در انتظار شگفتی‌سازی جدید «کی‌ روش»

ستیز جدید دو رقیب دیرین با قضاوت ریوجی ساتو از ژاپن و در شرایطی صورت می‌پذیرد که هر دوی آنان پس از سه بازی 7 امتیازی‌اند و فقط قدری تفاضل گل برتر ایران را در صدر جدول نشانده و کره را تیم دوم گروه معرفی کرده است. هر دو تیم با پشتوانه روحی فتح دیدارهای روز پنجشنبه گذشته خود به دیدار امروز پای می‌گذارند اما برد ایران در زمین ازبکستان با ارزش‌تر از پیروزی تیم – ولو 10 نفره شده- کره مقابل قطر بود زیرا در خاک خودی (سئول) حاصل آمد.

این نکته که ایران برنده سه بازی آخر دو تیم با نتایج مشابه 0-1 بوده، یک وجه و رجحان آشکار برای ما به حساب می‌آید و خود کره‌ای‌ها نیز معترف‌اند که برای تغییر این وضعیت مشکل دارند و برگزاری مسابقه فردا در حضور تماشاگران پرشور ایرانی و در روزی که عزاداران تاسوعا و عاشورای حسینی با حفظ شعائر مذهبی مناسب‌ترین شکل‌های تشویق را برای تیم ملی برگزیده‌اند بر مشکلات کره‌ای‌ها می‌افزاید. کره پاییز دو سال پیش با هدایت سرمربی آلمانی فعلی‌اش- اولی اشتلیکه- طی دیداری دوستانه در تهران 0-1 مغلوب ما شد و هر چند این هافبک اسبق رئال مادرید مدعی است که تیمش برای تلافی آن ناکامی به تهران آمده اما حقیقت امر این است که او از کسب یک تساوی هم استقبال و آن را همچون برد تلقی می‌کند و حرف‌های چند روز اخیر شاگردان او حاکی از این است که آنها از فضای ورزشگاه آزادی می‌هراسند و می‌دانند که سرفرازی در اینجا کار هر تیمی نیست.


آمار ضعیف دفاعی کره‌ای ها
مسأله دیگری که سبب می‌شود کره‌ای‌ها در تهران تسلیم‌پذیر جلوه کنند کار بسیار ضعیف تدافعی آنها در مسابقات این دوره بوده است درست است که کره با 6 گل زده و با اختلاف زیادی نسبت به سایرین عنوان بهترین حمله را در اختیار دارد اما در سه مسابقه خود 4 گل خورده‌اند و فقط در دیدار با سوریه (تساوی صفر-صفر) دروازه‌شان بسته ماند. کره در بازی با چین به قدری بد دفاع کرد که بعد از جلو افتادن با حساب 0-3 بازی را در نهایت فقط با نتیجه 2-3 به پایان برد و در دیدار هفته گذشته با قطر نیز در همان نیمه اول دو گل خورد و با عقب‌ماندگی 1-2 به رختکن رفت و گل‌های تساوی بخش و پیروزی‌آور خود را در نیمه دوم زد. دروازه‌بان کره هم در خروج و هم در مهار ضربات مستقیم ضعف نشان داده و خط دفاعی کره مورد حمایت لازم از سوی هافبک‌ها هم قرار نمی‌گیرد.
کره‌ای‌ها دو محروم و غایب دارند
محرومیت دو بازیکن کره از حضور در دیدار سه‌شنبه ضربه دیگری را به این تیم وارد کرده است و از کارایی هایش خواهد کاست. یکی از آنها طبعاً هونگ زئونگ هو است که در دیدار با قطر از زمین اخراج شد و دیگری چی دونگ وون که دوکارته شده است.
رکورد «تاریخی» ایران
رکورد «تاریخی شده» ایران در شکست‌ناپذیری برابر رقبای آسیایی که حالا از 1235 روز هم فراتر می‌رود، گره روحی دیگری است که به ضرر کره‌ای‌ها عمل می‌کند. ملی‌پوشان ایران طی این مدت 28 بازی رسمی و دوستانه برابر آسیایی‌ها انجام داده‌اند و حاصل کارشان 23 برد و 5 تساوی بوده است. جالب‌تر اینکه ایران در سال جاری برابر هیچ‌یک از رقبای آسیایی‌اش حتی یک گل هم نخورده است.
لژیونرهای کره آمده‌اند
به‌رغم محرومیت دو بازیکن کره‌ای اشتلیکه هر کس را که آماده بوده به تهران آورده و در میان آنها دو بازیکن حاضر در لیگ آلمان و سه بازیکن شاغل در لیگ برتر انگلیس هم مشاهده می‌شوند. کره‌ای‌های حاضر در انگلیس به باشگاه‌های کریستال پالاس، تاتنهام وسوانسی تعلق دارند و البته در میان دعوت شده‌ها کسانی هستند که در لیگ‌های قطر و چین هم توپ می‌زنند، در میان لژیونرهای اروپایی کره، سون هیونگ مین در تاتنهام انگلیس و کوجا چول در اگزبورگ آلمان جایگاه ویژه‌ای دارند و اولی در زمان تهاجمات، سریع و قوی عمل می‌کند و دومی یک هافبک بازی‌ساز و تهاجمی است.


