پشت پرده نتایج بد در ژیمناستیک ایران چه بود ؟

«محمد آذرپی»  گفت: هر زمان که این رشته ورزشی به عنوان یک رشته پایه گام هایی برای رشد و بالندگی برداشت، افرادی وارد بدنه ژیمناستیک شدند که هدف آنها حفظ منافع مالی شخصی بوده است و به همین دلیل از رشد ژیمناستیک جلوگیری شد.

وی توضیح داد: در 20 سال گذشته افرادی به بدنه ژیمناستیک وارد شدند و اقداماتی انجام دادند که بدترین لطمه ها و ضربه ها را به این رشته ورزشی وارد کرد.

سرمربی تیم جوانان ژیمناستیک ایران البته نامی از این افراد نبرد، اما گفت: ژیمناستیک در دوره هایی نیز مدیران با اخلاق و مدبری دیده است. دوره هایی که به عضویت در هیات رئیسه فدراسیون جهانی نیز در آمدیم.

آذرپی افزود: اگر به این افراد اجازه فعالیت داده می شود، قطعا می توانستیم دوران طلایی موفقیت ژیمناست های کشورمان را در رقابت های جهانی و آسیایی نیز ببینیم.

وی گفت: در دوره ای نزدیک به 35 تیم باشگاهی در لیگ های دسته یک، دو و سه حضور داشتند و استعدادهای خوبی از دل همین لیگ ها شناخته شدند. اما متاسفانه در همان مقطع نیز افراد وارد بدنه ژیمناستیک شدند که منافع مالی خود را دنبال می کردند و مشکلات زیادی را برای این ورزش پایه کشور به وجود آوردند.

سرمربی تیم جوانان ژیمناستیک ایران به مسائل مالی در فدراسیون ژیمناستیک نیز اشاره کرد و گفت: مسائل مالی فدراسیون باید حتما پیگیری شود و با توجه به تغییرات مدیریتی در فدراسیون، هر مدیری که می رود، بدهی سنگین از خود به جا می گذارد. این موضوع فقط به ژیمناستیک کشور آسیب می رساند.

آذرپی ادامه داد: حتما باید متخلفان احتمالی بروز فساد را یافت و با آنها برخورد کرد تا جلوی سوء استفقاده مالی از بودجه فدراسیون و سایر موارد گرفته شود.

سرمربی جوانان ژیمناستیک ایران گفت: در دوره جدید سرپرستی فدراسیون ژیمناستیک با فساد مالی مبارزه شد و در این مدت برنامه های اردویی تیم های بزرگسالان و جوانان برگزار شد و مراحل بعدی آن نیز در حال انجام است. همچنین مسابقات قهرمانی کشور نونهالان برگزارشد و خوشبخانه رقابت های لیگ نیز در آستانه برگزاری است.

وی در خصوص راهکارهای رشد ژیمناستیک در کشور گفت: رسیدگی به ورزشهای پایه نباید تنها در حد شعار باقی بماند. باید با حمایت مالی و فراهم کردن امکانات سخت افزاری زمینه واقعی رشد ژیمناستیک را فراهم کرد.

آذرپی در خصوص امکانات سخت افزای فدراسیون ژیمناستیک نیز گفت: امکانات خانه ژیمناستیک تهران و سایر استان ها فرسوده است و امیدوارم در دوره جدید مدیریت ورزش کشور کاستی ها برطرف شود تا ورزشکاران با استعداد ایران بتواند توانمندی های خود را در آسیا و جهان به منصه ظهور برسانند.

سرمربی تیم جوانان ژیمناستیک در پاسخ به این سوال که آیا حضور سرمربی خارجی برای ارتقای دانش مربیان مفید است؟‌ گفت: در گذشته نه چندان دور مربیانی از کشورهای ارمنستان،‌ اوکراین، کره شمالی و سایر کشورها برای دانش افزایی به ایران می آمدند. معتقدم حضور مربیان بین المللی باید به گونه ای باشد که مربیان و ژیمناست های ایران بتوانند به خوبی از آنها استفاده کنند.

وی ادامه داد: لازم است با اعزام مربیان ایرانی به خارج از کشور و همچنین استفاده بهینه از دانش مربیان خارجی در داخل، به دانش افزایی ژیمناستیک کمک کرد.

آذرپی به توانمندی «عبدالله جامعی» ژیمناست دارنده مدال برنز آسیا اشاره کرد و گفت: این ژیمناست بدون داشتن مربی به این مهم دست یافت که نشان دهنده توانمندی مربیان رده های ملی است و باید از این توانمندی ها به درستی بهره برد.

سرمربی تیم ژیمناستیک جوانان ایران در عین حال گفت: برای تیم های پایه و رده های سنی بهتر آن است از دانش مربیان خارجی تراز اول و صاحب سبک استفاده شود.

وی در باره شرایط فعلی اردو و اعزام به رقابت های بین المللی هنک کنگ گفت: این رقابت ها فرصت خوبی است که به جوانان زیر 16 سال کشورمان انگیزه لازم داده شود. زیرا این ورزشکاران شاکله تیم را در رقابت های آسیایی 2018جاکارتا اندونزی تشکیل خواهند داد.

مرحله نخست اردوی آمادگی تیم ژیمناستیک جوانان از 19 تا 25 آبان ماه با حضور 16 ژیمناست در خانه ژیمناستیک شهید شیرودی تهران برگزار شد. از این تعداد شش نفر به رقابت های بین المللی هنگ گنگ اعزام می شوند.

آذرپی در پاسخ به این سوال که استعداد یابی در این رشته ورزشی چگونه انجام می شود، گفت: وقتی رقابت های کشوری در هر رده سنی برگزار شود، 10 نفر برتر به عنوان استعدادهای هر دستگاه ژیمناستیک شناخته می شوند که باید آنها را در رده های مختلف سنی در تیم های ملی حفظ کنیم.