طارمی: ما فقط یک باند داریم؛ باند پرسپولیس

مهدی طارمی درباره وضعیت تیم ملی کشورمان در راه صعود به جام جهانی، روند گلزنی‌هایش در لیگ برتر، بحث بازی نکردن رامین رضائیان، ناراحتی‌اش از تعویض از بازی با نفت تهران و ... صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

* بازی با قهرمان فصل گذشته سخت است

 پس از 2 برد خوب مقابل سپاهان و نفت تهران حالا باید به مصاف استقلال خوزستان در اهواز بروید که قهرمان فصل گذشته است.

بازی کردن در خوزستان همیشه سخت است. به خصوص حالا که با تیمی مثل استقلال خوزستان بازی داریم که فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شده است و مدافع عنوان قهرمانی است. درست است که آنها سرمربی‌شان را از دست داده‌اند اما سیروس پورموسوی دستیار همان مربی بوده و سبک بازی استقلال خوزستان عوض نشده است. آنها تیم خوبی دارند و آخرین بازی‌شان را مقابل ماشین‌سازی به برتری رسیدند و قطعا ما بازی سختی مقابل این تیم خواهیم داشت اما برای حفظ صدرنشینی محکوم به شکست آنها در شهرشان هستیم.

* امسال بیشتر از 24 گل می‌زنم

 روند گلزنی‌هایت در لیگ برتر نشان می‌دهد که امسال هم دورخیز کرده‌ای تا آقای گل شوی و در صورت این اتفاق قطعا رکوردار خواهی شد.

طبیعتا هر بازیکنی دوست دارد در همه بازی‌ها گل بزند من هم از این قاعده جدا نیستم. البته این را بگویم که اولویت برای من قهرمانی پرسپولیس است و اولویت دوم آقای گلی است. من همه تلاشم را می‌کنم که امسال بتوانم باز هم آقای گل لیگ برتر شوم تا رکورد جدیدی در فوتبال به نام خود ثبت کنم.

فصل گذشته قصد داشتی24 گل بزنی اما این اتفاق رخ نداد. برای امسال چند گل را مدنظر داری؟

خب قبول کنید فصل گذشته اولین سالی بود که من در کورس آقای گلی بودم و فکر می‌کنم روی کم‌دقتی خودم نتوانستم 24 گل بزنم که اگر دقت بیشتری می‌کردم حتی می‌توانستم بیشتر از 24 گل بزنم اما امسال شرایط فرق کرده و باتجربه‌تر شد‌ه‌ام. خودم هم می‌دانم که توپ‌های کمتری نسبت به سال گذشته خراب می‌کنم و قصدم این است که امسال بیشتر از فصل گذشته گل بزنم.

اما قبول داری که به عنوان یک مهاجم موقعیت گل زیاد از دست می‌ دهی و این موضوع خوشایند هواداران نیست؟

من معمولا اگر در موقعیت صد در صد گل قرار بگیرم آن توپ را گل می‌کنم و امسال فقط فکر کنم در بازی با صبای قم یک موقعیت خیلی خوب گلزنی را از دست دادم.

 اما در دربی هم بهترین موقعیت بازی را از دست دادی.

در دربی توپ ناگهانی به سمت من آمد و نمی‌توان نام آن را موقعیت صد در صد گل گذاشت. زمانی یک موقعیت صد در صد حساب می‌شود که مهاجم با دروازه‌بان تک به تک شود اما طبیعی است که همه توپ‌ها گل نشود چرا که در آن صورت دیگر فوتبال نیست و هندبال شده است!

* درباره بازی کردن بازیکنان نظر نهایی را برانکو می‌دهد

 نقل قول تو بعد از بازی با نفت در مورد بازی نکردن رامین رضائیان کمی حاشیه‌ای شده است. خودت کامل بگو که منظورت از آن حرف‌ها چه بوده است؟

خبرنگاران بعد از بازی از من درباره رامین سؤال کردند که من گفتم من نه نظری دارم و نه باید نظر بدهم چرا که این مسائل در حیطه اختیارات برانکو است و او بهترین تصمیم را درباره بازی کردن یا بازی نکردن بازیکنان می‌دهد. البته گفتم که اگر نظر خودم را بخواهم بگویم این است که رامین در تیم ملی فیکس است و می‌تواند به ما کمک کند. هر چند که ماهینی هم تا اینجا خیلی خوب کار کرده و به دلیل سابقه‌اش می‌تواند در پست دفاع وسط هم بازی کند. این نظر من بوده اما قطعا نظر نهایی نظر برانکو است که مهم است.

* کسی زحمات ماهینی را نفی نمی‌کند

 قبول داری که هجمه زیاد برای بازی کردن رامین رضائیان به نوعی کم لطفی کردن به حسین ماهینی و بازی‌های فوق‌العاده‌اش بوده است؟

این حرف را قبول دارم و صد در صد می‌گویم که ماهینی امسال عالی بوده و در این مدت از بهترین‌های پرسپولیس بوده است که در آن هیچ شکی نیست. اگر همه می‌گویند رامین بازی کند به دلیل زیر سوال بردن ماهینی یا به معنی بیرون نشستن او نیست بلکه ماهینی هوش زیادی دارد و می‌تواند در دفاع وسط هم بازی کند.

