آینده ای روشن در انتظار شاگردان گواردیولا

 شاید منچسترسیتی برای استفاده از استعدادهای آکادمی خود کمی به زمان نیاز داشته باشد اما در حال حاضر گواردیولا با لروی سانه، رحیم استرلینگ و گابریل ژسوس، در برابر پالاس نشان داد که خط حمله فعال و قدرتمندی را مهیا کرده است.

همانند دیدار لیگ برتر برابر لیورپول، باز هم سانه و استرلینگ در برابر پالاس نمایش بسیار خوبی داشتند و در روزی که لیورپول توسط ولوورهمپتون از مسابقات جام حذفی کنار رفت، سیتیزن ها بازی قدرتمندانه ای در دور چهارم FA CUP به نمایش گذاشتند.

 

در مقاطعی که سرخیو آگوئرو به علت عدم ناآمادگی در ترکیب قرار نمی گیرد، استرلینگ و سانه دو ضلع کناری مثلث هجومی به سرکردگی گابریل را تشکیل دادند. گابریل در دوران ابتدایی حضور خود در فوتبال جزیره با شرکت در نبردهای هوایی و تکل های مناسب، چشمه هایی از استعداد خود را به خوبی بروز داده است.

گابریل ژسوس خیلی زود می توانست گل اول خود برای من سیتی را به ثمر برساند اما ضربه او روی پاس دیدنی استرلینگ توسط هنسی، سنگربان کریستال پالاس مهار شد. گرچه از همان ابتدا نیز به نظر می رسید که پالاس حریفی دشوار برای شاگردان گواردیولا به شمار نمی آید، اما در دقیقه 71 سیتی با به ثمر رساندن گل دوم، خیال خود را برای صعود به مرحله بعد راحت کرد.

 

داوید سیلوا که از بازیکنان با سابقه نیمه آبی شهر منچستر به شمار می آید با پا به توپ شد و با ارسال پاس مناسبی برای سانه، او را در موقعیت خوبی قرار دارد. این وینگر آلمانی نیز کار سختی برای غلبه بر هنسی نداشت تا سیتی گل دوم را نیز به ثمر برساند. در ادامه باز هم گابریل برای گلزنی شانس داشت اما بعد از گذشتن از سد هنسی نیز در به ثمر رساندن گل اول خود ناکام ماند.

گرچه از دست دادن موقعیت ها باعث نا امیدی ژسوسس شد، اما او در همین دیدار نشان داد که از سرعت، تکنیک و قدرتی در سطح جهانی برخوردار است و قطعا در آینده شانس بیشتری برای نمایش توانایی های خود خواهد داشت.

به نظر می رسد حضور گابریل، استرلینگ و سانه، سرمایه گذاری مناسبی برای سیتیزن ها در سال های آتی است و حضور آنها خط حمله این تیم را در آینده بیمه خواهد کرد.

 

برای اثبات این تئوری باید بدانیم که سران متمول سیتی برای خرید این سه بازیکن جوان در حدود 130 میلیون یورو هزینه کرده اند اما عملکرد این بازیکنان موید آن است که حتی اگر حضور آنها در ترکیب به منزله پشت خط ماندن دیگر استعدادهای جوان برای رسیدن به ترکیب باشد، تصمیم انتقال آنها کاملا صحیح بوده است.

گواردیولا در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه اذعان داشت که امیدوار است چهار یا پنج بازیکن زیر 18 سال آکادمی باشگاه در آینده ای نزدیک به لیست اصلی سیتی راه یابند. براهیم دیاز 17 ساله اولین بازی خود برای تیم اصلی را در لیگ کاپ در ماه سپتامبر انجام داد و فیل فودن 16 ساله در رقابت های لیگ قهرمانان حضور روی نیمکت منچسترسیتی را تجربه کرد. جیدون سانچو 16 ساله یکی از دیگر از استعدادهای خوش آتیه آکادمی است که احتمالا در سالهای آینده بیشتر از او خواهیم شنید.

گرچه با توجه به وظیفه گواردیولا مبنی بر ساخت تیمی با کیفیت، شاید در حال حاضر لزومی به استفاده از آنها در ترکیب اصلی نباشد، اما اگر در آینده نیز نامی از اسامی ذکر شده وجود نداشت، آنگاه چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

 

در ابتدای فصل به نظر می رسید توسین آدارابیو و آلکسی گارسیا جایی در افکار تاکتیکی سرمربی اسپانیایی سیتی داشته باشند اما به تدریج دیگر نامی از آنها شنیده نشد و از تیم هایی مانند سلتیک و اورتون به عنوان مقاصد احتمالی آنها نام برده شد.

با بازگشت ونسانت کمپانی به ترکیب و علم به این موضوع که احتمالا جان استونز جوان و گران قیمت شانس بیشتری برای حضور در ترکیب دارد، آدارابیو 19 ساله احتمالا تا مدت فراوانی جایی در ترکیب نخواهد داشت.

 

در مورد گارسیا و آینده او در ترکیب منچسترسیتی نیز شک و تردیدی قابل درک وجود دارد. بازیکنان دیگر نیز از ترکیب آکادمی سیتی بودند که بعد از عدم تمایل گواردیولا به استفاده از آنها در ترکیب اصلی، به دیگر باشگاه ها قرض داده شدند.

یحیی توره، هافبک باتجربه و ساحل عاجی سیتی در ابتدای فصل با غیبت خود فضای خوبی برای اعطای شانس احتمالی به گارسیا داد اما همین بازیکن با ضربه آزادی فوق العاده در آخرین دقایق دیدار برابر پالاس نشان داد که به همراه ونسان کمپانی و داوید سیلوا، بیشترین بازیکنانی در ترکیب آبی ها هستند که باعث کاهش اهدای شانس به بازیکنان جوان و با استعداد آکادمی سیتی خواهند بود.

 

در این میان، به نظر می رسد سرنوشت مبهمی در انتظار ایهیناچیو خواهد بود. او که در سال گذشته در همین مقطع جام حذفی هت تریک کرده بود، در دو بازی گذشته و با ورود گابریل ژسوس به ترکیب سیتی، دیگر نام خود را در بین بازیکنان منتخب گواردیولا نمی بیند.

شاید در روزی که یورگن کلوپ نتوانست با جوانان خود توفیقی در این مسابقات کسب کند، انتقاد از گواردیولا به علت عدم استفاده از بازیکنان آکادمی در ترکیب تیمش منصفانه نباشد. خصوصا زمانیکه سیتی با سه مهاجم جوان و آینده دار خود، موفق به کسب پیروزی قانع کننده ای در دور چهارم این مسابقات شده است.

گرچه به نظر می رسد بهتر است گواردیولا در آینده شانسی برای یک یا دو بازیکن آکادمی قائل شود، اما در حال حاضر نیز نگاه هواداران سیتی با مثلث استرلینگ، سانه و گابریل به آینده روشن است.