نکونام: به فوتبال ایران هشدار می‌دهم

جواد نکونام در حاشیه تمرین امروز تیم ملی فوتبال درباره شرایط شاگردان کی روش اظهار داشت: «اردو را با بازیکنان کمی شروع کردیم. متاسفانه چند مصدوم داریم که به سوریه نمی رسند. با حاشیه هایی هم که به وجود آمده، غریبه نیستیم؛ چون همیشه تا دلمان بخواهد اتفاقات عجیبی در فوتبال ایران می افتد.»

 

وی ادامه داد: «درباره بازی های تدارکاتی تیم ملی باید بگویم خوب است که حداقل یک بازی دوستانه هماهنگ شد. مهم است که بازی دوستانه داشته باشیم. ما نمی توانیم بدون بازی دوستانه آماده دیدار با سوریه شویم. تیم می خواهد دو هفته تمرین کند و در این دو هفته نیاز به بازی دوستانه دارد. با توجه به اینکه نتوانستیم بعد از بازی با کره جنوبی دیداری تدارکاتی داشته باشیم که نفرات کنار هم باشند، نیاز به مسابقه داریم.»

 

مربی تیم ملی درباره دیدار با سوریه عنوان کرد: همه می دانیم هیچ موقع بازی راحتی با سوریه نداشتیم. از گذشته تا همین اواخر که من با سوریه بازی کردم، هیچ موقع اگر برنده هم شدیم، بازی راحتی نداشتیم. اینکه ما بخواهیم خود را از پیش برنده بدانیم، فکر اشتباهی است که در ذهنمان قرار دارد و به تمام بازیکنان تاکید می کنم تمرکزشان را روی این بازی بگذارند. اگر بازی با ازبکستان و کره جنوبی سخت بود، این مسابقه هم دشوار است و باید با تمرکز بالا به میدان برویم. شما می دانید کره نتوانست این تیم را شکست دهد و ازبکستان به سختی برنده شد. اینکه بخواهیم بگوییم از پیش برنده هستیم، کار کاملا اشتباهی است.

 

نکونام درباره ضعیف بودن حریف تدارکاتی تیم ملی قبل از سوریه بیان کرد: بحث هایی وجود دارد که سرمربی باید درباره آنها تصمیم بگیرد ولی واقعیت این است وقتی شما 4 روز بعد از دیدار تدارکاتی یک بازی حساس با سوریه دارید که می تواند سرنوشت صعود را تعیین کند، نمی توانید یک بازی سنگین انجام دهید. باید بازی سبک باشد تا تیم به هماهنگی لازم برسد. باید معقول فکر کنیم. مثلا ما با ایتالیا بازی کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ نباید بازیکنان و انرژی مان را از دست بدهیم؛ اگر حریف تدارکاتی مان سنگین باشد، جز اینکه 4 روز بعد مقابل سوریه نتوانیم در زمین راه برویم، اتفاق دیگری نمی افتد. پس بهتر است با فکر کارهایمان را انجام دهیم.

 

مربی تیم ملی درباره مشکلات مربوط به زمین تمرین گفت: همانطور که گفتم ما با این مسائل غریبه نیستیم. این صحبت ها همیشه وجود داشته و مختص به امسال نیست. متاسفانه کمپ تیم ملی هنوز آماده نشده و ما چندین سال است مشکل زمین تمرین داریم. امیدوارم زمینی خوب آماده شود تا از این بی زمینی راحت شویم. شما می دانید مربیان در کانکس لباس عوض می کنند؛ اینجا دوش ندارد که بازیکنان استفاده کنند. به هر حال زمین استاندارد نیست و این موضوع شرایط را سخت کرده است. امیدوارم امکانات فراهم شود. به هر حال برای کشورمان و نیاز فوتبالمان است. اینکه بخواهیم بگوییم رختکن نداریم، بد است. امیدوارم کمپ تیم های ملی آماده شود و از شرایط استفاده کنیم.

 

وی افزود: الان باید تمرکزمان روی بازی با سوریه باشد. این بازی می تواند ما را به جام جهانی دور یا نزدیک کند. ما هیچ کاری تا الان انجام ندادیم، 10 امتیاز داریم ولی با یک تساوی و یک باخت خودمان را از تورنمنت بیرون می کشیم. اگر خاطرتان باشد دور قبل ما به لبنان در لبنان باختیم و کم مانده بود به جام جهانی برسیم. به فوتبال ایران هشدار می دهم هیچ کس حق ندارد این بازی را دست کم بگیرد و به سوریه به عنوان یک بازی ساده نگاه کند. تمام بازیکنان باید با تمرکز بالا به زمین بروند. از رسانه ها نیز می خواهم به این مساله بپردازند که این بازی، راحت نیست. بازی با لبنان را 4 سال قبل فراموش نکنید.

 

مربی تیم ملی درباره اینکه گفته می شود صعود به جام جهانی حتمی است، بیان کرد: من سوالی دارم؛ شما فکر می کنید مسئولان چین بدون فکر لیپی را آورده اند؟ ایا مسئولان قطر بدون تفکر مربی شان را عوض کردند، آن هم در شرایطی که امتیازی نگرفته اند؟ قطعا روی بازی های دور برگشت و رودررو حساب کرده اند. همه تیم ها کماکان شانس صعود دارند و همه این شانس را دارند که از گردونه رقابت ها بیرون بروند. ما نتایج خوبی گرفتیم ولی هیچ قدم مثبتی برنداشتیم. وقتی قدم مثبت برداشتیم که صعودمان قطعی شود. 4 بازی کردیم و 10 امتیاز داریم، دو بازی سنگین بردیم اما آخر قصه مهم است. باید به جام جهانی برویم و برای این راه نیازمند تلاش هستیم.

 

نکونام در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: ما با یک تساوی می توانیم هم جایگاه اولی خود را از دست بدهیم و هم شانس صعود را. بازی بعدی ما با قطر در خانه خودش است و این تیم دیگر نمی تواند امتیازی درخانه از دست بدهد. بعد از آن هم با چین بازی می کنیم که لیپی را آورده که نتیجه بگیرد. پس بازی با سوریه برای ما بسیار مهم است.