بررسی عملکرد تیم سپاهان در یک سوم ابتدایی فصل جاری لیگ برتر بیانگر این حقیقت است که نماینده پرافتخار اصفهان هنوز نتوانسته همچون فصول اخیر چهره یک مدعی را در لیگ برتر داشته باشد و تغییراتی که در کادر فنی و بازیکنان این تیم روی داده هنوز جواب مطلوب را به این تیم نداده است.

 
شاید بعد از استقلال که بیشترین تغییرات را در کادر فنی و بازیکنان خود داشت این سپاهان اصفهان باشد که برای آغاز فصل شانزدهم لیگ برتر بسیاری از عوامل خود از فصل پانزدهم را از دست داد تا با به خدمت‌گیری سرمربی تیم قهرمان فصل پانزدهم اتفاقات بزرگی را برای فصل جدید رقم بزند.
 
بر اساس این گزارش، سپاهان در این مسیر برای کسب ششمین جام قهرمانی لیگ برتر چندان موفق ظاهر نشد و کار به جایی رسید که این تیم نیز، مانند استقلال تهران مدیرعامل خود را تغییر داد. نتایج نه چندان مطلوب در دوران مدیریت افشارزاده در استقلال او را برکنار کرد و همین اتفاق برای اصغر باقریان هم رخ داد. او که تازه یک فصل (پانزدهم) مدیرعاملی را با سپاهان تجربه کرده بود بعد از نتایج هفته های ابتدایی جای خود را به طاهری داد تا شاید این تغییر اتفاقات خوبی برای این تیم به همراه داشته باشد. با این همه روند سپاهان سیر صعودی آنچنانی نداشت.
 
بررسی جزء به جزء عملکرد این تیم و بازیکنانش تا حدی مشخص می کند، عبداله ویسی که سابقه کار در شرایط سخت را در کارنامه اش دارد هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد تا در سپاهان به آرمان های ذهنی اش دست پیدا کند. زمانبندی گل های خورده سپاهان نشان می دهد او هنوز برای نیمه های دوم که به نیمه مربیان معروف است برنامه ریزی دقیقی نداشته و باید در تعطیلات سوم لیگ برتر (برای تیم ملی) روی این موضوع (هماهنگی تاکتیکی سپاهان) بیشتر کار کند.

*غوطه ور بین پایین و بالای جدول
به گزارش مشرق، روزی که خبر پیوستن ویسی به تیم قهرمان 5 دوره مسابقات لیگ برتر در رسانه ها منتشر شد خیلی ها انتظار داشتند شیر زرد و سیاه اصفهانی لیگ شانزدهم را توفانی آغاز کرده و از همان هفته اول خط و نشانی جدی برای رقبایی همچون پرسپولیس و تراکتورسازی بکشد اما سپاهان در گام نخست و در خانه (فولادشهر) مقابل تیم پدیده بازی را واگذار کرد تا هفته اول را با جایگاه شانزدهمی (آخر) به پایان برساند. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان را متعجب کرده و به فکر فرو برد.
 
این تیم در هفته های دوم و سوم با دو برد ابتدا مکان ششمی و سپس دومی جدول را از آن خود کرد ولی باخت در هفته چهارم این تیم را بار دیگر با سقوط دو پله ای مواجه ساخت. دنبال کردن جایگاه این تیم در جدول رده بندی در هفته های اول تا دهم مانند بازی مارپیچ است. اعداد 16، 6، 2، 4، 6، 3، 5، 9، 6 و 6 رده های این تیم به ترتیب در هفته های متوالی لیگ تا اینجاست. موقعیت این تیم در قیاس با نتایجی که در لیگ های گذشته تا اینجا گرفته مانند یک گوی است که بین زمین و هوا غوطه ور مانده و نه پایین است و نه بالا!

*برد و باخت های برابر!
از 10 هفته مسابقات برگزار شده تا اینجای فصل سپاهان توانسته 4 بازی را با برد پشت سر بگذارد و 4 بازی را هم ببازد! هفته های یک، چهار، هفت و هشت برای سپاهان همراه با برد بوده و هفته های دو، سه، شش و نه با شکست این تیم همراه شده است. سپاهان در پایان هر 5 هفته یک مساوی هم بدست آورده است.

*بی بهره از فرصت بازسازی در تعطیلات
به گزارش مشرق، پیش از این در بررسی وضعیت تیم استقلال در هفته های بعد از تعطیلات مشخص شد این تیم تهرانی توانسته بهترین بهره را از تعطیلات لیگ برتر برده و امتیازات بهتری نسبت به قبل از تعطیلات بیندوزد اما سپاهان اصفهان در این قیاس جزو تیم هایی محسوب می شود که بعد از تعطیلی های لیگ نتوانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
 
فارغ از اینکه در تعطیلات لیگ برتر این تیم بعضا درگیر مسایلی مانند خداحافظی نویدکیا و تغییرات مدیریتی در باشگاه و یا حمله هواداران سپاهانی به ویسی و این تیم بود اما از ویسی که سال گذشته نشان داد تا چه اندازه قدر تعطیلی های لیگ برتر را با استقلال خوزستان می دانست بعید بود که برای هماهنگی بیشتر تیمش در این فرصت ها اقدامی صورت ندهد! سپاهان بعد از تعطیلی اول لیگ در سه بازی به ترتیب یک مساوی، یک برد و یک باخت کسب کرد و در 4 بازی بعدی، پس از تعطیلات دوم دو باخت! یک برد و یک مساوی بدست آورد! سپاهان در 4 هفته ابتدایی هم به ترتیب یک باخت، دو برد! و یک باخت دیگر کسب کرده بود. این نشان می دهد ویسی از این تعطیلات نتوانسته بهره لازم را برای بازسازی تیمش ببرد.

