که برای اولین بار در دربی بازی کردم و آن بازی را سه بر صفر به تاج باختیم. آن روز در ترکیب اصلی بودم.

*استرس نداشتید؟

-چیزی یادم نمی آید ولی آن سال در پستی قرار گرفتم که قبل از من ادیبی، فریدون معینی وخلعتبری بازی می کردند.

*حساسیت آن دربی بیشتر بود یا دربی های این روزها؟

-البته در گذشته فضا خیلی بهتر بود. بنده باید اشاره کنم که دربی فصل قبل در مقایسه با دربی های چند سال اخیر خیلی بهتر بود کمتر دیدیم که اهانتی صورت بگیرد اما در دوره بازی ما در دربی ها نهایت شعاری که تماشاگران می دادند این بود:«شیر سماور، باریکلا داور» اما رفته رفته اگزوز خاور و ... وارد شعار ها شد.

*البته برخی بازیکنان داخل زمین هم در ایجاد این فضا نقش داشته اند.

-بله، یکسری بازیکنان در هر شرایطی کار خودشان را می کنند و جالب است که می گویند ما یاغی هستیم. شما برنامه این هفته نود را تماشا کردید؟ واقعا چقدر سطح پائین بود. چند بازیکن سابق استقلال و پرسپولیس را آورده بودند و ...بگذریم چون اگر حرف بزنیم فردا ممکن است برخی ناراحت شوند.این برنامه ها را برای تیم ملی هم قبلا ساخته بودند. آخر فوتبالیست شخصیت و اعتبار دارد.

*برگردیم به یکی از دربی ها قدیمی؛ همان بازی ای که شما به صادق ورمزیار مدافع جوان استقلال بعد از آنکه به عباس کارگر لایی انداخت تذکر دادید.

-بحث لایی نبود. آن روز اولین دربی صادق بود و اگر اشتباه نکنم با عباس کارگر درگیر شدند و من هم همانجا او را کنار کشیدم و گفتم: آقای ورمزیار شما در ابتدای راه هستی و سعی کن از خودت مراقبت کنی. در واقع داشتم او را نصیحت می کردم.

*یک دربی پر حرف و حدیث هم در زمان سرمربیگری علی پروین بود؛ سال 70 که دو بر صفر باختید و بعدها عنوان شد که پروین از دو استقلالی خواسته بیشتر گل نزنند!

-اینها همه داستان است. یک زمان هم حرف در تبانی در دربی می زدند.اصلا اینطوری نیست. حداقل تا وقتی ما بودیم اینگونه نبود و همیشه برای بردن به دربی می رفتیم.

*دوست نداشتید یک روز سرمربیگری در دربی را تجربه کنید؟

تا به حال به این موضوع فکر نکرده ام.

*پیش بینی تان از بازی جمعه چیست؟

-سخت است چون این بازی ربطی به شرایط تیم ها در جدول ندارد. فضای خاص خودش را دارد. یک سال اوضاع تیم ما خوب نبود. همان سالی که شاهرخ بیانی هم با ما بود اما آن بازی را سه بر صفر بردیم. جالب است که علی پروین از آنجایی که انسان باهوشی است آن روز وقتی دید اوضاع تیم ما خوب نیست خودش بازی نکرد. بنده در طول دوران فوتبالم خیلی کم مصدوم شدم اما آن روز زانویم عیب پیدا کرده بود با این حال بازی کردم و کاپیتان هم بودم.

استقلال تهران

* این بازی را برای منصوریان بازی مرگ و زندگی می دانند؛ نظر شما چیست؟

-دلال های اسکوچیچ دست به کار شده اند. این مربی یکسال است که از فوتبال ما رفته و در خانه اش نشسته است آنوقت می خواهند او را بیاورند جای منصوریان.به نظر من منصوریان اصلا قابل مقایسه با اسکوچیچ نیست. او کارش را دوست دارد و مطمئن هستم اگر بگذارند کارش را ادامه دهد تیمش بالا می آید. مگر اسکوچیچ در فولاد چه کارنامه ای داشت که دلال هایش اینجا مشغول تبلیغ برای او هسنتند؟

*برای تماشاگران دربی چه توصیه ای دارید؟

-تماشاگران که حرف ما را گوش نمی کنند!می خواهید حرفهای کلیشه ای بزنم؟البته باز هم می گویم که دربی فصل گذشته که 4-2 شد به مراتب بهتر از قبلی ها برگزار شد و امیدوارم در بازی جمعه هم همه از فوتبال لذت ببرند.این را هم یادتان باشد که عده ای دوست ندارند فضا خوب باشد و نان شان در جنجال است. مگر ما در ملوان چه کار کردیم؟ در تمرین به تماشاگران مان گفتیم به تیم مقابل احترام بگذارند. در بازی با سپیدرود هم کمتر شاهد اتفاقات بد گذشته بودیم. هفته بعد وقتی در بازی خونه به خونه و سپیدرود به آقای مازیار زارع توهین شد، در بازی ما با اکسین عده ای خواستند آن حرکت تماشاگران سپیدرود را تلافی کنند که بنده واکنش نشان دادم و در اواخر نیمه اول نیمکت را ترک کردم. الان چند نفر دنبال این مسایل هستند؟ الان برنامه می سازند و در آن به دنبال جنجال هستند. این همه به صدا و سیما گفتیم اما فایده ای نداشت. حتی با آقای زمانی مسئول ورزش شبکه سه که 30 سال است در آنجا حضور دارد صحبت کردم اما گوش شنوایی وجود ندارد.

یک گزارشگر تلویزیونی هر چه دلش می خواهد می گوید و نمی داند تلیویزیون با رادیو فرق دارد و آنجا باید کمتر حرف بزنی.بخدا آدم دلش می سوزد وقتی می بیند مردم صدای تلویزیون های خود را هنگام گزارش کردن این آقایان می بندند.

اخیرا بعد از بازی ایران و قطر ، خیابانی در برنامه ای که حاج رضایی هم حضور داشت می گفت کی روش جنگجو است! آخر مگر فوتبال جنگ است؟ این همه فوتبال اروپایی پخش می کنید، کجا چنین صحنه هایی را می بینید؟ اگر یک مربی ایرانی کارهای کی روش را کرده بود همین آقایان می گفتند دیوانه است. آنهم از نوع بازی کردن تیم ملی مان که به نظر من الان باشگاهها از نظر فنی جلوتر از تیم ملی هستند.

* در پایان اگر درباره دربی باز هم صحبتی مانده بفرمائید.

-ما می توانیم از این بازی استفاده کنیم. مثلا در امور خیریه و خیلی مسایل دیگر. الان می بینیم که نهایتا 50 نفر می روند داخل ورزشگاه و توهین می کنند. باید اراده ای برای برخورد با این افراد باشد. چرا مثل خیلی از کشورها مانع ورود اینها به استادیوم ها نمی شویم؟ آیا کاری دارد؟ بگوئید در زمان بازی بروند و خودشان را به نزدیک ترین کلانتری معرفی کنند و بعد از بازی هم آزادند تا هر جا خواستند بروند.اصلا هر کدام را یکسال از حضور در ورزشگاهها محروم کنید. متاسفانه آقایان اینکاره نیستند و همه آدم های کاربلد در خانه های خود نشسته اند.