تاج: تصمیم بازیکنان تیم بانوان استقلال «خاله‌بازی» بود!

 مهدی تاج که امروز (جمعه) میهمان حضوری یک برنامه تلویزیونی بود، در مورد مکاتبات فدراسیون فوتبال با شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعتراض به عدم وجود نام ایران در فهرست برترین‌های آسیا در سال 2016 اظهار داشت: فضای فوتبال، فضای خوبی است و عناوینی که برای هر کشور امتیاز محسوب می‌شود، در فوتبال پایه است. از سوی دیگر، حضور در جام‌های جهانی در رده‌های مختلف ملاک است. ما در چند رده به جام جهانی صعود کرده‌ایم. مثلاً در بخش جوانان، 16 سال بود که به جام جهانی نرفته‌ بودیم و در فوتسال و رده نوجوانان هم عملکرد بسیار خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در داوری هم عملکرد داوران کشورمان قابل توجه بود. در فوتبال ساحلی دوم دنیا شدیم، آن هم در مسابقاتی که قهرمان مسابقات بین‌قاره‌ای شده بود اما این مسائل هرگز در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیامد و این بحث پیش آمد که شاید دلیل این امر، نخواستن پذیرش موفقیت‌های ایران بود. ما برخلاف عرف معمول، نامه اعتراض‌آمیز نوشتیم و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای دیگر که برخی گفتند «دلجویی» است، نوشت در 4 بخش دیگر، انتخاب بهترین‌ها باقی مانده است. در حالی که در فهرست ابتدایی نوشته بودند «نهایی» اما بعد از آن گفتند آن فهرست ، نهایی نبود.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان تصریح کرد: هنوز در مورد انتخابات بهترین‌ها راضی نشده‌ام. بعضی گفتند شاید قرار است یک‌سری جایزه به ما در بخش‌های مختلف بدهند و بگویند بروید در داخل کشور خودتان به این تیم‌ها و این گزینه‌ها جایزه بدهید که این برای من اصلاً قابل قبول نیست. در بخش دیگر، شیخ سلمان می‌گوید بین کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عربستان، امارات و دیگر کشورها، ما بهترین امتیازات را داریم اما وقتی ما را در جمع بهترین‌ها نمی‌بینند، می‌طلبید که نامه‌ای بنویسیم. اعتراض ما به AFC همچنان پابرجاست.

تاج خاطرنشان کرد: در بخشی از اعتراض در مورد اینکه در بخش‌های مختلف باید بتوانیم صاحب نامزد باشیم، نوشتیم که در جواب ما، آن نامه را به فدراسیون فرستادند. در مورد داوری هم به ما گفته شد اما هیچ نامه‌ای به فدراسیون یا علیرضا فغانی ننوشتند اما فقط گفتند که فغانی جزو 5 داور برتر آسیا شده است.

وی در مورد انتخاب ورزشگاهی با کیفیت نامناسب در مالزی برای دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل سوریه گفت: 40 روز قبل از انجام بازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا نامه نوشتیم و گفتیم در این فصل و در آن ورزشگاه، امکان برگزرای بازی وجود ندارد و بازی ایستا و تبدیل به آب‌بازی می‌شود. آن زمان ناظران آسیا رفتند و این زمین را تأیید کردند. ما دو هفته قبل از برگزاری بازی، دوباره نامه نوشتیم و گفتیم باید زمین را تغییر دهند که باز هم این کار را نکردند و این محل اعتراض ماست. دو امتیاز شسته و رفته را از ما گرفتند و اگر روزی، به خاطر همین دو امتیاز در راه صعود به جام جهانی با مشکل مواجه شویم، معلوم نیست چه می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان درباره نامه‌نگاری‌های متعدد به فیفا هم تأکید کرد: این‌طور نیست. ما در مورد انتخاب برترین‌ها که به فیفا نامه‌ای نزدیم. همچنین در مورد انتخاب زمین هم به فیفا نامه زدیم اما چون فیفا به کنفدراسیون فوتبال آسیا وکالت داده، کارها از این طریق انجام شد. نامه بعدی ما هم، اعتراض دوباره به ورزشگاه بازی با سوریه بود که آنها دوباره نامه را به AFC ارجاع دادند. ما اعتراض داریم که اصلاً چرا داور در روز بازی، سوت بازی را زد و رأی به شروع بازی داد. اعتراض دیگر ما به انتخاب داور عراقی برای قضاوت بازی است. محشن ترکی از بهترین داوران فوتبال ماست اما هیچ وقت او را برای قضاوت دیدار تیم‌های مشهدی انتخاب نمی‌کنیم. نامه‌های ما، مؤدبانه و در عرف بین‌الملل بود و از سوی دیگر فیفا هم باید عادت کند که ایران را بیش از گذشته ببیند.

