پاسخ تاج به احتمال محرومیت تیم ملی

حواشی مربوط به فوتبال ایران همواره طی این سال‌ها وجود داشته و بر اصل آن سایه افکنده است. موضوعاتی مثل درگیری بین کی‌روش و برانکو، شایعه تهدید فدراسیون فوتبال توسط فیفا و اخراج تیم ملی از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، حضور محمدرضا ساکت در پست‌های جدید در فوتبال کشور و ... باعث شد تا برای شفاف‌سازی این مسائل به سراغ  مهدی تاج رفته و گفت‌وگویی را با رئیس فدراسیون فوتبال انجام دهیم:

گویا در همایش استعدادیاب‌های برتر حضور داشتید و در این مورد صحبت‌هایی را هم برای استعدادیا‌ب‌ها انجام دادید. فدراسیون فوتبال چه برنامه‌هایی را برای رده‌های پایه در فوتبال کشور دارد؟ 

کشور ما بسیار وسیع و گسترده است و 80 میلیون نفر جمعیت دارد. بالغ بر این زمین‌های خاکی در کنار خانه‌ها قرار داشت و همه از نزدیک فوتبال را می‌دیدند و مثل حالا هزینه‌های زیادی نمی‌شد و جالب اینکه در همان بخش بهترین‌ها از دل زمین‌های خاکی برای باشگاه‌ها و تیم‌های ملی بیرون می‌آمدند اما حالا دیگر این طور مسائل مثل قبل خیلی پررونق نیست و حداقل اینکه مثل قبل خروجی ندارد. از 8 سال پیش که نایب رئیس فدراسیون فوتبال شدم احساس می‌کردم که وضع موجود یک جا می‌لنگد و یک نمونه آن وضعیت تحصیل بچه‌هایی بود که به خاطر تعدد مسافرت‌ها تقریباً داشتیم، یکسری فوتبالیست بی‌سواد را تحویل می‌دادیم در حالی که آدم باسواد در همه حالات با انسان بی‌سواد فرق می‌کند و حتماً از این فضا حتی فوتبالیست بزرگ هم بیرون می‌آید بنابراین تصمیم گرفتیم که فوتبال پایه را در 9 منطقه تقسیم کنیم که اقدام درستی هم بود. هر چند که باید در این زمینه 36 مسابقه نیز در طول سال برای تیم‌ها تدارک ببینیم چون عدم برگزاری مسابقه هم باعث می‌شود تا انگیزه‌ها از بین برود اما با این کار هزینه‌ها را کاهش دادیم و حتی مشکلات تردد و تصادفات را هم کم کردیم که این موضوع آخری نیز باعث مسائل ناراحت‌کننده‌ای می‌شد و بعضاً نقصان‌های غیرقابل جبرانی را به بار می‌آورد. پس با 9 منطقه‌ای کردن کشور، استعدادها هم دیده می‌شوند و فدراسیون باید همین مسیر را ادامه دهد هم حالا و هم بعد و این موضوع باید محور جریان فدراسیون فوتبال باشد و این 9 منطقه باید به کار خود ادامه دهد.

بعد از جلسه امیدوارکننده روز گذشته برانکو و طاهری و خروجی آنچه نشان می‌داد تیم ملی مهمتر از هر چیزی است به نظر می‌رسد یک آشتی ملی انجام شده و حالا وقت آن است که کی‌روش هم از موضع خود کوتاه بیاید و همه چیز به سود فوتبال کشور دوباره حل و فصل شود. 

ان‌شاءالله که همه چیز به خیر و خوشی بگذرد و ما نیاز داریم تا دست به دست هم بدهیم و یک فوتبال خوب و جان‌دار را درست کنیم که منجر به صعود دوباره تیم ملی به جام جهانی و موفقیت باشگاه‌ها به خصوص در لیگ قهرمانان آسیا بشود. در هر صورت فضا مهیا شده و می‌توان به اتفاقات آینده خوش‌بین بود.

در خبرها آمده بود که فیفا فدراسیون فوتبال ایران را به خاطر عدم پرداخت بدهی‌های باشگاه‌ها تهدید کرده و حتی شنیده می‌شد که شاید به همین دلیل تیم ملی از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی اخراج شود.

خیر. این موضوع اصلا صحت ندارد اتفاقاً در جلسه‌ای که در قطر با اینفانتینیو رئیس فیفا داشتیم صحبت‌های لازم را در این زمینه انجام دادیم. بنابراین این تهدید و اینکه تیم ملی از مقدماتی جام جهانی اخراج می‌شود صحت ندارد.

 از اهداف سفر به قطر و جلسه‌ای که داشتید می‌گویید؟

همایشی برای توسعه فوتبال در دنیا برگزار شد و در این همایش برای آنکه در برخی اهداف تسریع ایجاد شود کشورها به چند گروه تقسیم شدند که ایران با کشورهای سوئد، سوئیس، قطر و چند کشور آفریقایی در یک گروه قرار گرفت. اتفاقاً در حاشیه این همایش صحبت‌هایی را با دبیر کل فیفا و برخی مقامات دیگر انجام دادیم و به نظر صحبت‌های خوبی بود که می‌تواند دستاوردهای مفیدی را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. 

بحث حضور محمدرضا ساکت در ریاست مرکز ملی فوتبال حاشیه‌هایی را ایجاد کرد و برخی منتقدان این موضوع را دستمایه انتقاد خود قرار دادند.