تیم پیروز «فرار‌» می‌کند
در حالی که هر دو تیم ایران و کره جنوبی 7 امتیازی‌اند، اهمیت پیروزی برای تیم کسب‌کننده این توفیق به وضوح به حد و اندازه‌هایی عظیم خواهد رسید و هر چند از دور رفت یک بازی مانده و به تبع آن هیچ چیز قطعی نیست اما تیم پیروز به نوعی فرار در صدر جدول دست زده و جایگاه محکمی را برای آینده خود ایجاد خواهد کرد. تساوی احتمالی دو حریف قدیمی البته به سود کره است چون میهمان این مسابقه تلقی می‌شود اما بهره‌های آن برای ازبکستان نیز فراوان خواهد بود. البته به شرطی که ازبک‌ها در جبران شکست خانگی اخیرشان مقابل ایران، چین را در تاشکند شکست بدهند و 9 امتیازی شوند. دیدار قطر – سوریه در دوحه نیز برای هر دو سو مهم خواهد بود؛ قطر می‌خواهد بعد از سه شکست متوالی نخستین بردش را دشت کند و به رقابت‌ها بازگردد و حداقل در این گروه سوم شده و به پلی‌اف برسد و سوری‌ها در صورت پیروزی در دوحه 7 امتیازی شده و مدعی‌تر از پیش خواهند شد.


بازیگر اول
با این وجود نقش و سهم اول را در مسابقه فردا مثل معمول کارلوس کی‌روش خواهد داشت و سرمربی پرتغالی و هوشمند ایران با ترکیبی که برمی‌گزیند می‌تواند یک بار دیگر موجب غافلگیری کره و سایر تیم‌های گروه و حتی فوتبال‌دوستان ایرانی شود، او پنجشنبه گذشته در تاشکند بسیار خوب کار کرد و گزینش‌های معقولی داشت و با عوض و به راه کردن مهره‌هایش افکار قبلی ازبک‌ها را به هم ریخت و به آنچه می‌خواست، رسید. امروز هم انواع گمانه‌زنی‌ها و شایعات درباره تاکتیک انتخابی کی‌روش و افرادی که می‌خواهد به میدان بفرستد و یا روی نیمکت بنشاند، شنیده می‌شود و همین مسأله مهم‌ترین عامل آزاردهنده برای کره‌ای‌ها و ایجاد سردرگمی برای آنها است. بله، سورپرایز جدید کی‌روش برای کره‌ای‌ها می‌تواند نتیجه دیدار عصر سه‌شنبه را هم رقم بزند، حتی اگر او هیچ کار خاصی انجام ندهد و همان ترکیبی را که در سال‌های اخیر اغلب به میدان فرستاده از نو به زمین گسیل کند.
یک جنگ روانی تازه
جنگ‌های روانی که کی‌روش در آن استاد است این بار هم با بی‌تدبیری ویژه‌ای از سوی کره‌ای‌ها آغاز شده است. آنها در فرودگاه سئول و قبل از پرواز به سمت دوبی و سپس تهران مشت‌های خود را گره کردند تا از عزم برای پیروزی بگویند و از سوی دیگر ماسک بر دهان وارد تهران شدند تا از آلودگی هوای این شهر و لزوم پرهیز از آنفلوانزاهای فصلی بگویند. همین مسأله بازیکنان ایران را برای اینکه توسط سرمربی 62 ساله‌شان جهت کسب یک پیروزی تازه تبلیغ و بشدت ترغیب شوند مهیاتر ساخته است. تدابیری از همین دست و حرف‌های نه چندان مصلحت‌آمیز سرمربی 3 سال و نیم پیش کره سبب شد کی‌روش بازی حیاتی دو کشور در شهر اولسان را 0-1 فتح کند و ایران را با عنوان سرگروه بالا ببرد و به جام جهانی 2014 برساند و این بار مشت‌های گره کرده کره‌ای‌ها می‌تواند همان حالت را برای ایران ایفا کند. مشتی که با همت فزون‌تر نفرات ما شاید بر پیکر خود کره‌ای‌ها فرود آید.

