مقایسه عملکرد پارالمپیکی های ایران در لندن و ریو

 بیشترین سهم مدال آوران بازی های پارالمپیک 2016 ریو به «قاره اروپا و آسیا » رسید. قاره اروپا با 43 درصد، قاره آسیا با 27 درصد، آمریکا 17 درصد و قاره های آفریقا و اقیانوسیه با 6 درصد بیشترین مدال های این دوره از رقابت ها را به خود اختصاص دادند.
در آخرین روز رقابت های پارالمپیک ریو، ایران در رده بندی کسب مدال پس از کشور کانادا با کسب 8 مدال طلا، 9 نقره، 7 برنز و در مجموع با کسب 24 مدال در جایگاه پانزدهم ایستاد و کشور ازبکستان با کسب 8 مدال طلا، 6 نقره، 17 برنز و در مجموع با کسب 31 مدال پس از ایران در رتبه شانزدهم جا خوش کرد.
تیم ملی والیبال نشسته کشورمان در مرحله فینال بازی های پارالمپیک ریو شب گذشته در برابر تیم قدرتمند والیبال نشسته بوسنی هرزگوین صف آرایی کرد و با ارائه یک بازی جذاب و دیدنی با نتیجه 3 بر 1 قهرمان پاراالمپیک لندن را به زانو در آورد.
تیم ملی والیبال نشسته ایران با این پیروزی ارزشمند نه تنها انتقام شکست در فینال پارالمپیک 2012 لندن در برابر تیم ملی والیبال نشسته بوسنی را جبران کرد و با کسب یک مدال طلای دیگر به مجموع کلکسیون مدال های رنگین کاروان اعزامی ورزشکاران ایران در برزیل و در آخرین لحظات رقابت ها بیفزاید تا جایگاه ایران را از رده بیستم به پانزدهم بهبود بخشد.
هر چند که کاروان ورزشی ایران در واپسین لحظات با کسب مدال طلای والیبال پنج پله در جدول صعود کرد اما به جایگاه و رتبه مدال آوران پارالمپیک لندن نرسید. پیش از این ایران در چهاردهمین دوره از بازی های پارالمپیک 2012 لندن با 79 ورزشکار در 13 رشته ورزشی توانسته بود با کسب 10 مدال طلا، 7 نقره، 7 برنز و در مجموع 24 گردن آویز پس از کشور هلند با 10 مدال طلا، 10 نقره، 19 برنز و در مجموع 39 مدال در رتبه و جایگاه یازدهم مدال آوران جهان بایستد.
همچنین کاروان ورزشی کره جنوبی نیز در چهاردهمین دوره از بازی های پارالمپیک 2012 لندن با کسب 9 مدال طلا، 9 نقره، 9 برنز و در مجموع با 27 مدال پس از ایران در رده دوازدهم پارالمپیک لندن قرار داشت.
این در حالی است که کاروان ورزشی چین همچنان با اقتدار صدرنشین کسب مدال های پارالمپیک 2012 لندن و ریو 2016 به شمار می رود. چین در پارالمپیک 2012 لندن با کسب 95 طلا، 71 نقره، 65 برنز و در مجموع با کسب 231 مدال صدر نشینی را در اختیار گرفت و توانست با برنامه ریزی مدون و دقیق در پارالمپیک ریو 2016 بار دیگر با کسب 107مدال طلا، 81 نقره، 51 برنز و در مجموع با کسب 239 مدال رتبه نخست این دوره از رقابت ها را نیز مال خود کند.
عملکرد کاروان ورزشی بریتانیا در پارالمپیک ریو 2016 مورد تأیید و قبول کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفت. چرا که بریتانیا با یک پله صعود نسبت به پارالمپیک لندن توانستند با کسب 64 مدال طلا، 39 نقره، 44 برنز و در مجموع 147 مدال در رتبه دوم و کاروان ورزشی اوکراین نیز با یک پله صعود نسبت به پارالمپیک چهار سال گذشته با کسب 41 مدال طلا، 37 مدال نقره، 39 مدال برنز و در مجموع با کسب 117 مدال در رتبه سوم عرض اندام کند.
