هدف بزرگ ذوب آهن در بازی با استقلال

رجب‌زاده که فکر می‌کند نبود چند بازیکن استقلال نباید فریب‌شان دهد چون این شرایط را در بازی با تراکتورسازی تجربه کردند و تنبیه بدی شدند. به همین دلیل کاپیتان ذوبی‌ها معتقد است باید از بازی با تراکتور درس گرفت و برای کسب سهمیه آسیا فقط برای برد مقابل استقلال قرار گرفت. مهدی رجب‌زاده در رابطه با بازی قبلی مقابل تراکتور، شرایط بازی با استقلال، کسب سهمیه آسیا و... توضیح می‌دهد.

در بازی هفته گذشته مقابل تراکتورسازی تبریز خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند ذوب‌آهن مقابل حریفی که مشکلات زیادی دارد، حداقل یک امتیاز بگیرد اما با نتیجه‌ای پرگل باختید که عجیب بود...

 من قبل از هرچیز می‌خواهم در مورد نتایج عجیب و غریب بازی‌ها صحبت کنم. بعضی وقت‌ها بازی‌ها به سمت و سویی می‌رود که کلا انتحاری و گل‌های زیادی رد و بدل می‌شود. شاید ما چند بار دیگر در همین موقعیت با تراکتور بازی کنیم و به این تیم نبازیم اما به خاطر پنالتی زودهنگامی که نصیب حریف شد و البته داور می‌توانست نگیرد، گل زودهنگامی خوردیم که روی تیم تاثیر گذاشت. بعد از آن تهاجمی کار کردیم که تراکتور روی ضد حمله گل دوم را زد. بعد از آن فشار آوردیم که یکی از گل‌ها را جبران کردیم و امیدوار بودیم باز هم گل بزنیم اما روی یک شوت استثنایی گل سوم را خوردیم که البته اینجا تیم ما مقصر بود چون می‌توانستیم حریف را تحت فشار قرار دهیم اما گل سوم را خوردیم و کار خراب شد. دیگر بازی کلا انتحاری شد. ما حمله می‌کردیم و تراکتور ضدحمله می‌کرد. در کل رفت و برگشت شده بود و توپ فقط روی دروازه‌ها بود که در نهایت هم روی حمله بودیم که اواخر بازی یک گل دیگر خوردیم. واقعیت این است تیم که یکی، 2 گل بخورد، احساسی می‌شود و تمرکز از بین می‌رود. این مساله برای ما هم به وجود آمده بود. به هر حال این اتفاقات در فوتبال دنیا اجتناب‌ناپذیر است و باید مراقب باشیم کمتر پیش بیاید و حداقل اینطور و در این موقعیت رقم نخورد.

پس بازی احساسی باعث شد با نتیجه پر گل ببازید؟

 ما خیلی انگیزه داشتیم در این بازی به پیروزی برسیم و یا با حداقل امتیاز برگردیم اما پنالتی کار را خراب کرد. این در حالی بود که خودمان چند موقعیت خیلی خوب داشتیم که از آنها استفاده نکردیم. بی‌دقتی خودمان هم مزید برعلت شد تا شکست را متحمل شویم.

گفتید داور می‌توانست پنالتی نگیرد؟

 بله، توپ از فاصله نزدیکی به دست بازیکن ما خورد اما داور پنالتی گرفت. در حالی که همین اتفاق در بازی‌های ما پیش آمده بود و از فاصله 10 متری به دست بازیکن حریف خورد و داور پنالتی نگرفت اما اینجا از فاصله نیم متری هم برای حریفان‌مان پنالتی می‌گیرند. اینکه این اتفاقات پنالتی هست یا نیست برای خودمان هم مشخص نشده. یکی این اتفاق را پنالتی می‌گیرد و یکی نمی‌گیرد. همه هم کار خودشان را توجیه می‌کنند. نمی‌دانیم این قانون در کشور ما اعمال نمی‌شود یا اینکه در کل دنیا هنوز تکلیف این اتفاقات را نمی‌دانند. به هر حال هر کسی داستانی دارد.

به هر حال بعد از آن 2 گل هم شما یک گل زیبا و استثنایی زدید.

 فایده‌ای ندارد، بزنیم و تیم نبرد فایده ندارد.

اما در جدول گلزنان 7 گله شده‌اید؟

 اینها مسائل شخصی و فردی بازیکن است اما مهم نتیجه تیم است. 50 تا گل بزنم و تیم نبرد و سهمیه نگیرد ارزشی ندارد. البته ناشکر نیستم اما دوست دارم گلم منتهی به برد تیمم شود.

این هفته با استقلال بازی دارید. با تیمی که انگیزه بالایی گرفته و با روحیه شده. البته این تیم 3 بازیکن اصلی خود از جمله مهدی رحمتی را ندارد...

