به گزارش ندای انقلاب، علی کفاشیان رئیس همیشه خندان فدراسیون فوتبال تاکید می کند او مقصر ناکامی های فوتبال نیست. کفاشیان توضیح می دهد خرابه فوتبال را تحویل گرفته و تا به امروز، به وظایفش برای ساختن این خرابه عمل کرده است. متن این گفتگو در ذیل آمده است.

*در روزهای آخر کاری تان زیاد درباره ساختارسازی فوتبال ایران حرف می زنید. ماجرا چیست؟ یعنی نباید شکست ها را پای شما نوشت؟
من اگر درباره ساختارسازی حرف می زنم، بعد از ۴ سال حضور در فوتبال ایران است. مطمئن باشید چه من باشم و چه نباشم، این فوتبال پیشرفت نمی کند. می دانید چرا؟ چون ما الان کار ساختاری نکرده ایم. شما به من بگوئید کدام باشگاه ما دارد کارساختاری می کند؟ کدام باشگاه درست و حسابی تیم پایه دارد؟ تا آنجا که من می دانم تنها دو باشگاه فولاد و سپاهان هستند.

همین استقلال و پرسپولیس اصلا کار پایه ای می کنند؟ از طرفی ما الان ۱۵۰۰ مدرسه فوتبال شناسایی کرده ایم که قرار است زیر نظر فدراسیون کار کنند اما ۹۰ درصد آنها عملا دنبال پول هستند. تا وقتی ما دنبال پول در فوتبال پایه باشیم به هیچ جا نمی رسیم. آقای کی روش هم گفته بود تا وقتی همه در فوتبال پایه دنبال پول باشند، چیزی درست نمی شود.

*ولی شما زیاد باختید. تیم های ملی زیاد شکست خوردند. این را نمی توانید منکر شوید.
مگر ما بیکار بودیم؟ ببیند بنده یک خرابه را تحویل گرفتم. همه چیز در هم بود. تیم ملی سرمربی نداشت. حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تمام فوتبال ما ایراد گرفت که چرا فلان استادیوم اینطوری است چرا فلان تیم مدرک ندارد چرا فلان باشگاه وابسته به این بخش است و هزارتا مشکل دیگر. بنده از روز اول دنبال پول بودم.

همین الان پولی نداریم. بودجه بستیم ۲۰ میلیارد ولی هنوز پول خاصی نرسیده وقتی پول نباشد مگر می شود کار کرد؟ با همه این دردسرها انصافا ما کار نکردیم؟ شما بروید کمپ را مقایسه کنید با قبل از ما. آکادمی فوتبال را ببیند. تیم های ما اردو کم رفتند؟ حالا تیم رفته نتیجه نگرفته، بنده گناهم چیست؟ مگر همه رئیس های سابق تیم های ملی را در تمام پایه ها قهرمان کردند که شما از من این توقع را دارید.

*ایرادی که به شما وارد می شود این است که فدراسیون را فنا کنید تا برخی مربی تیم ملی شوند!
این را چند بار پرسیدید ولی مگر می شود ما از استعدادهای داخلی استفاده نکنیم. قبول دارم دایی، قطبی، افاضلی، محمدی یا ابراهیم زاده در دوران ما مربی تیم ملی شدند ولی چه کنیم؟ روی مربیان داخلی خط قرمز بکشیم؟ این را هم قبول دارم که شاید می شد مربیان بزرگتری بیاوریم.

قطعا این موضوع روی کار ما هم تاثیر مثبت می گذاشت. بنده بدم می آید تیم های ملی نتیجه بگیرند؟ کدام آدم عاقلی دوست ندارد؟ ولی ببیند الان فوتبال ما فقط یک رئیس یا یک مربی نیست. این فوتبال از پایه خراب است. جدی گفتم بنده خرابه تحویل گرفتم.

*یعنی می گوئید نباید انتقاد شود؟
مگر می شود انتقاد نشود. انتقاد سازنده خوب است ولی شما بیائید از فوتبال حمایت کنید. فوتبال حمایت نشود زمین می خورد. بنده را بکوبید اما از فوتبال حمایت کنید. مشکل یک نفر نیست، این را بدانید. پایه فوتبال خراب است. باید همه چیز را سر و سامان داد.

اگر تیم ملی خوب باشد می گویند فوتبال باشگاهی خوبی دارد ولی وقتی بد نتیجه می گیرد می گویند لیگ بد بوده؟ یقه بنده را می گیرند. این که درست نیست.

شما توقع دارید من در یک ساختمان کل فوتبال را اداره کنم؟ قبول دارم کاستی هایی در فدراسیون بوده یا یک وقت هایی باید تصمیم های درست می گرفتیم اما نگرفتیم ولی کل فوتبال این چیزها نیست.

*شما در انتخابات فدراسیون کاندید می شوید؟
چرا نشوم؟ کاندید می شوم. اصلا باید کارمندان من تا روز آخر کار کنند و در خدمت فدراسیون باشند. وقتی من بگویم نیستم که آنها کار را ول می کنند.

*آقای تاج در مصاحبه ای گفته بود در فدراسیون هم دلالی می شود. معنای این حرف چیست؟ کسی در فدراسیون دلالی می کند؟
نه، انصافا اینطوری نیست. من به همه مسئولان اطمینان کامل دارم اگر نداشتم که اصلا با آنها کار نمی کردم. شما مطمئن باشید چنین چیزی نیست.

*پس چرا آقای تاج این حرف را زده؟
اینطوری نگفته. من با او حرف زدم و گفت بنده گفته ام همه جا این چیزها هست، نه اینکه در فدراسیون.

*این همان معنا را نمی دهد؟
اگر حرف بنده را قبول دارید می گویم که اصلا چنین مسایلی در فدراسیون فوتبال وجود ندارد. اگر بود از همان روز اول برخورد می کردیم.