دامنه گسترده تغییرات از دربی ۸۲ تا ۸۳/ پوست‌اندازی به سبک سرخابی‌ها

آخرین دربی پایتخت در تاریخ 27 فروردین ماه سال 1395 برگزار شد که در آن تاریخ، پرسپولیس توانست با ارائه یک بازی زیبا و تماشایی، استقلال را با حساب 4 بر 2 شکست دهد.

از آن تاریخ تا امروز، در فصل نقل‌وانتقالات پیش از شروع لیگ شانزدهم، تغییرات فراوانی در لیست دو تیم رقم خورد. جدایی پرویز مظلومی از استقلال و حضور یک مربی جوان به نام علیرضا منصوریان روی نیمکت آبی‌ها مهم‌ترین تغییر ممکن بود. آنها همچنین چند مهره باتجربه خود را از دست دادند.

پرسپولیس نیز کاپیتان‌هایش را به تیم‌های دیگر تعارف زد. البته ثبات آنها بی‌نظیر بود به‌خصوص که هم مهدی طارمی را برگرداندند و هم رامین رضاییان به تیم برگشت.

این هم ترکیب دو تیم در آخرین دربی:

ترکیب استقلال: سیدمهدی رحمتی، میلاد فخرالدینی، هرایر مگویان، حنیف عمران‌زاده، میثم مجیدی، محمدرضا خرسندنیا، امید ابراهیمی، سجاد شهباززاده، آرش برهانی (74-پروپییچ)، خسرو حیدری (59 - محسن کریمی) و عادل شیحی (26 - جابر انصاری).
سرمربی: پرویز مظلومی

که از این تیم فخرالدینی، عمران‌زاده، خرسندنیا، شهباززاده،‌ برهانی، پروپییچ، شیحی و مظلومی جدا شدند.

ترکیب پرسپولیس: سوشا مکانی، رامین رضاییان، لوکا ماریچ، محسن بنگر، محسن مسلمان، محمد انصاری، احمد نورالهی، مهدی طارمی، فرشاد احمدزاده (89 - بابک حاتمی)، علی علیپور (88 - جری بنگستون) و امید عالیشاه (60 - مهرداد کفشگری).
سرمربی: برانکو ایوانکویچ

از پرسپولیس در آخرین دربی نیز مکانی، ماریچ، بنگر، حاتمی، بنگستون و کفشگری جدا شده و به تیم‌های دیگر پیوستند.