 ما نباید فریب بخوریم. هنوز یک هفته از بازی ما با تراکتور نگذشته. در تراکتور هم 4، 5 بازیکن حریف به هر دلیلی نبودند اما انتحاری بازی کردند و باختیم. این بازی یک هشدار برای ما بود. اینکه فلان بازیکن نیست نباید روی تیم ما تاثیر بگذارد. این اتفاق افتاده و سندش هم هست، پس دیگر نباید تکرار شود. این حس بدی است که من به عنوان بازیکن بگویم 3، 4 بازیکن حریف نیست و بازی شاید ساده باشد. اینطور بیچاره و بی‌انگیزه می‌شویم. ما باید فکر کنیم استقلال در بهترین شرایط و تیم خوبی است. آنها با برد در شهرآورد امیدوار شدند در کورس قهرمانی هم قرار بگیرند.

اما استقلال با صدر جدول 10 امتیاز فاصله دارد...

 به هر حال در صحبت‌های استقلالی‌ها عنوان شده و معلوم است نیم نگاهی به قهرمانی دارند. این شرایط برایشان انگیزه ایجاد می‌کند تا همه حریفان را ببرند و این مساله کار را برای ما سخت می‌کند. بازی با استقلال یکی از بازی‌های سخت است که در سهمیه آسیا هم خیلی تاثیرگذار است.

به نظر می‌رسد اگر ذوب‌آهن نتواند استقلال را ببرد دیگر قید کسب سهمیه را باید بزند...

 4 امتیاز بین ما و استقلال فاصله است که بدون شک استقلالی‌ها به این فکر می‌کنند اگر ما را ببرند فاصله 7 امتیازی می‌شود و حاشیه امنیت دارند تا حداقل سهمیه آسیا را کسب کنند. به خاطر همین ما باید ببریم و حساب شده بازی کنیم. اگر ما ببریم فاصله یک امتیاز می‌شود و می‌توان امیدوار به جبران آن یک امتیاز هم بود اما اگر این اتفاق نیفتد و نبریم کار سخت می‌شود. به خاطر همین حساسیت بازی با استقلال زیاد است که باید درک واقعیت داشته باشیم. بازی با استقلال و پرسپولیس به خاطر پخش زنده آن همیشه مهم است اما حالا به غیر از آن، برای کسب سهمیه آسیا هم این بازی فوق‌العاده حساس شده. من معتقدم این بازی در کسب سهمیه سرنوشت‌ساز است و اگر نتیجه نگیریم شانس‌مان برای آسیایی شدن کم می‌شود. ما جام حذفی را از دست دادیم و از کورس هم فاصله گرفتیم که حداقل باید لیگ قهرمانان را حفظ کنیم. اگر این مساله را از دست بدهیم به قول معروف علی می‌ماند و حوضش.

اما در سال‌های اخیر ذوب‌آهن معمولا در مقابل استقلال موفق بوده و بردهای مهمی به دست آورده که این مساله به لحاظ روحی می‌تواند روی تیم‌تان خیلی تاثیر مثبت داشته باشد...

 به لحاظ روحی بله اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانیم باز هم برنده باشیم. در واقع آمار و ارقام ملاک نیست. پرسپولیس هم 5 سال به استقلال نباخته بود اما باخت. این یعنی اینکه روی آمار و ارقام نمی‌شود حساب کرد. ممکن است حتی به یک تیم نبازی و بعد از 10 سال بد ببازی. تاریخ به درد کسی نمی‌خورد.

حالا بازی با استقلال را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ چه حسی در مورد نتیجه آن دارید؟

 نمی‌شود پیش‌بینی کرد اما با توجه به شرایط تیم‌مان و موقعیت در جدول، مستلزم این است که با انگیزه، تفکر و تدبیر به میدان برویم تا سربلند از زمین خارج شویم و دوباره به گردونه مدعیان کسب سهمیه برگردیم. البته کار سختی است اما برای رسیدن به این موفقیت اگر همدل و متحد باشیم می‌توانیم راحت به هدف‌مان برسیم. قطعا استقلال هم چنین فلسفه‌ای دارد اما باید دید چه پیش می‌آید.

به هر حال ذوب‌آهن میزبان است و از امتیاز میزبانی بهره می‌برد؟

 امتیاز میزبانی وقتی به درد می‌خورد که بتوانیم از آن خوب استفاده کنیم. امیدوارم بتوانیم از میزبانی‌مان استفاده کنیم و امتیاز کامل بگیریم.

فکر می‌کنی بتوانی مقابل استقلال گل بزنی؟

 نمی‌دانم اما تمام تلاشم را می‌کنم جزو نفرات موثر بازی باشم. اگر موقعیت نصیبم شود هدف اصلی‌ام کمک به موفقیت تیم است.

برای آن روز لباسی آماده کرده‌ای که بعد از گل نشان دهی؟

 همیشه آماده هستم. روز بازی با تراکتورسازی روز شهادت حضرت فاطمه (س) بود که روزی‌ام داد و گل زدم اما تیم باخت. برای بازی با استقلال هم سعی می‌کنم یک لباس خوب بپوشم. اینطور نیست که از الان به فکرش باشم. همان لحظه به دلم می‌افتد و می‌پوشم. کلا 6، 7 لباس دارم که نام ائمه روی آن هست و به من قوت قلب می‌دهند که امیدوارم موقعیت پیش بیاید و بتوانم باز هم نام ائمه را در بازی مهم مقابل استقلال به تصویر بکشم.