تحلیل پیشکسوت استقلال از علت‌ عدم موفقیت تیم‌های ایرانی در آسیا

شاهرخ بیانی در خصوص قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی در آسیا گفت: متاسفانه سالهاست که در لیگ قهرمانان آسیا، توفیق چندانی به دست نیاورده‌ایم. حدود ۲۵ سال است در حسرت این هستیم که یکی از تیم‌های ایرانی به مقام قهرمانی دست پیدا کند ولی به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و ناکارآمدی مسئولان فوتبال، همچنان در حال درجا زدن هستیم و نتوانستیم از اعتبار فوتبالمان در لیگ قهرمانان دفاع کنیم.

وی تاکید کرد: تغییرات عمده در سطح مدیریت باشگاه‌ها و یا کادر فنی باعث شده تا مدیرانی که بر سر کار می‌آیند همیشه منتظر برکناری‌شان باشند و نمی‌توانند به همراه سرمربی، یک برنامه‌ریزی بلندمدت را برای باشگاه مربوطه خود داشته باشند.

کاپیتان پیشین استقلال اظهار کرد: باید این را اضافه کنم که در طول سالهای اخیر بازیکنی وجود ندارد که قدمت ۵ تا ۷ ساله در تیمش داشته باشد و مسائل مالی باعث شده تا بازیکن به محض پیشنهاد مالی بهتر به راحتی تیم سابق خود را ترک کند.

بیانی تصریح کرد: زمانی که ما به قهرمانی آسیا دست پیدا کردیم چند سال بود که بازیکنان کنار یکدیگر بودند و به درک متقابلی از هم رسیده بودند، ما حتی سال بعد هم می‌توانستیم به قهرمانی برسیم که متاسفانه به دلیل مسائل حاشیه‌ای که پیش آمد نتوانستیم ستاره سوم را برای استقلال به ارمغان بیاوریم.

وی خاطر نشان کرد: در کشورهای دیگر، سرمایه گذاری و برنامه ریزی صحیحی را جهت رشد فوتبالشان انجام می‌دهند و در حال حاضر می‌بینیم که برخی کشورهای آسیایی پیشرفت چشمگیری هم در فوتبال داشته و بازیکنان آنها در لیگ‌های معتبر اروپایی، توپ می‌زنند. اما ما تنها به دنبال این هستیم که یک قهرمانی به دست بیاوریم ودر باد آن بخوابیم و به آن افتخار کنیم.

کاپیتان پیشین استقلال ادامه داد: کشورهای آسیایی، بازیکنان و مربیان بزرگ را به خدمت می‌گیرند تا بتوانند فوتبالشان را توسعه دهند اما ما بازیکنانی را به خدمت می‌گیریم که کیفیت بالایی ندارند اما با رقم‌های بالایی قرارداد می‌بندند که تفاوت فاحشی با بازی آنها دارد.

بیانی تاکید کرد: بازیکنان خارجی در فوتبال ما حضور داشتند که قرارداد آنها ۳۰۰ هزار دلار بود ولی در پشت پرده تنها ۵۰ هزار دلار به آنها تعلق می‌گرفت و مابقی آن به جیب دلالان می‌رفت. تازه پس از مدتی، بازیکن به دلیل بازی نکردن شکایت می‌کرد و تمامی پول خود را دریافت و تنها سود این بازیکن کسر امتیاز از تیمش بود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال وقتی «لیلیام ردی» به استقلال آمد تازه مربی دروازه‌بان های آبی پوشان به او آموزش گلری می‌داد واین برای باشگاه بزرگی مثل استقلال تاسف آور بود.

کاپیتان پیشین استقلال در خصوص هفته اول لیگ قهرمانان و حضور تیم های ایرانی گفت: چهار تیم عملکرد خوبی داشتند. استقلال خوزستان یک برد شیرین به دست آورد، پرسپولیس، مقابل الهلال پرقدرت از تجربه‌اش استفاده کرد و یک امتیاز کسب کرد و ذوب آهن هم با اینکه تیمش جوان بود امتیاز خوبی از حریف دریافت کرد. استقلال هم اگر چه باخت اما با توجه به اینکه بازیکنانش، تجربه بین‌المللی نداشتند عملکرد خوبی داشتند اما نتوانستند به دلیل نداشتن تجربه بالا در این بازی موفق باشند.

بیانی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم تیم‌های ایرانی در بازی‌های این هفته‌ای که برگزار می‌کنند بتوانند موفق باشند و همه با پیروزی زمین را ترک کنند.