تاج در مورد مشکلات فوتبال بانوان تصریح کرد: بانوان بخشی از جامعه ما هستند و دنبال این هستیم تا با حفظ شئونات همچنان مسابقات را برگزار کنیم اما یک‌سری ضعف‌ها در بخش بانوان وجود دارد. مثل اتفاقی که برای باشگاه استقلال پیش آمد و پیشنهاد انحلال تیم بانوان خود را داد. ما به باشگاه‌های سراسر کشور اعلام کردیم 5 درصد از قرارداد هر بازیکن در تیم مردان را باید به سازمان لیگ اختصاص دهد اما سازمان لیگ اعلام کرده اگر تیم بانوان داشته باشید، فقط 3 درصد از کل قرارداد هر بازیکن فوتبال را به ما بدهید. این کار، بهترین اتفاق ممکن بود تا باشگاه‌ها به سمت کمک به بخش فوتبال بانوان بروند. ما شاید 5، 6 بازیکن محروم برای یکی، دو سال داشته باشیم. همه این محرومیت‌ها هم اخلاقی است. مربی برکنار می‌شود و بازیکنان هم می‌گویند ما این تصمیم را قبول نمی‌کنیم. انگار خاله‌بازی است! ما باید این موضوع را اصلاح کنیم. 3، 4 باشگاه بر این اساس تیم بانوان درست کرده‌اند و حالا به مشکل خورده‌اند و می‌گویند تا به حال در تیم بزرگسالان مردان هم به این مشکلات نخورده‌ایم. در راه توسعه فوتبال، نباید به این سمت برویم و حتماً با محرومیت و تعطیلی،باید مقابل این موضوع بایستیم.

وی با اشاره به معضلات تیم فوتبال امید کشورمان گفت: ما از کمیته ملی المپیک خواستیم تیم امید را به ما بدهد یا خودش این تیم را مدیریت کند. تمام مشکلات تیم امید این است که همیشه به صورت مشترک اداره می‌شد. آخرش هم اگر ناکامی بود، آنها می‌گفتند تقصیر فدراسیون است و ما تقصیرات را به گردن کمیته ملی المپیک می‌انداختیم. ما می‌گوییم یا بکُش، یا دانه ده یا از قفس آزاد کن! ما حتی از کمیته ملی المپیک کمک هم نمی‌خواهیم. کمک کردن باعث می‌شود بعدها در ماهیت، دخالت رخ دهد. ما نباید کاری کنیم که بعدها بگویند فلانی کمک گرفته و حالا باید دخالت کنیم. البته حالا دوستان پذیرفته‌اند که تیم را صددرصد به فدراسیون بدهند اما من به آنها گفتم باید مکتوب این مسئله را عنوان کنند و تیم امید را به صورت قطعی به ما بدهند. در جلسه شورای المپیک آسیا در ماه آینده مشخص می‌شود که برای المپیک آینده 2020، تیم فوتبال امید باید راهی توکیو شود یا تیم فوتسال. اگر این هفته، نامه‌ای به ما بدهند که این تیم را مثل نوجوانان و جوانان به صورت صددرصد به ما بدهند، کار تمام است.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد عدم انتخاب به عنوان بهترین فدراسیون در سال‌های گذشته گفت: اینکه ما سابقاً اول شدیم، واقعاً خوشحال‌کننده است. چیزی که سؤال ایجاد می‌کند، آنجاست که ما قبلاً چه کار کردیم که بهترین فدراسیون شدیم اما این بار این اتفاق رخ نداد. با اینکه واقعاً موفق بودیم. در همه دنیا، تیم‌های ملی، میزان و نشان‌دهنده قدرت یک فدراسیون است. تیم‌های باشگاهی این‌طور نیستند. مثل اینکه برای باشگاه‌ها قرار است 4 بازیکن خارجی در لیگ قهرمانان را به 5 نفر افزایش دهند که ما هم مخالفیم چون تیم‌های کشورهای عربی می‌توانند با خرید 5 بازیکن خارجی، در بخش باشگاهی پیشرفت کنند اما تیم ملی که برآمده از یک کشور است، اهمیت دارد. فیفا هم فقط تیم‌های ملی را در نظر می‌گیرد و رنکینگ را اعلام می‌کند. در فوتبال ساحلی نایب قهرمان جام بین‌قاره‌ای شدیم ولی در رنکینگ، پنجم هستیم که نشان می‌دهد فیفا بر اساس عملکرد تیم‌ها در طول سال‌ها رنکینگ را انتخاب می‌کند اما در کنفدراسیون فوتبال آسیا این سؤال برای ما هم مطرح است که چرا منتخب بهترین فدراسیون سال نشدیم و باید جواب این سوال را بگیریم.

