جهانبخش: به خاطر پرچم ایران مبارزه می کنم

داستان علیرضا جهانبخش قبل از مسابقات جام جهانی 2006 شکل گرفت.

او در جام جهانی 2014 برزیل نقش مهمی را برای تیم‌ملی ایران ایفا کرد در حالیکه تنها 20 سال سن داشت. این آغاز درخشش این هافبک کناری بود که تا الان ادامه دارد.

جهانبخش در مصاحبه اختصاصی با سایت فیفا گفت: من خاطره بسیار خوبی از تماشای مسابقات جام جهانی 2006 در خانه خودمان به همراه خانواده‌ام دارم. درحالیکه به همراه پدرم در حال تماشا یکی از بازی‌های ایران بودیم، پدرم رو به من برگشت و گفت: بزرگترین آرزوی من این است که روزی تو را با لباس پیراهن تیم‌ملی ایران در مسابقات جام جهانی ببینم. در آن زمان من فقط یک بچه بودم. هیچ یک از ما تصورش را هم نمی‌کرد که بعد از گذشت 8 سال این رویا محقق شود اما رویای پدرم محقق شد و تصمیم گرفتم که هر کاری را که اراده کنم می‌توانم انجام دهم.

جهانبخش برای رسیدن به این مکان تصمیم‌های دشواری را گرفت از جمله آنها این بود او در سن 19 سالگی تصمیم گرفت تا ایران را به مقصد باشگاهی نه چندان مشهور ان.ئی. سی در هلند ترک کند. او رابطه تنگاتنگی با خانواده‌اش داشت و مادرش زمانیکه او ایران را ترک کرد بسیار گریه می‌کرد اما او این گام را ضروری می‌دانست.

ستاره ایرانی درباره این موضوع گفت: من می‌دانستم که  روزی مجبور به ترک ایران می‌شوم زیرا با رفتن به اروپا راحت‌تر می‌توانستم به تیم‌ملی ایران دعوت شوم. زمانیکه در ایران بازی می‌کردم برایم خوب بود اما واقعا در یک باشگاه کوچکی (داماش) فعالیت داشتیم که در آستانه سقوط بود. من هم می‌دانستم که کی‌روش واقعا برای بازیکنانی که در اروپا هستند ارزش قائل است. من در اینجا تغذیه و تمرین حرفه‌ای را از بازیکنان یاد گرفتم و تمام عناصری که کمک می‌کند تا به یک فوتبالیست کامل تبدیل شوم را آموختم.

ستاره ایرانی ادامه داد: بنابراین زمانیکه پیشنهادی از هلند را دریافت کردم یک لحظه هم از قبول آن دریغ نکردم و برای انجام آن مصمم بودم و اطمینان داشتم که پس از چند ماه از حضور در اروپا به تیم‌ملی دعوت خواهم شد. البته در آن زمان این تصمیم دشوار بود زیرا من باید خانواده‌ام را در سن 19 سالگی ترک می‌کردم و به کشوری که فرهنگی کاملا متفاوت دارد سفر می‌کردم اما برای تحقیق بلندپروازی خودم یک ثانیه هم دچار تردید نشدم.

علیرضا در ادامه درباره جام جهانی 2014 گفت: حضور در جام جهانی برایم شگفت انگیز بود. فقط فکر کردن به این اتفاق که یک جوان کم سن و سال تنها پس از چند ماه بازی در اروپا در جام جهانی بازی کند، باورنکردنی بود. تجربه این بازی‌ها برای من باورنکردنی بود و مانند رویا برایم بود. من در جو جام جهانی چیزهای زیادی را یاد گرفتم و خودم را مقابل بهترین بازیکنان جهان آزمایش کردم. این تجربه مرا امیدوار کرد که در جام جهانی پیش رو(2018) بتوانیم از گروه خود صعود کنیم زیرا با بدشانسی در این دوره حذف شده بودیم.

ستاره 24 ساله آلکمار در ادامه درباره بازی خاطره انگیر ایران با آرژانتین پرداخت و درباره اینکه 80 میلیون  ایرانی این بازی را تماشا کردند، گفت: من به یاد دارم که یکی از این 80 میلیون نفر بودم که بازی تیم‌ملی ایران را نگاه می‌کردم. در آن زمان آرزو می‌کردیم و دعا می‌کردیم که بهترین عملکرد را داشته باشند. من یک فرد احساسی و عاطفی هستم و زمانیکه به جام جهانی آمدم سعی کردم این احساس و عاطفه را در راه مثبت استفاده کنم. واقعا افتخارم می‌کنم که یک ایرانی هستم و به خاطر پرچم ایران حاضرم بسیار مبارزه کنم. احساس مسئولیت زیادی می‌کنم و انگیزه زیادی دارم که برای خانواده و کشورم افتخارآفرینی کنم و باعث افتخار است که برای تیم‌ملی بازی می‌کنم و همه حمایت آنها از خودم احساس می‌کنم.

جهانبخش درباره کی‌روش عنوان کرد: من به شخصه واقعا از کار کردن در کنار کی‌روش استفاده کردم. او زمانیکه من فقط 19 سال داشتیم به تیم‌ملی دعوت کرد و به من اعتماد کرد به همین خاطر از او و کمک مربی‌هایش تقدیر تشکر می‌کنم. او مربی‌ای است که همیشه بازیکنان جوان را می‌بیند و برای بهبود و پیشرفت آنها سعی می‌کند. من از رابطه‌ای که با کی‌روش داشتم همیشه لذت بردم. من هم راضی ام و مردم ایران هم از کی‌روش راضی هستند. 

ستاره ایرانی آلکمار در پایان درباره وضعیت تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۸ گفت‌: ما به عنوان یک تیم از آمار مشخص شده دفاع می‌کنیم و این آمار خوب نشان دهنده این واقعیت است که میان خط دفاعی و حمله تعادل خوبی وجود دارد. ما در خط حمله مهاجمان خوبی داریم و در شرایط کنونی شانس خوبی را برای راهیابی به جام جهانی داریم. اکنون دو بازی مهم را پیش رو خود داریم. ابتدا ما باید در دوحه مقابل قطر بازی کنیم و در بازی بعد میزبان چین هستیم. برد در این دو دیدار ما را کمک می‌کند تا واقعا به جام جهانی نزدیک شویم. ما شرایط خوبی را داریم. بازیکنان خوبی داریم و سازمان دهی عالی داریم.