وضعیت نامشخص پرسپولیس در آسیا

همانطور که پیش از این اعلام شد، قرعه کشی دوره جدید جام قهرمانان آسیا در جریان کارگاه آموزشی دو روزه‌ای که در کوالالامپور برگزار می‌شود، در ساعت 16 (به وقت مالزی) روز 13 دسامبر، 23 آذر ماه انجام خواهد شد تا تیم‌ها گروه‌ها و حریفان خود را بشناسند.

گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رقابت‌های دوره قبل هنوز پایان نیافته است و تکلیف قهرمان دوره کنونی، ششم آذر ماه در مصاف العین و چونبوک موتورز در امارات مشخص می‌شود.

از سوی دیگر درباره وضعیت سهمیه باشگاه‌های ایرانی در جام قهرمانان پیش بینی‌هایی شده است و بر اساس همین پیش‌بینی‌ها بعضی در گمانه‌زنی‌های خود از السد قطر به عنوان حریف پرسپولیس در مرحله پلی‌آف یاد کرده‌اند. با وجود اینکه چنین احتمالی را نمی‌توان نادیده گرفت اما ممکن است همه چیز تغییر کند.

در این ارتباط رئیس کمیته فنی توسعه و صدور مجوز حرفه‌‎ای سازمان لیگ پیش از این در گفتگو‌های خود با خبرگزاری‌ها بر این مساله تاکید کرده است که سهمیه 2 + 2 هنوز قطعی نیست و احتمال حفظ سهمیه 1 + 3 را نمی‌توان نادیده گرفت.

در این ارتباط مقام‌های فدراسیون فوتبال هم تاکید می‌کنند احتمال‌هایی برای تغییر سهمیه‌بندی‌ها وجود دارد.

در حال حاضر بر اساس رده‌بندی صورت گرفته، لیگ‌های امارات و عربستان در مکان اول و دوم و لیگ ایران در مکان سوم قرار گرفته است.

رده‌های اول و دوم 1 + 3 و ما 2 + 2 سهمیه داریم. این سهمیه‌بندی بر اساس رده‌بندی کنونی است، اما در 30 نوامبر، پایان ماه جاری میلادی رنکینگ جدید اعلام خواهد شد و برای این منظور عملکرد چهار ساله اخیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

عملکرد باشگاه‌ها و وضعیت لیگ‌های هر کشور در جام قهرمانان آسیا تعیین کننده خواهد بود و تا 70 نمره را شامل می‌شود. از این جهت ایران شرایط عالی ندارد و در چهار دوره اخیر باشگاه‌های اماراتی دو بار و باشگاه‌های عربستانی یک بار در فینال بازی‌ها حضور داشتند.

از سوی دیگر عملکرد تیم‌های ملی هم تاثیرگذار است. در این بخش شرایط ما خوب است. تیم ملی ایران اکنون در رتبه اول رنکینگ آسیا قرار دارد. همین بازی پیش رو با سوریه هم می‌تواند سرنوشت ساز باشد چرا که تیم‌های ملی سایر کشورها نیز مسابقات خود را برگزار می‌کنند.

با این اوصاف برای قطعی شدن سهمیه باید تا 30 نوامبر صبر کرد و پس از آن نیز هر صحبتی تا قبل از قرعه‌کشی در حد گمانه‌زنی خواهد بود.