بنابراین گزارش کاروان ورزشی ایران در پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک ریو که به طور رسمی از 18 شهریورماه برابر با هشتم سپتامبر با 111 ورزشکار در 12 رشته ورزشی در یازدهمین روز از رقابت ها پایان یافت و تعداد کسب مجموع مدال ها کشورمان به عدد 24 رسید و این تعداد مدال ها با تعداد مدال های کسب شده در پارالمپیک 2012 لندن برابری دارد اما تفاوت رنگ مدال ها و تنزل جایگاهی کشورمان در رده بندی کسب مدال در این دوره از رقابت ها نیازمند آسیب شناسی و بررسی و تحلیل کارشناسی است.
با این وجود که کاروان ورزشی کشورمان در کسب سهمیه پارالمپیک ریو نسبت به پارالمپیک لندن عملکرد موفق تری از خود نشان داد و در پارالمپیک 2016ریو، 32 ورزشکار به مجموع کاروان اعزامی ورزشی به این رقابت ها اضافه شد ولی متأسفانه آنطور که انتظار می رفت لزوما با افزایش تعداد سهمیه کاروان ایران ، تعداد مدال های کسب شده بیشتر از المپیک لندن نبود.

** بررسی عملکرد رشته به رشته کاروان ورزشی پارالمپیک ریو و لندن
* تیر و کمان در ریو موفق تر از لندن بود
تیم ملی تیر و کمان ایران با هفت کماندار؛ «زهرا نعمتی»، «غلامرضا رحیمی»، «ابراهیم رنجبر»، «مجید کاکوش»، »محدثه کهنسال»، «هادی نوری» و «سمیه عباسپور» به رقابت های پارالمپیک ریو 2016 پرداختند که حاصل آن کسب 2 مدال طلا، 1 نقره، 1 برنز و در مجموع به 4 مدال رسید.
در این رشته ورزشی «زهرا نعمتی» و «غلامرضا رحیمی» به مدال طلا دست یافتند و «ابراهیم رنجبر» نیز به مدال برنز قناعت کرد. همچنین در میکس ریکرو «زهرا نعمتی» و «ابراهیم رنجبر» به طور مشترک موفق به کسب مدال نقره پارالمپیک ریو 2016شدند. «جبراییل عبادی» سرمربیگری این تیم را بر عهده داشت ضمن اینکه «آلگ نیکولاویچ » وی را در امر مربیگری همراهی می کرد.
این در حالی است که در پارالمپیک 2012 لندن، تیم ملی تیر و کمان کشورمان با شش کماندار به مصاف حریفان خود رفتند که حاصل آن یک مدال طلا، یک مدال برنز و در مجموع کسب 2 مدال بود که «زهرا نعمتی» موفق به کسب مدال طلا و «راضیه شیرمحمدی»، «زهرا جوانمرد» و «زهرا نعمتی» در ریکرو تیمی زنان موفق به کسب یک مدال برنز شدند.
پس در مجموع می توان گفت که ورزشکاران پارالمپیکی رشته تیر و کمان در ریو نسبت به لندن موفق تر عمل کرده اند.

* وزنه برداری کم فروغ تر از لندن
تیم ملی وزنه برداری ایران با شش نماینده؛ «حمزه محمدی»، «سامان رضی»، «علی صادق زاده»، «سید حامد صلحی پور»، «مجید فرزین» و «سیامند رحمان» در پارالمپیک ریو 2016 به رقابت پرداختند که حاصل آن کسب 2 مدال طلا، 1 برنز و در مجموع به 3 مدال رسید.
وزنه برداری ایران تاکنون در 6 دوره از بازی های پارالمپیک حضور یافته که اولین حضور به سال 1988 و آخرین به سال 2012 برمی گردد.
در این رشته ورزشی «سیامند رحمان» و «مجید فرزین» به مدال طلا دست یافتند که «سیامند رحمان» با مهار 310 کیلوگرم وزنه رکورد جهان و پارالمپیک را که متعلق به خود بود را بهبود بخشید. پیش از این «سیامند رحمان» در المپیک 2012 لندن رکوردار 280 کیلوگرم بود و «علی صادق زاده» نیز به مدال برنز قناعت کرد. 