 زمانی که در بازی با نفت تعویض شدی مشخص بود که ناراحت هستی هر چند که بعد از بازی گفتی ناراحت نبودی اما فکر نمی‌کنی حالا که همه روی تو زوم هستند بهتر است به گونه‌ای در زمین خودت را نشان دهی که حاشیه‌ای به سراغت نیاید؟

بازیکنی که تعویض می‌شود قطعا ناراحت می‌شود چرا که در آن بازی یا بد بوده که به دلیل بد بودنش ناراحت است یا اینکه گل زده و دوست داشته باز هم در زمین بماند تا باز دوباره گلزنی کند. طبعا بازیکن در زمان تعویض ناراحت می‌شود و شما هیچ کجای دنیا بازیکنی نمی‌بینید که در زمان تعویض شدن قهقهه بزند! ناراحت بودن من به دلیل همین مسئله بود و ناراحت بودن در زمین تعویض به منزله مشکل من با سرمربی یا شخص دیگری نیست. یک بازیکن در بازی گل زده واضح است که از تعویضش ناراحت می‌شود اما همه ما می‌دانیم حق با برانکو است و اینطور نیست که از دست او ناراحت باشم. خود من هم نمی‌پذیرم که بازیکنی در زمان تعویض ناراحت شود. حتی دیدید روی نیمکت نشستم و هیچ حرکت اضافه‌ای انجام ندادم. اگر ناراحت بودم شاید کاری می‌کردم.

* در پرسپولیس باند بازی نداریم

 رفاقت زیاد تو با کامیابی‌نیا، مسلمان و احمدزاده شایعه‌هایی به راه انداخته بود که در پرسپولیس باند درست کرده‌اید. خودت اما هیچ گاه در این باره صحبت نکردی.

این حرف را اصلا قبول ندارم چرا که شخصیت من به گونه‌ای است که با همه بازیکنان از بزرگترین تا جوان‌ترین گرفته شوخی می‌کنم. من با سیدجلال حسینی که کاپیتان تیم است می‌خندم و شوخی می‌کنم تا حمید طاهرخانی کم‌سن‌ترین بازیکن تیم ماست اما طبیعی است که به هر حال هر بازیکنی با چند نفر بهتر از بقیه باشد. خود من با سیدجلال، نوراللهی، ماهینی، احمدزاده، کامیابی‌نیا و مسلمان بهتر از بقیه هستم و خیلی با هم صمیمی هستیم. به هر حال یک بازیکن که نمی‌تواند با همه تیم صمیمی باشد. خود شما هم در بین افرادی که در کنارتان هستند با چند نفر بهتر از بقیه هستید و نمی‌توان نام این مسئله را باندبازی گذاشت. خوشبختانه در تیم فقط یک باند داریم و آن هم باند تیم پرسپولیس است.

 مسئولان باشگاه نفت تهران به دلیل اظهارات چند وقت اخیر علیرضا بیرانوند از او شکایت کردند. تو به عنوان هم‌بازی بیرانوند در تیم ملی و پرسپولیس موافق چنین برخوردهایی با بازیکنان ملی‌پوش هستی؟

من دیروز با بیرانوند در این باره صحبت کردم و او گفت مشکل خاصی نیست. به هر حال بیرانوند پول سنگینی از تیم سابقش می‌خواهد که نمی‌توان از آن گذشت. هر بازیکنی مشکلات مالی خاص خودش را دارد و شاید او از روی ناراحتی این حرف‌ها را زده اما ته دل او هیچ چیزی نیست و من مطمئنم از روی ناراحتی این صحبت‌ها را مطرح کرده است.

* کار ما برای صعود به جام جهانی راحت شده است

 به تیم ملی برسیم. در این 2 بازی آخر 6 امتیاز گرفتید و به نظر می‌رسد راه صعود به جام جهانی هموارتر شده است.

واقعا خدا را شکر. تیم ملی در مهمترین بازی‌های خود در راه صعود به جام جهانی 6 امتیاز گرفت و فکر می‌کنم با این وضعیت 70 درصد راه صعود به جام جهانی را طی کردیم هر چند که اعتقاد من این است که با این 2 بازی که بردیم کار ما برای صعود به جام جهانی راحت‌تر شده است. ما 2 بازی بسیار سخت را بردیم و به نظرم باید تمرکزمان را تا آخرین روز حفظ کنیم و این روند را ادامه دهیم.

 در راه صعود به جام جهانی همه انتظار حمایت از تیم ملی را دارند. تو به عنوان یک ملی‌‌پوش در این باره چه صحبتی داری؟

به هر حال بحث سخت‌افزاری برای تیم ملی خیلی مهم است. ما چمن خوب نداریم و مجبوریم اردوهای تیم ملی را در خارج از کشور برگزار کنیم زیرا که چمن خوب نداریم و این موضوع باعث ناراحتی ماست. خوشبختانه مشکل لباس حل شد و کی‌روش هم راضی است اما شاید رضایت او صد در صدی نباشد. شما به عنوان یک فوتبالیست نمی‌توانید در زمین ناهموار تمرین کنید اما در زمین صاف مسابقه دهید.