مرادی: رستمی از قوانین تبعیت نکند، شانسی نخواهد داشت

نشست خبری فدراسیون وزنه برداری با حضور علی مرادی رئیس و داوود باقری نایب رئیس فدراسیون و همچنین سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری صبح امروز یکشنبه در سالن کنفرانس فدراسیون برگزار شد و اهالی رسانه فرصتی برای مطرح کردن سوالات و نظرات خود پیدا کردند.

علی مرادی در ابتدای نشست، صراحتا از بودجه محدود این فدراسیون مدال آور المپیکی سخن گفت و در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر میزان واقعی بودجه این فدراسیون، گفت: وزارت ورزش ۷۵ میلیارد تومان بودجه در خصوص ورزش قهرمانی در اختیار دارد و کمیته ملی المپیک نیز ۶۰ میلیارد تومان بودجه ورزش قهرمانی دارد که از این مبلغ تاکنون سه میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش به وزنه برداری اختصاص یافته است. مبلغ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز سهم وزنه برداری از بودجه کمیته ملی المپیک است که ما تاکنون ۷۵ درصد از این بودجه را از وزارت ورزش گرفته‌ایم. کمیته ملی تاکنون ۶۸ درصد از این مبلغ را به ما پرداخت کرده است.

وی افزود: این مبلغ برای رشته پرافتخاری همچون وزنه برداری بسیار کم و ناچیز است چرا که ما نسبت به سایر رشته ها برنامه‌های بسیار سنگین‌تر را داریم. این بودجه قابل تجدیدنظر است و باید به فدراسیون وزنه‌برداری که چشم و چراغ ورزش ایران در المپیک بود جور دیگری نگاه شود.

رئیس فدراسیون وزنه برداری در ادامه در خصوص تلاش انتخاباتی خود برای حضور در فدراسیون جهانی نیز، گفت: سفر من به حوزه «پان آمریکن» در حالی صورت گرفت که از سوی رئیس کنفدراسیون این قاره دعوت شده بودم. من نیز برنامه های خود را برای انتخابات فدراسیون جهانی با وزیر ورزش دومینیکن و رئیس کمیته ملی این کشور و برخی متولیان ورزشی و وزنه برداری پان‌آمریکن انجام داده‌ام. البته رایزنی‌های من برای انتخابات در فدراسیون جهانی در قاره های مختلف صورت گرفته تا بتوانم طبق برنامه‌های مورد نظرم اعتبار و شخصیت کمتر جلوه داده شده در وزنه برداری را بهبود بخشم.

مرادی افزود: من برای ریاست و یا دبیرکلی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری کاندیدا شده‌ام که با توجه به برنامه‌هایم از سوی متولیان این رشته در پان آمریکن مورد استقبال قرار گرفتم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت کیانوش رستمی و عدم حضور دوباره او در اردوی تیم ملی، گفت: در وهله اول ما وقت داریم تا کیانوش دوباره به اردو بازگردد، ما اهداف کلان تیمی داریم و همیشه منافع ملی را دنبال می کنیم. جای هیچ نگرانی نیست چرا که همه اردونشینان طبق قوانین و مقررات اردویی فدراسیون در تمرینات حضور دارند. رستمی یک ورزشکارحرفه‌ای است و مطمئنا می­تواند با یک درک متقابل، در اردو حضور یابد اما نباید فراموش کرد که حفظ حرمت سرمربی تیم ملی الزامی است و انشاءالله در آینده با گذشت زمان می‌توان با تعاملات بیشتر این مشکلات را حل کرد.

در  ادامه این نشست سجاد انوشیروانی سرمربی تیم ملی وزنه برداری در واکنش به عدم حضور کیانوش رستمی در اردوی تیم ملی گفت: هیچ اختلافی بین من و کیانوش وجود ندارد. او دوست صمیمی من است و همیشه با هم بوده‌ایم و احترام زیادی برای او قائلم. شرایط کیانوش را درک می‌کنم، او سه سال سخت تمرین کرد و دو مسابقات جهانی و یک المپیک را پشت سر گذاشت و طبیعتا نیاز دارد که یک ریکاوری ویژه‌ای انجام دهد. ما در دوره بعدی اردو نیز از او دعوت خواهیم کرد تا به تمرینات تیم ملی بازگردد و طبق برنامه‌ها و آئین نامه های جدید تمرین کند. ما نه تنها با کیانوش رستمی بلکه با تمامی قهرمانان ملی نیز تعامل و همکاری خاصی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر کیانوش رستمی همچنان از برنامه های فدراسیون و تیم ملی تمکین نکند چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد؟ گفت: اگر کسی مقررات را رعایت نکند طبیعتا شانسی نیز برای حضور در تیم ملی ندارد. البته صراحتا می‌گویم او با توجه به عدم حضورش در اردو شانسی برای بازی‌های آسیایی و مسابقات کشورهای اسلامی نخواهد داشت. ما زمان زیادی نداریم و باید در این دو رویداد بزرگ به خوبی تجهیز و آماده شویم.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری در پاسخ به سئوال که آیا جانشینی برای کیانوش رستمی در نظر گرفته یا نه؟ گفت: کیانوش یک نابغه است و نمی‌توان جانشینی برای او انتخاب کرد. هنوز روی او حساب می کنیم. او در راه قهرمانی زحمات زیادی کشیده و همچنان به او امیدواریم.

در ادامه این نشست علی مرادی رئیس فدراسیون در خصوص شانس خود برای موفقیت در انتخابات فدراسیون جهانی گفت: ما دقیقا با برنامه کار می کنیم. من چندان کم‌تجربه هم نیستم. تجربه ۱۲ سال دبیرکلی در کنفدراسیون و ۱۲ سال ریاست فدراسیون تجربه ارزشمندی است که می‌توانم به کار گیرم. این یک ادعا نیست؛ واقعیت است. زمانی که کنفدراسیون آسیا را تحویل گرفتیم از اروپا پائین تر بودیم اما هم اکنون جایگاه بسیار بالاتری پیدا کرده ایم.

وی در این خصوص که نظر «تاماش آیان» رئیس فدراسیون جهانی در خصوص کاندیداتوری او چیست؟ گفت: من یک کاندیدا هستم و نیازی به اجازه و نظر کسی ندارم. همچنین شوخی و رودربایسی با هیچ کدام از کاندیداها هم ندارم. او هم یکی از رقبا است و با هم وارد رقابت انتخاباتی خواهیم شد. من در سطح کلان در ۵ قاره رایزنی و برنامه ریزی کردم و امیدوارم نتیجه آن را در انتخابات کسب کنم. آسیب جدی امروز وزنه برداری، عدم خرد جمعی در پنج قاره است که من برنامه‌های ویژه‌ای برای برطرف کردن آن دارم. ما نباید تمام کارها را و رویدادهای جهانی و المپیک را محدود به افراد خاص کنیم و باید با تمام ظرفیت‌ها و نیروهای زبده خود سود ببریم.