معجزه برانکو؛ سبقت پرسپولیس از استقلال

فصل پانزدهم که سوت خورد، پرسپولیس شکل و شمایل جدیدی از بازی زمینی و تک‌ضرب را در فوتبال ایران به نمایش گذاشت و خیلی زود نگاه‌ها را به خود جلب کرد. به طوری که حالا هیچکس تعجب نمی‌کند وقتی می‌شنود بازی این تیم با صنعت‌نفت آبادان بیش از 60 تماشاگر داشته است. در پایان لیگ پانزدهم وقتی مدیر واحد آمار و انفورماتیک سازمان لیگ آمار رسمی به ثبت رسیده برای تماشاگران پرسپولیس و استقلال را اعلام کرد، مشخص شد پرسپولیس در 30 مسابقه 995  هزار تماشاگر داشته و از نظر جذب هوادار صدرنشین است. حال آنکه استقلال با 724 هزار تماشاگر در 30 مسابقه، روی پله دوم ایستاده بود.

 

مقایسه این دو عدد، فاصله 271 هزار نفری بین سرخابی‌ها را نشان می‌دهد که البته این آمار بدون تفکیک هواداران تیم‌های میزبان و میهمان و با جمع بستن همه کسانی که در تهران و شهرستان‌ها برای تماشای بازی‌ سرخابی‌ها به ورزشگاه رفته‌اند محاسبه شده است. در لیگ شانزدهم هم تا اینجا پرسپولیس پرتماشاگرترین تیم بوده است. آمار 10 هفته اول نشان می‌دهد که پرسپولیس حدود 323 هزار تماشاگر را برای دیدن مسابقاتش به ورزشگاه کشانده و باز هم 54 هزار نفر از استقلال پیش است. البته یک نکته مهم مربوط به آمار 75هزار نفری تماشاگران شهرآورد است که برای هر دو تیم به شکل یکسان محاسبه شده است.

 

در مجموع از ابتدای فصل گذشته تاکنون، پرسپولیس چیزی حدود 325 هزار تماشاگر بیشتر از استقلال داشته که در نوع خودش جالب است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آبی‌ها هم فصل گذشته تقریبا در تمام طول سال مدعی کسب عنوان قهرمانی بودند. البته باید یادآوری کرد مسابقه اول استقلال در این فصل برابر نفت تهران بدون حضور تماشاگران برگزار شد؛ هر چند پرسپولیس هم فصل قبل در بازی برگشت با سیاه‌جامگان نتوانست از حضور هوادارانش سود ببرد.