درخشان: امسال پرسپولیس قهرمان می‌شود

حمید درخشان؛ بدون شک هر بار که نام او مطرح می شود همه یاد پرسپولیس زمان او می افتد که آشفته بود. تیمی که شاید خوب بازی می کرد اما نتیجه نمی گرفت.

 

درخشان که مدعی بود می تواند کشتی شکسته سرخ ها را به ساحلی امن برساند زودتر از آنچه که فکرش را کند از سرمربیگری تیم برکنار شد. از آن زمان به بعد درخشان که روزی هواداران "حمید خان" صدایش می زدند سعی کرد روزه سکوت بگیرد اما این روزه سکوت خیلی دوام نیاورد و ناکامی هفته های ابتدایی در فصل گذشته باعث شد تا او هم مثل خیلی دیگر از پیشکسوتان مقابل برانکو ایوانکوویچ موضع بگیرد.

 

البته در ادامه راه شرایط طور دیگری رقم خورد و تیم برانکو عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد. با این حال درخشان همیشه در مصاحبه هایش گفته که یک جورهایی در گرفتن این نتایج خوب محق است آن هم به دلیل اینکه....

 

اظهارات درخشان را در ادامه می خوانید:

 

* این جوان های پرسپولیس که این روزها کمی پخته شده اند خیلی هایشان همان جوان هایی هستند که شما به آنها اعتماد کردید؟ حالا آنها به رشد رسیده اند و دارند در پرسپولیس می درخشند.

- دقیقا. شما ببینید این یک روند رو به رشد طبیعی بود که اتفاق افتاد. جوان ها همان جوان هایی بودند که من آوردم. فاصله جوانی با تجربه طی کردن چند سال است. آن سالی که من آنها را آوردم باید این جوان ها این سال ها را می گذراندند تا بشوند جوان با تجربه! زمان من تجربه کافی را نداشتند اما حالا که با تجربه شده اند دارند در پرسپولیس جواب می دهند و حتی به تیم ملی هم کمک می کنند.

 

* این موفقیت جوان های زمان شما حالا خیلی به کار پرسپولیس آمده است. البته این را قبول دارید که از نقش برانکو هم نمی توان به راحتی عبور کرد؟

- بله. باید یک توضیحی بدهم. این فلسفه جوانی و با تجربگی است. در همه جای دنیا هم به همین صورت است. باید پای جوان ها ایستاد و به آنها اعتماد کرد. ممکن است در این راه خسارت های زیادی هم بدهید که من و تیمم دادیم. پرسپولیس من خوب بازی می کرد و تنها مشکلش این بود که توپ هایمان وارد دروازه نمی شد. خوشبختانه امروز شرایط طوری شده است که این پختگی در جوان ها بهتر شده است، آنها فرصت های زیادی خلق می کنند و توپ را وارد دروازه حریف می کنند.

 

* فکر می کنید چرا به پرسپولیس حمید درخشان اعتماد کافی نشد. همه عطش بردن داشتند و دنبال کسی می گشتند که برایشان معجزه کند؟

- آن زمان کسی صبر نمی کرد! فرق در همین بود. نمی توانستم معجزه کنم. هیچ کس برای حمید درخشان 8 - 9 بازی صبر نکرد. اما درباره برانکو این طور نبود. پای او ایستادند، به او زمان دادند تا این اتفاق ها برای پرسپولیس افتاد.

 

* منظورتان اعتماد به یک مربی و نتیجه گرفتن در بلند مدت و ..

- بله. شما وقتی یک مربی می آورید و به او اعتماد دارید باید به پایش صبر کنید. شک نکنید که نتیجه اش را سال بعدش می گیرید. منتها به من اعتماد نکردند و صبور نبودند. با این حال به برانکو اعتماد شد و الحمدلله جواب هم داد. امیدوارم که این تجربه خوبی شود برای مدیرانی که در راس کار قرار دارند. به خصوص سرمربیان ایرانی که واقعا توانایی های بالایی هم دارند و می توانند به تیم ها کمک کنند.

