جهانبخش: جای سردار بودم به لیورپول می رفتم

علیرضا جهانبخش روزهای آرام و کم حاشیه‌ای را در هلند سپری می‌کند. او در کریسمس همراه  خانواده‌اش است و مشغول گشت و گذار در سرزمین لاله ها. البته که علیرضا در این تعطیلات به فوتبال هم فکر می‌کند. پیگیر تمریناتش است و تمرکزش را گذاشته روی درخشش در نیم‌فصل دوم «اردی‌ویژه» و بازی مقابل لیون در یورو‌ لیگ. یک بازی حساس و مشکل که جهانبخش به موفقیت در آن امید بسیاری دارد. هر چند می‌داند لیون تیم قدرتمندی است که از لیگ قهرمانان اروپا پا به یورو لیگ گذاشته. با علیرضا گپ زدیم. او از شرایطش گفت و وضعیت این روزهای آلکمار.

 

۱۷ بازی و ۲۸ امتیاز. در نهایت هم رتبه پنجم لیگ هلند. از نیم‌فصل نخست و عملکرد آلکمار راضی هستی؟

 چرا که نه. هر چه از ابتدای فصل گذشت تیم ما هماهنگ‌تر شد. این نکته را هم می‌دانستیم که در سه جام پرفشار حضور داریم و باید در همه آنها موفق باشیم. به همین خاطر تمرکزمان را روی هر سه جام گذاشتیم. سعی کردیم در یورولیگ از گروهمان صعود کنیم، در جام حذفی به مراحل بالاتر برسیم و در لیگ نیز جزو ۵ تیم صدر جدول باشیم. به همه اهداف مان رسیدیم و این می‌تواند برای ما راضی کننده باشد.

فصل قبل در رقابتی میلیمتری با فاینورد، عنوان سوم را از دست دادید و در لیگ هلند چهارم شدید. این فصل این رقابت را با هیرنوین دارید البته برای کسب عنوان چهارمی. از این رقابت بگو. رقابتی که با توجه به حضور تو و رضا قوچان نژاد برای ما ایرانی‌ها جذابیت بیشتری دارد.

 هیرنوین تیم هماهنگی است که بازیکنان آماده‌ای بخصوص در خط حمله در اختیار دارد. خط حمله آنها فوق‌العاده است. جایی که رضا قوچان نژاد در کنار دو بال کناری هیرنوین حضور دارد. ما با هیرنوین نه برای کسب رتبه چهارم که برای سومی می‌جنگیم چون فاصله هیرنوین و آلکمار با پی اس وی آیندهوون به ترتیب ۵ و ۶ امتیاز است که در نیم‌فصل دوم می‌توانیم جبرانش کنیم.

با قوچان نژاد صحبتی انجام نداده‌ای؟ برای او کری نخوانده‌ای ؟

 نه هنوز. وقت کری نرسیده. مطمئن باشید وقتش که برسد برای هم کری هم می‌خوانیم. البته در بازی لیگ، هیرنوین با رضا قسر در رفتند و خیلی تلاش کردند که شکست نخورند. ضمن اینکه کری ما فقط در لیگ نیست بلکه در جام حذفی هم باید مقابل هم بازی کنیم که این هم می‌تواند یکی از جذابیت‌های نیم‌فصل دوم باشد.

حالا شما سوم می‌شوید یا هیرنوین؟

 تا آخر فصل ۱۷ هفته باقی مانده و از حالا نمی‌شود درباره‌اش صحبت کرد. فقط مطمئنم که در آلکمار تغییرات مثبت انجام خواهد شد. سه، چهار بازیکن جدید می‌آیند تا تیم ما تقویت شود. من هم امیدوارم مثل فصل قبل، نیم‌فصل دوم را بهتر از نیم‌فصل اول آغاز کنیم و به پایان ببریم.

حتما یکی از بازیکنان جدید آلکمار هم سعید عزت اللهی است؟

 نسبت به شرایطی که در باشگاه می‌بینم، بعید است سعید در کریسمس به آلکمار بیاید چون در پست او بازیکنانی حضور دارند که جزو مهره‌های کلیدی آلکمار هستند. فقط امیدوارم عزت‌اللهی جایی برود که بازی کند. به خود سعید هم گفته‌ام جایی برو که به تو و فوتبالت کمک کند. البته در این بین خود سعید هم مهم است که کجا را دوست داشته باشد و از نظر روحی روانی در کدام لیگ راحت‌تر بازی کند.

سردار آزمون را لیورپول می‌خواهد، آن هم با پیشنهادی رسمی.

 شنیدم و خیلی هم خوشحال شدم. همین پیشنهاد لیورپول نکته فوق‌العاده مثبتی است. نه تنها برای سردار که برای فوتبال ایران. حضور سردار در لیورپول، افتخار بزرگی است. افتخار بزرگی که فقط برای خودش نیست، برای همه ایران است. پس امیدوارم که بسته به شرایط این انتقال انجام شود و ایران در لیگ برتر انگلیس هم نماینده‌ای موفق داشته باشد.

خودت را جای سردار بگذار. لیورپول به تو پیشنهاد می‌داد واکنش ات چه بود؟

 باید ببینیم سردار در چه شرایطی قرار دارد اما من جای او بودم به لیورپول می‌رفتم. البته شاید بعضی‌ها از انتقال سردار خوشحال نشوند اما من اگر دوستش هم نبودم از حضور او در انگلیس خوشحال می‌شدم. شما فوتبال کره و ژاپن و تعداد لژیونرهای آنها را ببینید. در همه لیگ‌های معتبر دنیا نماینده دارند چون یکی رفته، خوب کار کرده و آنها هم سراغ بعدی‌ها رفته‌اند. اگر سردار به انگلیس برود و موفق هم باشد، مطمئن باشید آنها راغب می‌شوند تا بازیکنان ایرانی دیگری را هم جذب کنند و این برای فوتبال ما یک اتفاق خوب است.

طی چند هفته اخیر کمتر در ترکیب اصلی آلکمار حضور داشتی تا بازی مقابل توئنته که به جمع یازده بازیکن اصلی برگشتی. ماجرا که فنی نبود؟

 به هیچ وجه. اتفاقا امسال از جمله سال‌هایی است که اعتماد و اعتقاد از سوی باشگاه و سرمربی را نسبت به خودم به وضوح می‌بینم. ضمن اینکه اگر سرمربی آلکمار صلاح نداند و مرا از ابتدا بازی ندهد باز هم به نظرش احترام می‌گذارم اما من به خاطر یکسری مشکلات شخصی از ترکیب اصلی دور بودم که خدا را شکر این مسائل حل شد و بار دیگر و در بهترین فرم به آلکمار برگشتم.

در یورولیگ باید مقابل لیون بازی کنید. هواداران هلندی که امید چندانی به موفقیت آلکمار ندارند. پیش بینی خودتان چیست؟

 خیلی زود است درباره لیون صحبت کنیم. ما ۷، ۸ بازی قبل از لیون پیش رو داریم که مهم‌ترینش تقابل با پی اس وی آیندهوون و بازی در جام حذفی مقابل هیرنوین است. البته در پاسخ به سوال شما باید بگویم به هیچ وجه ناامید نیستیم اما این را هم می‌دانیم که لیون تیم بزرگ و قدرتمندی است که در لیگ قهرمانان هم حضور داشت. شکست لیون دور از دسترس نیست اما ما فعلا تمرکزمان را روی حضوری قدرتمند در نیم‌فصل دوم لیگ هلند گذاشته‌ایم.