 


تمرین جدی ملی‌پوشان ایران
تمرین دیروز تیم ملی ایران به شکل و روالی بسیار جدی در زمین پژوهشگاه نفت انجام شد. کی‌روش زودتر از همیشه آمد و نظارتی تام و تمام بر این تمرینات داشت و مراحل تاکتیکی مختلف را برای شاگردانش تشریح و آنها را اجرایی کرد و همراه با دستیارانش به بازیکنان راهنمایی‌های لازم را ارائه داد.


بیرانوند کتک خورد!
در جریان تمرین دیروز تیم ملی، وقتی در یک صحنه علیرضا بیرانوند دروازه‌بان ایران یک توپ آسان را از دست داد، برخی بازیکنان ایران به حالت شوخی وی را کتک زدند.
برخورد گرم فوتبال‌دوستان ایرانی با کره‌ای‌ها
با وجود ایراداتی که کره‌ای‌ها از شرایط تمرینی خود گرفته‌اند. از محبت ایرانی‌ها و شکل برخورد فوتبال‌دوستان ایرانی با تحسین یاد می‌کنند. در تمرین عصر دیروز کره‌ای‌ها تعدادی از تماشاگران ایرانی در کنار بازیکنان نامدارتر کره حاضر شدند و با آنها عکس‌های یادگاری و سلفی گرفتند و از این دست بازیکنان می‌توان به کی‌سونگ یئونگ و سون هیونگ اشاره کرد.


گزارش خبرنگاران کره‌ای‌: تهران در سوگ است
خبرنگاران کره‌ای که همراه با تیم ملی کشورشان به تهران سفر کرده‌اند، در گزارش‌هایی به کشور متبوع خود تأکید کرده‌اند که تهران در سوگواری ماه محرم به سر می‌برد و بر اهمیت این ایام نزد ایرانی‌ها تأکید ورزیده‌اند.
نکونام: کره‌ای‌ها از ترس ماسک زدند
جواد نکونام یکی از دستیاران ایرانی کارلوس کی‌روس گفت شاید ماسک زدن کره‌ای‌ها در بدو ورودشان به تهران به خاطر ترس از مسخره شدن‌شان بوده است. وی افزود: کره‌ای‌ها تا به حال کارهای زیادی کرده‌اند اما اغلب به ما باخته‌اند و در نتیجه چهره خود را این طور پنهان کرده‌اند.


نارضایتی کره‌ای‌ها از شرایط تمرینی‌شان
کره‌ای‌ها از امکاناتی که ایران در اختیار آنها گذاشته، ناراضی‌اند. آنها بخصوص از شرایط زمین چمن ورزشگاه آرارات که محل تمرین‌شان بوده، گلایه دارند. گفته می‌شود کره‌ای‌ها در آستانه تمرین کردن در محل آکادمی فوتبال بوده‌اند اما خواسته‌شان برآورده نشده است. از دیدگاه آنها نور ورزشگاه آرارات اندک و این مکان تاریک است.
بلیت فروشی؛ فقط به طریق الکترونیک
فدراسیون فوتبال دیروز همسو با شدت گرفتن فروش بلیت‌های مسابقه ایران – کره متذکر شد که فروش بلیت فقط از طریق سامانه مربوطه و به طور الکترونیک انجام می‌شود و خبری از فروش بلیت در محل ورزشگاه نخواهد بود.
مسن‌ترین بازیکن کره‌ای 32 ساله‌ است


بررسی‌ها نشان می‌دهد سن اکثر ملی‌پوشان کره و مردان اعزامی این کشور به تهران بین 24 تا 28 سال است. مسن‌ترین بازیکن کره‌ای دروازه‌بان سوم آنها است که کارن‌سون تائه‌که نام دارد و 32 ساله است. بیشترین نماینده را هم از میان باشگاه‌های کره جنوبی در تیم اعزامی این کشور چونبوک موتورز با چهار بازیکن دارد و اردوی ایران سیدجلال حسینی که تک گل منجر به پیروزی در خاک ازبکستان را زد، 35 ساله است.

شادی گل احتمالی کره‌ای تقدیم به سوسانو!!
کی سون یئونگ، بازیکن مطرح فوتبال کره جنوبی که از لژیونرهای این کشور در اروپا است و مدتی است با هان های جین، هنرپیشه معروف زن کره و ایفاگر نقش سوسانو در سریال پرطرفدار «جومونگ» ازدواج کرده است، دیروز گفت اگر در تهران گلزنی کند، شادی گلش را تقدیم همسرش خواهد کرد زیرا می‌داند ایفاگر نقش سوسانو و کل سریال جومونگ در ایران هواداران زیادی دارد.