 

* پرسپولیس امسال را چطور ارزیابی می کند؟ آنها هم خوب بازی می کنند و هم خوب نتیجه می گیرند.

- امسال همه چیز خوب است و ایده آل. فکر می کنم دیگر زمان آن رسیده است که انتظارات هواداران برای قهرمانی به پایان برسد. این اتفاق اصلا دور از دسترس نیست. به نظرم امسال هواداران می توانند جام قهرمانی را در دست بازیکنان خود ببینند.

 

* برانکو این روزها به نظر لجبازی را کنار گذاشته و دارد به رامین رضاییان بازی می دهد.

- رامین مهره خوبی است و به هیچ عنوان نمی شود این را کتمان کرد. من موافق هستم.به نظرم رامین می تواند به پرسپولیس کمک کند و این به نظرم تاثیر گذار است. استفاده کردن از رضاییان هم به نفع خودش است و هم به نفع پرسپولیس و تیم ملی. با احترام به برانکو باید بگویم که هیچ اجباری در کار نیست. اما برای پرسپولیس باید آنچه را که سرمربی صلاح می داند به کار گیرد.

 

* البته حسین ماهینی هم آماده است. اگر قرار باشد هر دو آنها بازی کنند کدام یک از این بازیکنان باید تغییر پست بدهند؟

- من بعید می دانم که برانکو به ماهینی دست بزند. او این بازیکن را نیمکت نشین نمی کند و حق هم دارد. خط دفاعی کمترین گل خورده را دارد و درست هم نیست. اما اگر قرار باشد رضاییان بازی کند باید یک خط جلوتر برود. در این یکی دو بازی هم برانکو همین کار را کرده است و نتیجه اش را هم دیده است.

 

* نظر شما درباره استقلال و علیرضا منصوریان چیست؟ به نظر استتقلالی ها دارند به او اعتماد می کنند و...

- دقیقا همین طور است. فلسفه ها فرق می کند و باید همین طور باشد. ما تجربه بدی در پرسپولیس داشتیم اما آنها دارند تجربه خوبی را به دست می آورند. دارند اعتماد می کنند و کمبودها را فراهم می کنند. شک نکنید که آنها در این زمینه موفق می شوند.

 

* تیم ملی و کارلوس کی روش. این روزها تیم ملی هم خوب بازی می کند و هم خوب نتیجه می گیرد. نظر شما در این مورد چیست؟

- در رسانه ها خوانده ام که خیلی ها می گویند صعود به جام جهانی قطعی شده است اما این طور نیست و به این زودی ها نباید از این فکرها کنیم. هنوز چند بازی مهم باقی مانده است. من امیدوارم که این اتفاق بیفتد و تیم ملی به جام جهانی برسد و آنجا بازی های خوبی را انجام بدهد و به مرحله بعد صعود کند. به نظر من همه چیز تیم ملی خوب است. بازیکنان تجربه های کافی را دارند و باید به همین راه ادامه بدهند تا در جام جهانی راهی مرحله دوم شوند.

 

* بیژن ذوالفقار نسب می گفت که این تیم ملی را فقط خود کی روش می تواند هدایت کند.

- کی روش روی این تیم تسلط دارد و بازیکنان هم تابع او هستند. آنها خواسته های کی روش را انجام می دهند و فکر می کنم که این وابستگی دو طرفه است.

 

* مثل فرگوسن و منچستر یونایتد؟ از زمانی که او از منچستر جدا شده دیگر این تیم نتایج درخشانی نگرفته است.

- دقیقا مثل منچستریونایتد.

 

* منصور پورحیدری چند روز پیش دار فانی را وداع گفت.

- من به تمام استقلالی ها و خانواده پورحیدری تسلیت می گویم. آرزوی صبر برای آنها دارم. روح منصورخان شاد.

 

* شما خاطره ای از ایشان ندارید؟

- بنده کم سعادت بودم. نه شاگردی ایشان را کردم و نه توانستم در تیم های مختلف کنار پورحیدری باشم. اما منصورخان جزو بزرگان استقلال بوده و همیشه قابل احترام. این احترام باید تا ابد در ذهن هواداران باقی بماند.