مرکز ملی فوتبال پست جدیدی نیست که برخی انتقاد کردند. اتفاقاً چون آکادمی و  تیم‌های ملی در یک جا هستند و به هم چسبیده و در یک راستا کار می‌کنند این سمت را به آقای ساکت دادیم و باز هم تأکید می‌کنم این پست جدیدی نیست. تمام تیم‌های ملی و امکانات تیم ملی در کمپ قرار دارند و سازمان تیم‌های ملی است که آنها همه به هم سرویس می‌دهند.

 گفته می‌شود پرسپولیسی‌ها از فدراسیون خواسته‌اند تا طلب فدراسیون به ژوزه‌مانوئل سرمربی سابق پرتغالی این تیم از محل مطالبات فوتبال ایران در فیفا پرداخت شود.

ما هفته گذشته 380 هزار فرانک سوئیس به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس که بابت این موضوع طلبکار بودند پرداخت کردیم.

 موضوع دستیاران ایرانی کی‌روش و ادامه همکاری آنها با تیم ملی به کجا رسید.

موردی وجود ندارد و کارها به زودی آغاز می‌شود.

 آقای تاج به نظر می‌رسد دوگانگی اجرای قوانین در فیفا از سوی دیگر در ایران باعث شده تا امروز موضوع بدهی باشگاه ایرانی برای آنها دردسرساز شود. به این شکل که در اینجا شما قبل از لیگ باشگاه‌های بدهکار را از حضور در لیگ محروم می‌کنید اما با لابی مقامات سیاسی این محرومیت برداشته می‌شود ولی فیفا نشان داده که در این خصوص اصلاً با کسی شوخی ندارد.

درست است و بر همین اساس ما TMS داخلی را فعال کردیم اما همانطور که اشاره کردید اتفاقی افتاد که واقعاً تلخ بود و باشگاه‌ها متضرر شدند اما فدراسیون به هیچ وجه در تصمیمات قبلی و آینده که از سوی فیفا اعمال می‌شود مؤثر نیست و ما تأثیری نداریم. اگر کسی پولش را بدهد خودش داده و اگر کسی بخشیده شود خودش مشکل را حل کرده و اگر هم جریمه شود خودش مقصر بوده و فدراسیون بابت باشگاه‌ها در تشکیلات فیفا مؤثر نیست و هر باشگاه چون هیأت مدیره و ساختار خودش را دارد در این زمینه از نگاه فیفا مستقل محسوب می‌شود. با این حال فدراسیون برای اینکه مسائل را گوشزد کند همه پرونده‌ها را بررسی کرده و روز گذشته هم آقای اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال بر روی همین پرونده‌ها صحبت‌های لازم را انجام داد.

به نظر می‌رسد مشکل چند باشگاه در حال حل شدن است.

درست است، پرسپولیسی‌ها اعلام کردند که خیلی از پرونده‌ها را حل کرده‌اند که هر چند ما اطلاعی نداریم که چطور آنها را حل کرده‌اند. باشگاه ملوان می‌گوید مشکلش را حل کرده و با وجود ‌آنکه در خصوص کسر امتیاز از این تیم نامه آمده اما همین که گفتند مشکلشان در حال حل شدن است بابت این موضوع  خوشحال شدیم. استقلال می‌گوید دو، سه مورد از پرونده‌هایش را بسته که خیلی خوب است و سپاهان و ذوب آهن هم می‌گویند در حال حل کردن هستیم و ما هم همین را می‌خواهیم و که اگر این پرونده‌ها حل شود پس از آن اجازه می‌دهیم تا این باشگاه‌ها در آینده بازیکن خارجی جذب کنند.

فوتبال ایران در رنکینگ اخیر آسیا سقوط آزاد داشت و از رده چهارم به هشتم رسید و با ادامه این روند به نظر می‌رسد حتی سهمیه‌هایمان هم کمتر شود.

امتیازات این رنکینگ که همچنان ادامه دارد هر چند که این یک حقیقت است که ما در سه سال اخیر نتایج خوبی در لیگ قهرمانان آسیا نگرفتیم و با امتیازی که کسب کرده بودیم آخرین سالی بود که سهمیه‌مان 3+1 بود که حتی ما خودمان هم این تعداد سهمیه را پیش‌بینی نمی‌کردیم و پیش‌بینی‌مان فقط 3 سهمیه بود. با این حال باید برای کسب امتیازات بیشتر و امیدوار ماندن به حضور سهمیه حداکثری در رقابت‌های آینده و رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا نتایج خوبی کسب کنیم.

به عنوان سؤال آخر این طور عنوان می‌شود که شاید فدراسیون در حال جانبداری از یک تیم خاص برای قهرمانی این تیم در لیگ برتر فوتبال است هر چند که اسدی دبیر کل فدراسیون این موضوع را به شدت روز گذشته تکذیب کرد.

فدراسیون فوتبال جانبدار هیچ تیمی نیست و  اگر بخواهیم به این حرف‌ها گوش بدهیم صحبت‌ها زیاد هستند. یک روز می‌گویند اصفهان را ترغیب می‌کنند و یک روز اصفهانی‌ها می‌گویند تهران را ترغیب می‌کنیم و همیشه این حرف‌ها بوده اما به جرأت می‌گویم فدراسیون فوتبال جانبدار هیچ گروه و تیمی نیست و مطمئناً هر تیمی که شایسته قهرمانی باشد می‌تواند به این عنوان برسد.