چرا ما باید در مراسم برترین‌ها گزینه داشته باشیم؟ مگر ما واقعاً برترین هستیم؟

محمد مایلی کهن در مورد صدرنشینی تیم ملوان در لیگ دسته اول گفت: از این صدرنشینی خوشحالیم اما مهم است که در پایان فصل صدرنشین باشیم. هنوز نیم فصل لیگ دسته اول هم فرا نرسیده است، بنابراین خیلی زود است درمورد صدرنشینی صحبت کنیم.

وی در مورد بازی روز چهارشنبه با تیم خونه‌به‌خونه بابل گفت: همه بازی‌ها سخت است، تیم فجر سپاسی هفته گذشته اولین بردش را مقابل خونه‌به‌خونه به دست آورد. با این حال بازی سختی با خونه‌به‌خونه داریم و هرچه به زمستان نزدیک‌تر می‌شویم سرما و بارش‌ها زمین‌های نامناسب ما را نامناسب‌تر می‌کند و کار تیم‌ها سخت‌تر می‌شود.

مایلی‌کهن در مورد مدیریت فنی علی کریمی در تیم خونه‌به‌خونه و اینکه کریمی شاگرد او بوده، گفت: کریمی شاگرد من نبوده، او ستاره فوتبال ایران است. باشگاه خونه‌به‌خونه هم مالک و مدیر دارد و کریمی را برای این عنوان انتخاب کرده، ضمن اینکه کریمی سال گذشته هم در این باشگاه حضور داشته، قطعاً تجارب ارزشمند کریمی در داخل و خارج از کشور می‌تواند موثر واقع شود، اما او به زمان نیاز دارد، زیرا فقط 3-2 روز است که این سمت را گرفته است. من علی کریمی را دوست دارم، او واقعاً دوست‌داشتنی و قابل‌احترام است.

سرمربی تیم فوتبال ملوان انزلی در مورد بازی بدون تماشاگر با خونه‌به‌خونه گفت:‌فوتبال بدون تماشاگر روح و جذابیت لازم را ندارد. واقعیت این است که ما هم دلمان می‌خواست این بازی با تماشاگر باشد اما این تصمیمی است که کمیته انضباطی گرفته، من بارها گفته‌ام که چه اشکالی دارد به جای محروم کردن همه تماشاگران فقط افرادی که شروع‌کننده توهین به داور و بازیکنان حریف و حتی بازیکنان خودی هستند، محروم شوند. می‌توان با دوربین‌های مداربسته این افراد را شناسایی کرد و فقط این افراد را از حضور در ورزشگاه محروم کنیم و آنها در زمان مسابقه خود را به کلانتری معرفی کنند، نه اینکه همه تماشاگران را از دم تیغ بگذرانیم. تمام تیم‌ها مشکلات مالی دارند و در این شرایط هم تیم‌ها به خاطر توهین چند تماشاگر جریمه نقدی می‌شوند، در حالی که بهتر است آن افراد معدود که شروع‌کننده توهین‌ها هستند جریمه و محروم شوند، نه تیم‌ها. از رئیس کمیته انضباطی خواهش می‌کنم که یک بار هم به‌جای جریمه و محرومیت همه تماشاگران چنین رفتاری را انجام بدهند، شاید تأثیرگذار باشد.

مایلی‌کهن در مورد انتخاب برترین‌های AFC و اعتراض فدراسیون فوتبال ایران به این مراسم گفت: چرا ما باید در مراسم برترین‌ها گزینه داشته باشیم؟ مگر ما واقعاً برترین هستیم؟ مگر وقتی داوران ما در آسیا برترین شدند، کسی سفارش آنها را کرده بود؟ آنها فینال المپیک و فینال جام باشگاه‌های جهان را قضاوت کردند یا وقتی حسن زاده به عنوان برترین فوتسالیست آسیا انتخاب می‌شود، کشوری می‌تواند به این انتخاب اعتراض کند؟ داوران ما و فوتسالیست‌های ایران واقعاً برترین هستند. زمان سرمربی‌گری من هم در آسیا کاپ اخلاق را گرفتیم، هم خداداد عزیزی بهترین بازیکن فوتبال آسیا شد و هم 3 بازیکن ما در ترکیب تیم منتخب آسیا قرار داشت، آن زمان بعد از جنگ بود و ارتباط خوبی هم با کشورها نداشتیم یا همین عبدالرحمان در امارات، همه می‌گویند او بازیکن خوبی است، آیا نباید او انتخاب شود؟ با منطق زور نمی‌توان در آسیا در جمع برترین‌ها قرار گرفت. تیم ملی ما در جام ملت‌های آسیا مقامی کسب نکرد، ولی در زمان ما سوم شدیم. در جام جهانی هم هرچند به انتخاب برترین‌های آسیا ربطی ندارد، بین 32 تیم سی‌ویکم شدیم.

سرمربی ملوان با اشاره به رفتارهای ناشایست در ورزشگاه‌های ایران گفت: من امیدوارم فوتبال ما از حالت جنگ و دعوا بیرون بیاید، تماشاگران به داوران و تیم حریف توهین نکنند. متأسفم که گاهی اوقات شاهد این رفتارهای ناشایست در روزشگاه‌ها هستیم. در انزلی رفتار تماشاگران بسیار مناسب و خوب‌تر از گذشته شده است، ما لیدرهایی مثل ممدعلی زیتون و دوستی داریم که فقط تیم ملوان را تشویق می‌کنند و با خواندن شعرهی فارسی و گیلکی شور و نشاط را به ورزشگاه و به تماشاگران و بازیکنان منتقل می‌کنند بدون آنکه به کسی توهینی شود. اینها لیدرهای واقعی هستند. محمد بوقی خدابیامرز که سال‌ها برای پرسپولیس بوق زد، هیچ‌وقت به حریف توهین و اهانت نمی‌کرد.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه شاهد هستیم افرادی به نام لیدر که خود را از همه طلبکار می‌دانند و از مدیر باشگاه و تا پایین باج می‌خواهند، رفتارهای مناسبی ندارند. در کشورهای پیشرفته دنیا چنین پدیده‌ای نداریم، هرچند هیچ چیز ما با آنها قابل مقایسه نیست که بخواهیم این مورد را با آنها مقایسه کنیم. با این حال من از تماشاگران ملوان انزلی می‌خواهم همواره فرهنگ بالای شهر استان خود را در ورزشگاه به نمایش بگذارند، حتی ورزشگاه پیر انزلی را هم پاکیزه نگه دارند و پوست تخمه‌های خود را هم در کیسه‌های پلاستیکی بریزند و ورزشگاه را کثیف نکنند. این حداقل کاری است که می‌توانیم در فرهنگ‌سازی تماشاگران انجام دهیم.