تاج در مورد سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا خاطرنشان کرد: سابقاً سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا 1+3 تیم بود اما به خاطر نتایجی که سال‌های قبل گرفته شد سهمیه ما 2+2 شد و دو نماینده ایران باید به پلی‌آف می‌رفتند اما طبق نتایجی که روز گذشته به ما اعلام شد، پرسپولیس مستقیماً وارد رقابت‌های گروهی می‌شود و امسال هم سهمیه ما 1+3 است. سهمیه قطر 2+2 شد و ازبکستانی‌هاا 1+2 شدند. تنها 4 کشور در لیگ قهرمانان دارای سهمیه 1+3 هستند که یکی از آنها ایران خواهد بود.

وی با اشاره به سفر کارلوس کی‌روش به پرتغال اظهار داشت: کی‌روش طبق قراردادی که دارد و ما هم آن را پذیرفته‌ایم، به مرخصی رفته تا استراحت کند و در قراردادش هم این مرخصی‌ها لحاظ شده است.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد رقابت‌های فشرده و باقی مانده تیم ملی در راه جام جهانی گفت: وضعیت ما در دور برگشت می‌تواند بهتر باشد چون برخلاف چند تیم هم‌گروه دیگر، ما سه بازی در خانه داریم. از سوی دیگر، خیال‌مان از شرایط تیم ملی هم راحت است چون بهترین‌ بازیکنان به تیم ملی دعوت می‌شوند و وضعیت جدیدی را می‌بینیم که باعث قدرتمند شدن تیم ملی شده است. امیدواریم بتوانیم با کسب بهترین امتیازات، خودمان را نشان دهیم و به راه‌مان ادامه دهیم.

تاج در پاسخ به این پرسش که آیا فدراسیون قصدی برای تمدید قرارداد کی‌روش دارد یا خیر؟، گفت: کی‌روش توانمندی زیادی دارد و همه از بازی تیم ملی راضی هستند. بحثی که بیرون پیش می‌آید، قابل حل است. ما بدون دلهره کره‌جنوبی را شکست داده‌ایم. در زمینی که مقابل سوریه بازی کردیم، نمی‌دانید چه کارهایی که نکردند. خود کی‌روش هم عنوان کرد که چرا AFC این زمین را برای بازی مهم آسیا انتخاب کرد. اگر ورزشگاه استاندارد بود، از سوریه سه امتیاز را می‌گرفتیم.