این در حالی است که در پارالمپیک 2012 لندن، تیم ملی وزنه برداری کشورمان با هشت وزنه بردار به مصاف حریفان خود رفتند که حاصل آن 4 مدال طلا، یک نقره، یک برنز و در مجموع کسب 6 مدال دست یافته بود که «سیامند رحمان در 100+ کیلوگرم»، «نادر مرادی در 60- کیلوگرم»، «علی حسینی 75- کیلوگرم» و «مجید فرزین در 5/82-» موفق به کسب مدال طلا و «روح الله رستمی 5/67- کیلوگرم» به مدال نقره و «علی صادق زاده در 100- کیلوگرم» موفق به کسب مدال برنز شدند.
تیم ملی وزنه برداری ایران با شش نماینده؛ «حمزه محمدی»، «سامان رضی»، «علی صادق زاده»، «سید حامد صلحی پور»، «مجید فرزین» و «سیامند رحمان» در پارالمپیک ریو 2016 به رقابت پرداختند که حاصل آن کسب 2 مدال طلا، 1 برنز و در مجموع به 3 مدال رسید.
در این رقابت ها «احمد دلجوان» به عنوان سرمربی و «غلامرضا آسترکی» به عنوان مربی در کنار این ورزشکاران حضور داشته و سرپرستی تیم وزنه برداری اعزامی به ریو را نیز «محمد تابع» بر عهده داشت.
تیم ملی وزنه برداری کشورمان در این دوره از رقابت ها نسبت به پارالمپیک لندن کم فروغ تر بودند و نتوانستند همانند پارالمپیک 2012 خوش بدرخشند.
* دو و میدانی در حد انتظار نبود
تیم ملی دوومیدانی ایران با 27 ورزشکار در رقابت های پارالمپیک ریو حضور داشتند؛ «جاوید احسانی شکیب»، «علی الفت نیا»، «حامد امیری»، «جلیل باقری جدی»، «سامان پاکباز»، «جواد حردانی»، «عبداله حیدری»، «سید محسن حسینی پناه»، «محمد خالوندی»، «یونس سیفی پور»، «سیامک صالح فرج زاده»، «اسداله عظیمی»، «علیرضا قلعه ناصری»، «محسن کائیدی»، «علی محمدیاری»، «سجاد محمدیان»، «علیرضا مختاری همامی»، «پیمان نصیری»، «مهران نکوئی مجد»، «سجاد نیک پرست»، «احمد اجاقلو»، «محمد فتحی گنجی»، «حمید اسلامی»، «حسین صالحی منش» در بخش مردان و «بتول جهانگیری»، «مریم سلطانی» و «هاشمیه متقیان» در بخش زنان 27 ملی پوش اعزامی به این مسابقات بودند.
در این رقابت ها تنها «محمد خالوندی» در بخش پرتاب نیزه توانست همانند چهار سال گذشته خوش بدرخشد و به مدال طلای پارالمپیک ریو دست یافت و «سامان پاکباز»، «سجاد محمدیان» و «حامد امیر» در بخش پرتاب وزنه، «محمد حیدری»، «سجاد نیک پرست» در بخش پرتاب نیزه و «علیرضا قلعه ناصری» در بخش پرتاب دیسک به مدال های نقره نائل شدند.
همچنین «پیمان نصیری» در دو 1500 متر، «اسدالله عظیمی»، «جاوید احسانی» در پرتاب وزنه و «جواد حردانی»، «محسن کائیدی» در پرتاب نیزه به مدال برنز قناعت کردند و حاصل کار تیم ملی دوومیدانی کسب یک طلا، 6 نقره، 5 برنز و در مجموع 12 مدال بود.
این در حالی است که در پارالمپیک 2012 لندن، تیم ملی تیر و کمان کشورمان با 14 مرد و 3 زن ورزشکار به مصاف حریفان خود رفتند که حاصل آن 5 مدال طلا، 5 مدال نقره، 3 برنز و در مجموع کسب 13 مدال بود.
