جزئیات زندگی ورزشی آیت الله از زبان محافظ شخصی

 محمد جمعه‌ای؛ او بی‌شک یکی از نزدیک‌ترین‌ها به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است. سال‌های سال در مقام محافظ، کنار او بوده و بعد از باز نشستگی هم اینقدر نزدیک بوده که در مراسم شست و شوی پیکر آیت‌ا... و بعد تدفین ایشان، در حلقه اصلی نزدیکان باشد. او که حالا چندسالی است یکی از اعضای هیأت‌مدیره مؤسسه پیشکسوتان پرسپولیس است، در گفت‌وگویی  از مرحوم هاشمی رفسنجانی و علایق ورزشی ایشان گفته است. درباره شایعه پرسپولیسی بودن آیت‌ الله و...

شما همیشه کنار آیت‌ا... هاشمی بودید و حتی تا آخرین لحظه کنار پیکر ایشان حضور داشتید. می‌خواستیم از علایق ورزشی و فوتبالی آقای هاشمی بگویید. آقای فداحسین مالکی مصاحبه‌ای کردند (اینجا بخوانید) و گفتند آقای هاشمی پرسپولیسی بودند. درست است؟

خب این را می‌دانید که همه بچه بامرام‌ها پرسپولیسی هستند! ولی حاج آقا کلاً اهل فوتبال نبودند. زمانی هم که در زندان بودند این‌طور که خودشان همیشه می‌گفتند و در خاطرات‌شان هم آمده است، والیبال بازیمی‌کرده‌اند. 

ولی رابطه‌ای خیلی صمیمی با علی پروین داشتند و علی پروین هم که پرسپولیسی است! 

علی پروین از جمع فوتبالی‌ها اولین نفری بود که بعد از فوت آقای هاشمی به جماران آمد. این نشان می‌دهد که علی آقا علاقه زیادی به حاج آقا داشته است. این رابطه را از قدیم داشتند و بحث امروز و دیروز نیست.

این رابطه دو طرفه نبوده؟ گفتید حاج آقا خیلی فوتبالی نبودند؟

 

فوتبال اگر باعث شادی مردم می‌شد، خیلی دوستش داشتند. یادم هست بعد از بازی ایران و استرالیا ایشان اصرار داشتند برویم به خیابان. می‌خواستند از دل شلوغی جمعیت برگردیم جماران. من گفتم با این شلوغی خیابان‌ها امکان‌پذیر نیست. 

این سال‌های آخر هم که ایشان در مجمع بودند، دیدارهای‌شان با ورزشی‌ها قطع نمی‌شد.

 تا همین دو هفته قبل هم ملاقات‌ها ادامه داشت. یک خاطره هم از آقای فتح‌ا...‌زاده بگویم... آقای فتح‌ا...‌زاده مدیر استقلال که بود، ‌گیر داد می‌خواهد حاج آقا را ببیند. قرار گذاشتیم اما بدون اینکه به من بگوید، چند تا لباس استقلال را با خود آورده بود که تقدیم حاج آقا کند. من وقتی متوجه شدم، اجازه این کار را ندادم. وقتی پیش حاج آقا رفتیم فتح‌ا...‌زاده گفت، جمعه‌ای پرسپولیسی است و نگذاشتند لباس‌های استقلال را که برای شما آورده‌ایم تقدیم کنیم. حاج آقا گفتند با لباس‌ها چه کار کردید؟ گفتم لباس‌ها را دادم آبدارخانه! حاج آقا خندیدند... آقای فتح‌ا...‌زاده هم سرخ شد اما چیزی نگفت!

درست است که آیت‌ا... خیلی اهل شنا و کوهنوردی بودند؟

بله. حاج آقا حداقل هفته‌ای یک‌بار شنا می‌کردند و هر روز از تردمیل استفاده می‌کردند. ایشان چنان از پله‌ها بالا می‌رفتند که ما جوان‌ترها کم می آوردیم. برنامه کوه را که قبلاً داشتند ولی این مدت اخیر کمتر شده بود. یک‌بار هم کوه توچال را تا ایستگاه هفتم پیاده رفتیم و صبحانه‌ای با حضور آقای یزدانی خرم و مرحوم ملایری که مسئول تله‌کابین توچال بودند، خوردیم و برگشتیم. 

علی پروین علاقه زیادی به آقای هاشمی داشت و حتی او را مدل کوچک‌شده حاج آقا در فوتبال می دانستند. به نظر شما که با هر دو نفر در ارتباط بودید، این تمثیل، به واقعیت نزدیک است؟

آقای هاشمی شجاعت زیادی داشت. یک مبارز بود. در سیاست نظیر نداشت. فوتبالی های زیادی سعی می کردند در گفتارشان این‌گونه باشند. امیر قلعه‌نویی هم در چند دیدار ما حضور داشت. خیلی هم ارادت به حاج آقا نشان می داد. به نظر من از نظر سلطان بودن می توان وجه تشابهی بین پروین و حاج آقا قائل شد. علی پروین سلطان فوتبال ایران بود و آیت‌ا... هاشمی، سلطان سیاست. 

بعد از دوران زندان، حاج‌آقا والیبال بازی می کردند؟ 

وقتی ایشان وارد سیاست و نظام شدند بیشتر به شنا و کوهنوردی می پرداختند و شناگر ماهری بودند.