ورزشکاران؛‌ الگوی نامناسب نوجوانان و جوانان

گروه ورزشی- در سال های نه چندان دور، فوتبال و بازیکنان این رشته ورزشی همواره الگوی بسیاری از نوجوانان و جوانان بوده و آنها سعی کرده اند با سرمشق قراردادن این بازیکنان راه خود را به سوی حضور در میادین ورزشی باز کرده و طریقه سالم زندگی کردن را بیاموزند.

 

به گزارش افکارنیوز، اما چند سالی است که الگوی زندگی برخی از ورزشکاران عوض شده و آنها فارغ از منش ها و شیوه های متداول زندگی سالم به سمت مصرف سیگار،‌قلیان و ... روی آورده اند.

مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک)  دریک طرح مطالعاتی  به نتایج جالب توجهی دست یافته است.

به گزارش این مرکز، پیش از شروع لیگ برتر فوتبال در این فصل، از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان سؤالاتی پرسیده شد. همه بازیکنان به سؤالی مبنی بر اینکه «به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟» پاسخ دادند.

از بین پاسخ‌ها 25 درصد بازیکنان پاسخ دادند هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد و سایر آنها که 75 درصد جمعیت آماری را شامل می‌شدند، بر این عقیده بودند که بازیکنان لیگ برتری سیگار می‌کشند، اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند.

با ارزیابی‌های آماری از سوی این موسسه به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف سیگار باتوجه به اظهار نظر خود بازیکنان به طور واقعی چیزی حدود 20 درصد باشد.

همچنین 11 درصد بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ‌کس قلیان نمی‌کشد و 89 درصد بازیکنان معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان می‌کشند.

با بررسی های دقیق مشخص شد میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان حدود 50 درصد است.

همان طور که ذکر شد در سال های نه چندان دور خانوادها فرزندان خود را به الگوگیری از ورزشکاران تشویق می کردند زیرا معتقد بودند به دلیل شأن اجتماعی و ... این بازیکنان خود را در برابر مردم و افکار عمومی مسوول می دانند و دور و بر سیگار،‌قلیان،‌مواد مخدر،‌ مشروبات الکلی و ... نمی روند اما با توجه به انتشار هر ار چند اخبار از زندگی ورزشکاران و حضور آنها در میهمانی های شبانه،‌ اشتعمال سیگار،‌قلیان،‌الکل،‌مواد مخدر به صورت تفننی و ... به نظر می رسد ورزشکاران دیگر الگوهای مناسب نوجوانان و جوانان به شمار نمی آیند.

ماجرای سیگار و قلیان کشی ورزشکاران و به ویژه فوتبالیست ها اصلا موضوع جدیدی نیست زیرا 3 سال قبل و در نیمه های دی ماه92 عادل فردوسی پور در برنامه 90 پرده از این ماجرا برداشت.

ماجرا اینگونه بود که بازیکنان ملی‌پوش تیم زیر ۲۲ سال در جریان اردوی کیش چندان پایبند مقررات نبودند و اسناد و مدارکی دال بر استعمال قلیان ‌آنان وجود داشته است.

 فردوسی‌پور با اشاره به اینکه نیکوتین هم ‌از موارد دوپینگ است، این موضوع را فاجعه‌بار خواند و با نشان دادن تصاویری از برخورد با این مسأله در لیگ‌های اروپایی از عادی بودن آن در فوتبال ایران انتقاد کرد.

علیرضا منصوریان، مربی مستعفی تیم زیر ۲۲ سال تیم ملی، مهمان تلفنی برنامه نود در واکنش به این موضوع، نخست آن را غیر ممکن خواند و به شدت رد کرد، ولی پس از ‌اینکه مسئول رستوران هتل روی خط آمد، موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

«قاسمی» که برنامه نود با زیر‌نویس «مسئول رستوران هتل» از او یاد کرد، از فاکتور میلیونی قلیان بازیکنان تیم ملی سخن گفت و اینکه آنالیزور و پزشک تیم هم در جریان این موضوع بازیکنان را همراهی می‌کردند!

وی سخنانش را با این حرف به پایان برد که بازیکنان با بیرون رفتن از در پشتی رستوران صورتحساب هتل را پرداخت نکردند.

به این ترتیب، منصوریان پس از این موضوع با اشاره به اینکه پزشک این تیم افسر دوپینگ است امکان حضور وی را ناممکن خواند، ولی درباره دیگران‌ چیزی نگفت و افزود شاید ‌این اتفاق رخ داده باشد.

منصوریان در بخش بعدی برنامه دوباره روی خط آمد و گفت: پس از تماس‌های تلفنی که برقرار کرده، گویا ماجرا درست بوده و از مردم و خانواده بازیکنان عذرخواهی کرد.

او همچنین گفت که طلب رستوران را ‌چند دقیقه پیش به کمک یکی از شرکایش در کیش پرداخت کرده و همین موضوع باعث شد تا یک ساعت بعد و در بخش پایانی نود، فردوسی‌پور اعلام کند که مسئول رستوران هتل پس از دریافت طلب خود از فرستادن تصاویر سر باز زده است!

اکنون و پس از 3 سال نتایج تحقیقات یک موسسه معتبر جهانی نشان می دهد،‌بازیکنان لیگ برتری متاسفانه درگیر اعتیاد به سیگار و قلیان شده اند و در آیندهای نه چندان دور می توان متصور شد که سلامت بسیاری از این ورزشکاران به خطر خواهد افتاد  زیرا بر اساس تحقیقات علمی و اثبات شده در سیگار و قلیان، مواد سرطان‌زای فراوانی وجود دارد که م یتواند سلامت و جان افراد را به مخاطره اندازد.

با توجه به نوع فعالیت های جسمانی ورزشکاران،‌ سیگار و قلیان می تواند تاثیر مستقیمی قلبی، عروقی و ریوی و تنفسی آنها بگذارد.

حال باید از مسوولان پرسید چه اتفاقی در رشته پرطرفداری مانند فوتبال رخ داده که بازیکنان با وجود اطلاعات از مضرات قلیان و سیگار نسبت به استعمال آن تمایل دارند؟  آیا 3 سال از زمان علنی شدن تمایل بازیکنان تیم امید به کشیدن قلیان نباید اقدامات پیشگیرانه برای ممانعت از شیوع این کار در بین سایر بازیکنان انجام می شد؟ هر چند به نظر نمی رسد در ماه های پایانی دولت یازدهم و حضور مسوولان ورزشی در سمت های فعلی؛‌ کسی تمایلی به ریشه یابی این مساله ، بررسی علل و عوامل و راهکار ممانعت از ادامه این روند باشد.

 

مهرنوش حیدری