تیم ملی دوومیدانی پارالمپیک ریو که نسبت به پارالمپیک لندن 11 سهمیه بیشتر کسب کرده بود. نتوانست همانند چهار سال گذشته انتظارات را برآورده سازند. «جلیل باقری جدی» در بخش پرتاب وزنه» قهرمان پارالمپیک لندن نتوانست در پارالمپیک ریو به مدال دست یابد.«پیمان نصیری»، «محسن کائیدی» و «جواد حرانی» نیز مدعی قهرمانی المپیک لندن در این دوره از رقابت های پارالمپیک ریو به مدال برنز رضایت دادند.
همچنین «مهرداد کرم زاده در بخش پرتاب دیسک»، «کامران شکری در بخش پرتاب نیزه» و «عبدالرضا جوکار در بخش پرتاب نیزه»، «فرزاد سپه وند و علی محمدیاری در بخش پرتاب دیسک» مدال آوران پارالمپیک لندن غایبان بزرگ کاروان اعزامی به پارالمپیک ریو بودند.

* تیراندازی با عملکردی بی سابقه
تیم ملی تیراندازی ایران با 5 تیرانداز؛ «مهدی زمانی شورابی»، «ساره جوانمردی»، «سمیرا ارم» و «معصومه خدابخشی»، «عالیه محمودی» به رقابت با حریفان خود در پارالمپیک ریو 2016 پرداختند که حاصل آن کسب 2 مدال طلا بود.
در این رشته ورزشی «ساره جوانمردی» در دو بخش تیراندازی و تپانچه خفیف 50 متر میکس به 2 مدال طلا دست یافتند که این نتیجه در پارالمپیک بی سابقه بود. هدایت این تیم بر عهده «حسین امیری» بود و نیز «رقیه اله کرمی» مربیگری این ورزشکاران را بر عهده داشت.
این در حالی است که در پارالمپیک 2012 لندن، تیراندازی کشورمان با 2 تیرانداز زن به مصاف حریفان خود رفتند که حاصل آن یک مدال برنز بود که «ساره جوانمردی» موفق به کسب مدال طلا برنز شد. با این وجود که سهمیه پارالمپیک تیراندازی در ریو به عدد 5 رسیده بود تنها «ساره جوانمردی» موفق به کسب مدال شد و 4 ملی پوش دیگر کشورمان از ادامه رقابت ها حذف شدند.

* فوتبال 5 نفره کسب یک مدال نقره تیمی ارزشمند
تیم ملی فوتبال پنج نفره برای نخستین بار در پارالمپیک ریو 2016 به مدال نقره دست یافت. تیم فوتبال نابینایان ایران در این دوره از رقابت ها با تیم های برزیل، ترکیه و مراکش همگروه بود. تیم ملی فوتبال نابینایان در دیدار نخست از گروه خود به مصاف تیم ملی ترکیه قهرمان اروپا رفت و نتیجه با تساوی یک بر یک پایان یافت.
در دومین دیدار تیم ملی پنج نفره کشورمان با هدایت «جواد فلفلی»، «ایمان فرحبخش» مربی دوم تیم فوتبال نابینایان، «محمد رضا شاددل» به عنوان مربی راهنمای پشت دروازه و به سرپرستی «محمدرضا مظلومی» به مصاف تیم قدرتمند مراکش قهرمان آفریقا رفتند و با نتیجه 2 بر صفر بازی دوم را به پایان رساند.
تیم ملی نابینایان کشورمان در سومین دیدار به دیدار تیم برزیل قهرمان چند دوره متوالی پارالمپیک و جهان رفت و با یک نتیجه صفر به صفر تیم پرآوازه برزیل را در ورزشگاه تنیس المپیک پارک برزیل متوقف کرد.
تیم ملی فوتبال پنج نفره پس از پشت سر گذاشتن حریفان در مرحله نیمه نهایی با تیم قدرتمند آرژانتین رو به رو شد و پایان وقت اضافی و با ضربات پنالتی تیم ملی آرژانتین نایب قهرمان المپیک 2012 لندن را مغلوب ساخت و در دیدار فینال در برابر تیم برزیل تیم پرآوازه و قهرمان پارالمپیک لندن و جهان صف آرائی کرد و درحالی که در برابر این تیم دیداری پایاپا داشت با یک گل شکست خورد و مقام نایب قهرمانی پارالمپیک ریو 2016 را بدست آورد.