*ششمین در خطوط حمله و دفاع!
سپاهان نه خیلی زیاد گل خورده نه خیلی زیاد گل زده است. برخلاف برخی تیم ها مانند نفت تهران یا پیکان که هم تعداد گل زده بالایی دارند و هم گل خورده شان کم نیست ولی در رده های بالایی جدول هستند.
 
سپاهان تا اینجا در جمع خطوط دفاعی ضعیف از آخر به اول ششم است و بعد از ماشین سازی(18)، استقلال خوزستان(16)، سیاه جامگان(15)، پدیده(14) و نفت تهران(12) با 11 گل خورده در مکان ششم قرار دارد. البته اتفاق جالب اینکه سپاهان با 10 گل زده همراه با سیاه جامگان ششمین خط آتش(!) تیم های لیگ برتری را در اختیار دارد.
 
در این جمع تیم تراکتور با 16 گل زده برترین خط آتش را داراست و بعد از آن به ترتیب نفت تهران، پیکان و استقلال خوزستان(14)، نفت آبادان و ذوب آهن(13)، پرسپولیس(12)، استقلال تهران و فولاد(12) هر کدام در رده های اول تا پنجم این جدول جای دارند. تفاضل گل این تیم هم منفی یک است.

*ویسی بازنده نیمه مربیان!
بررسی تعداد گل های خورده سپاهان در دو نیمه اول و دوم بیانگر این مهم بود که شاگردان ویسی بیش از 70 درصد گلهای خورده شان را در نیمه دوم دریافت کرده اند. این واقعیت دو دلیل عمده می تواند داشته باشد که یکی از آنها ضعف تاکتیکی و عدم هماهنگی تیم است و دیگری ضعف قوای بدنی و تحلیل شرایط جسمی در دقایق پایانی.
 
طبق آمار بدست آمده از دقایق گلهای خورده سپاهان این تیم از 11 گل خورده تنها 3 بار در نیمه اول از رقبای خود گل دریافت کرده و 8 گل دیگر را بین دقایق 48 تا 93 خورده است! این تعداد البته در هفته های منتهی به هفته دهم بیشتر هم بوده است. به این ترتیب که 6 بار در نیمه دوم هفته های هفتم تا دهم دروازه سپاهان باز شده است. با این تفاسیر ویسی فعلا بازنده نیمه های دوم است.

*شیرهای خشن!
دریافت 20 کارت زرد و یک کارت قرمز توسط بازیکنان تیم سپاهان می تواند نشان دهنده شرایط نه چندان مطلوب روحی روانی شاگردان ویسی درون میدان مسابقه باشد. بازیکنان این تیم در یک سوم مسابقات لیگ برتر تا اینجا 20 بار با کارت زرد جریمه شده اند که میانگین دو کارت زرد برای هر بازی را نشان می دهد. قطعا ادامه این روند محرومیت هایی را برای بازیکنان این تیم در بر خواهد داشت.

*نزول سپاهان در جدول
بهترین تیم لیگ برتری در کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر در فصل جاری نسبت به سه فصل گذشته که یکبار هم در همین سه دوره (لیگ چهاردهم) قهرمان شد شرایط بدتری دارد. سپاهان در فصل گذشته در همین مقطع از فصل با 4 برد، 4 مساوی و 2 باخت در مکان چهارم جدول رده بندی قرار داشت و در پایان فصل هم عنوان ضعیف یازدهمی را از آن خود کرد.
 
سپاهان در لیگ چهاردهم در همین مقطع باز هم چهارم بود اما با 4 برد، 5 مساوی و یک باخت. البته سپاهان در لیگ چهاردهم در نهایت قهرمان شد. همین تیم در لیگ سیزدهم در هفته دهم با کسب 5 برد، 3 مساوی و 2 باخت در رده دوم جدول جای گرفت و در نهایت هم لیگ را با عنوان چهارمی به پایان رساند اما حالا سپاهان با 4 باخت (بیشترین تعداد باخت در 4 فصل اخیر)، 2 مساوی (کمترین تعداد مساوی) و 4 برد(مانند لیگ های 14 و 15) در رده ششم جدول رده بندی ایستاده و هوادارانش امیدوارند تا ویسی در ادامه مسیر شرایطی را برای این تیم رقم بزند که بتواند در نهایت از 5 بار عناوین قهرمانی اش دفاع کند.

*تیم میلیاردرهای محدود!
گرچه با آمدن عبداله ویسی تعداد بازیکنان گرانقیمت تیم سپاهان به شدت کاهش یافت اما همچنان این تیم در بین نفراتش بازیکنانی دارد که رقم دستمزدشان 10 رقمی است. احسان حاج صفی و شجاع خلیل زاده تنها بازیکنان میلیاردی این تیم هستند که به ترتیب با رقم یک میلیارد و 400 و یک میلیارد و 200 با این تیم قرارداد بسته اند.
 

البته یک میلیاردر دیگر هم در این تیم حضور دارد که کسی نیست غیر از سرمربی اش عبداله ویسی که با کسب عنوان قهرمانی در لیگ قبل به جمع مربیان گرانقیمت اضافه شد. حالا او در کنار برانکو، قلعه نویی، فرکی و منصوریان جزو افرادی است که با دریافت رقم یک میلیارد حاضر شد روی نیمکت سپاهان بنشیند و البته این وظیفه و مسئولیتش را نیز بیشتر از قبل کرد. گرچه همین مربی با اقداماتی که در ابتدای فصل انجام داد رقم قرارداد تعدادی از بازیکنان همین تیم را شکست و آنها را به زیر یک میلیارد تقلیل داد. تعدادی هم به خاطر همین شرایط اجباری راضی به ترک تیم شدند.