وی در خصوص اختلاف بین کی‌روش و محمدرضا ساکت گفت: این‌طور نیست. واقعیتش این است که از صبح تا شب حواس‌مان به همه چیز هست. کی‌روش می‌داند زمین‌های ما همین هستند. من که نمی‌توانم زمین ایجاد کنم. کاری که من کردم این بود که زمین آزادی را آماده کردیم تا تیم ملی استفاده کند. این زمین جزو بهترین زمین‌های ایران است. در زمینه‌های دیگر مانند اتوبوس، ایفمارک، هتل و ... کارهایی انجام دادیم. در زمینه پیراهن هم کار کرده‌ایم. در این میان ساکت هم کمک کرده و کی‌روش هم این مسئله را می‌داند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد پیراهن تیم ملی گفت: مختصر بگویم که قرارداد ما با جیووا، بد بود. این شرکت لباسی داد که قابل استفاده نبود. هر جا از این البسه استفاده کردیم، آن را تغییر دادیم. در فوتسال روی آنها را دوختند چون نشان این شرکت زیادی بزرگ بود! خیاط آوردیم با سوزن و نخ درستش کردیم تا فوتسالیست‌ها استفاده کنند. همه جای کشور کلمبیا گشتیم، جیووا را نشناختند! شریک ایرانی این شرکت که در شیراز بود و امیدوار بودیم تولید جدید بگیریم اما او هم صرف‌نظر کرد. امیر عابدینی دنبال مزایده و مناقضه برای البسه تیم ملی است تا ملی‌پوشان فوتبال کشورمان با وضعیتی بهتر در مسابقات حضور یابند.

تاج در خصوص اینکه دولت و وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون فوتبال حمایت می‌کنند، گفت: ما در گذشته از وزیر قبلی حمایت شدیم و الان هم از سوی وزیر فعلی حمایت می‌شویم. فضای کار با سلطانی‌فر خیلی خوب است. در جلسه‌ای که با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش داشتیم، در مورد عدم حضور ایرانی‌ها در جمع برترین‌های آسیا صحبت کردیم که سلطانی‌فر گفت که جلسه‌ای در دولت در این زمینه تشکیل داده تا موضوع پیگیری شود و خودمان از برترین‌ها تجلیل کنیم.

وی ادامه داد: قرار بود 15 میلیارد از سوی دولت حمایت شویم که اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) در تمرین تیم ملی حاضر شد و صحبت کرد. یکی از بهترین‌ خاطرات کی‌روش هم حضور جهانگیری در تمرین تیم ملی بود. از طرفی وزارت ورزش برای همه فدراسیون‌ها در ابتدای سال بودجه‌ای در نظر می‌گیرد که برای فدراسیون فوتبال 9 میلیارد و 700 میلیون تومان بود. مجموع کمک دولت و وزارت ورزش 25 میلیارد تومان می‌شود که تنها 3 میلیارد به فدراسیون فوتبال پرداخت شده است. با توجه به شرایط به دنبال ملاقات با  رئیس جمهور هستیم. اگر به جام جهانی برویم، 16 میلیون دلار می‌گیریم اما تا زمانی که این پول برسد، هزینه‌های زیادی داریم.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد جریمه تیم ملی ایران از دو بازی مقابل کره‌جنوبی و قطر گفت: درباره مراسم تاسوعای حسینی پیش از این گفته بودم افتخار می‌کنم که به دلیل عزاداری جریمه می‌شویم و این جریمه را می‌دهیم اما در بازی با قطر اتفاقات خوبی نیفتاد. ناظر بازی گزارش خوبی داده بود که به فیلمی از یکی از سایت‌ها داخل استناد کرده و برای خود ما هم فرستاده بودند.

تاج در پاسخ به این سوال که آیا آکادمی تعطیل شده است، گفت: خیر، رویه آکادمی تغییر کرده است. جای آکادمی در فدراسیون فوتبال نیست و در باشگاه‌هاست و در واقع آکادمی فوتبال تغییر رویه داده است.

وی در پایان، در مورد جلسه با داوران خاطرنشان کرد: در نیم‌فصل با داوران جلسه خواهیم داشت.