تیم ملی فوتبال پنج نفره کشورمان با بازیکنانی همچون؛ «رسول باصری»، « امیر پوررضوی»، «حسین رجب پور»، «صادق رحیمی قصر»، «بهزاد زادعلی اصغر»، «احمدرضا شاه حسینی»، «محمد حیدری»، «محمدرضا مهنی نسب»، «اکبر شوشتری دروازه بان» و «میثم شجاعیان دیگر دروازه بان» تیم ملی به نایب قهرمان پارالمپیک دست یافتند.

* فوتبال 7 نفره با عملکردی قابل ستایش
تیم ملی فوتبال هفت نفره کشورمان پس از کسب دو مدال برنز از بازی های پارالمپیک پکن 2008 و لندن 2012 در حالی در پارالمپیک ریو 2016 برزیل حاضر شد که در گروه A با تیم ملی هفت نفره آمریکا، هلند و آرژانتین همگروه بود. 
هدایت این تیم بر عهده «رامین الله مانی» و نیز «احمد جانعلی» در سمت دستیار وی فعالیت داشت. این تیم پس از پشت سر گذاشتن حریفان در مرحله نیمه نهایی با تیم قدرتمند برزیل رو در رو شد و توانست در یک بازی زیبا و تماشایی با نتیجه 5 بر صفر تیم ملی برزیل را تحقیر کند. اما در روز فینال مسابقات پارالمپیک فوتبال 7 نفره در برابر تیم ملی اوکراین 2 بر 1 مغلوب شد و برای نخستین بار عنوان نایب قهرمانی فوتبال 7 نفره پارالمپیک را بدست آورد.
رسول آتش افروز، بابک صفری، مسلم اکبری، عبدالرضا کریمی زاده، صادق حسنی، فرزاد مهری، لطف الله جنگجو، حسین تیزبر، بهنام سهرابی، مسلم خزایی، مهدی جمالی، هاشم رستگاری مبین، جاسم بخشی و حسن صفری اعضای تیم فوتبال 7 نفره ایران در این رقابت ها را تشکیل می دادند.

* والیبال نشسته مردان انتقامی شیرین با طعم طلا
تیم ملی والیبال نشسته ایران با برد مقابل بوسنی قهرمان پارالمپیک لندن، ششمین طلای خود در پارالمپیک را به مجموع افتخارات افزود تا ایران با تصاحب 6 مدال طلای پارالمپیک و 2 نقره در این دوره از رقابت ها یکی از پر افتخارترین تیم ها در این رویداد بزرگ محسوب شوند.
تیم والیبال نشسته با بازیکنانی همچون؛ «ابوالفضل اولیایی»، «صادق بیگدلی»، «مهدی بابادی»، «آرش خرمالی»، «عیسی زیراهی»، «رمضان صالحی حاجی کلایی»، «میثم علیپور»، «داود علیپوریان»، «حسین گلستانی»، «مجید لشکر صنمی»، «مرتضی مهرزاد»، «مهرزاد مهروان» در این رقابت ها حضور قوی و مستحکمی داشت. هدایت ملی پوشان بر عهده «هادی رضایی» به عنوان سرمربی تیم و «علیرضا معمری» و «بهمن تاروردی زاده» نیز به عنوان مربیان تیم ملی در کنار وی حضور داشتند.
نمایندگان ایران در رشته های جودو با عنوان چهارمی و شنا عنوان هشتمی، قایقرانی عنوان نهم و تیم ملی بسکتبال باویلچر با کسب رتبه دهم به کار خود پایان دادند و تیم ملی والییبال نشسته بانوان هم در نخستین حضور در پارالمپیک به مقام پنجم دست یافت.
پانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک 2016 ریو به طور رسمی از 18شهریورماه با حضور 4 هزار و 350 ورزشکار از 178 کشور جهان به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز شد.
همچنین کاروان ورزشی ایران نیز با 111ورزشکار در 12رشته ورزشی با شعار «توکل، اراده و افتخار» برای هشتمین بار در این رقابتها حضور دارد که 88 ورزشکار مرد و 23 ورزشکار زن در این دوره از رقابت های پارالمپیک ریو 2016 حضور داشتند و این بازی ها به صورت رسمی 28 شهریور ماه در ریو با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.