کولاکوویچ ترکیب تیم ملی والیبال را تغییر می دهد؟

با انتخاب ایگور کولاکوویچ به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان، این مربی به ایران آمد تا مرحل پلی‌آف و فینال لیگ برتر والیبال را از نزدیک تماشا و سپس نسبت به انتخاب بازیکنان مورد نظرش اقدام کند.

 
با توجه به این که هدف‌گذاری فدراسیون والیبال، المپیک 2020 است انتظار می‌رود تعدادی از بازیکنان فعلی تیم ملی که به لحاظ سنی و همچنین انگیزشی نمی‌توانند در توکیو برای تیم ملی کارآمد باشند، در فهرست کولاکوویچ جایی نداشته باشند.
 
هر چند نام این بازیکنان به قدری بزرگ است که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها گذشت. در حال حاضر عادل غلامی (31 ساله)، فرهاد قائمی (27 ساله)، سید محمد موسوی (29 ساله)، شهرام محمودی (28 ساله)، مهدی مرندی (30 ساله)، امیر غفور (25 ساله)، سعید معروف (31 ساله)، مجتبی میرزاجانپور (25 ساله)، حمزه زرینی (31 سال)، محمد جواد معنوی‌نژاد و میلاد عبادی‌پور‌ (23 ساله) هستند که به جز غفور، میرزاجانپور، معنوی‌نژاد و عبادی‌پور هیچ کدام از آنها در سال 2020 زیر 30 سال سن نخواهند داشت.
 
حتی در حال حاضر برخی از این بازیکنان 30 و بالای 30 سال سن دارند. در این بین شهرام محمودی از تیم ملی والیبال خداحافظی کرده و گفته تنها در رده باشگاهی بازی خواهد کرد.
 
بدون شک اگر قرار است تغییر آنچنانی در ترکیب تیم ملی ایجاد نشود و این تغییرات تنها در بازیکنان نیمکت‌نشین صورت بگیرد باید با یک تیم پیر و با میانگین سنی بالا در المپیک توکیو حاضر شویم. بدون شک موسوی، غلامی، مرندی و ... زحمات زیادی برای والیبال کشورمان متقبل شده‌اند اما همانطور که اهالی والیبال انتظار دارند باید یک تغییر و دگردیسی کلی در تیم ملی انجام شود، هر چند این دگردیسی و تغییر نسل می‌تواند شکست‌هایی را در کوتاه‌مدت رقم بزند اما بدون شک آینده والیبال ایران تضمین خواهد شد.
 
ناگفته نماند انجام تغییر نسل در تیم ملی در یک مقطع کوتاه امکان‌پذیر نیست و باید در یک پروسه بلندمدت صورت بگیرد اما باید توجه داشت بازیکنان بی‌تجربه‌ای که باید جای ستاره‌های فعلی والیبال کشورمان را پر کنند نیازمند کسب تجربه در میادین بین‌المللی هستند و نباید به خاطر ترس از شکست از آنها استفاده نکرد.
 
باید دید کولاکوویچ می‌تواند پا روی این ترس بگذارد  و از ستاره‌های مسن فعلی چشم‌پوشی کند یا خیر.