بررسی وضعیت تیم هایی که سرمربی خود را تغییر دادند

لیگ شانزدهم را می‌توان یکی از کم تغییر ترین فصول فوتبالی ایران در تاریخ برگزاری این مسابقات دانست. لیگ شانزدهم در حالی روی هفته بیست و دوم توقف داشته که تنها ۴ تیم (یک چهارم کل تیم های لیگ) در مسیر خود دست به تغییر و تحول زده‌اند که این آمار در مقایسه با سال های گذشته، امیدوار کننده تر محسوب می‌شود.

در بین چهار تیم ذوب آهن، ماشین سازی، سیاه جامگان و صنعت نفت آبادان، سیاه جامگان با دو بار تغییر و تحول از این جهت جلوتر (بخوانید عقب تر) از دیگر تیم‌ها قرار دارد. همچنین باید گفت فرهاد کاظمی تنها مربی است که بعد از کنار رفتن از یک تیم لیگ برتری، در یک تیم لیگ برتری دیگر مشغول به کار شد تا تنها فردی باشد که سابقه هدایت دو تیم لیگ برتری در فصل شانزدهم را داشته باشد.

در بین این چهار تیم، ذوب آهن با قرار گرفتن در رده چهارم جدول بهترین جایگاه را در بین این چهار تیم دارد و ماشین سازی با حضور در انتهای جدول، ضعیف ترین عملکرد را به خود تخصیص داده است. به جز ذوب آهن که در رده های بالایی جدول قرار دارد، سه تیم دیگر در رده‌های پایین جدول هستند و هر سه تیم صنعت نفت، سیاه جامگان و ماشین سازی با خط سقوط به لیگ دسته اول دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱- ذوب آهن

ذوب آهن اصفهان فصل را با یحیی گل محمدی شروع  کرد و تا هفته هفتم نیز با وی به کارش ادامه داد. گل محمدی در پایان هفته هفتم و در حالی که تیمش با یک پیروزی، ۳ مساوی و ۳ شکست و تنها ۶ امتیاز در رده چهاردهم جدول قرار داشت با مدیران مجموعه ذوب آهن توافق کرد تا از این تیم جدا شود. این اتفاق بعد از شکست دو بر یک ذوبی ها در تهران مقابل استقلال تهران روی داد.

ذوب آهن تنها تیمی در میان این چهار تیم بود که بعد از کنار رفتن سرمربی‌اش، به جای رفتن به سراغ مربیانی که بیرون از گود مانده بودند، به دستیار اول سرمربی‌اش اعتماد کرد و یک مربی جوان را به جمع سرمربیان لیگ برتری اضافه کرد. 

حاصل ۱۵ بازی ذوب آهن با سرمربیگری مجتبی حسینی در لیگ برتر ۸ پیروزی، ۳ مساوی و ۴ شکست بوده که البته ۳ شکست از این ۴ شکست در ۳ بازی آخر این تیم در لیگ ثبت گردیده است. حسینی از ۱۵ بازی ۲۸ امتیاز به دست آورد که این آمار نشان دهنده پیشرفت ذوب آهن بعد از تعویض سرمربی است. حسینی ذوب آهن را در هفته هشتم روی پله چهاردهم تحویل گرفت و در هفته بیست و دوم این تیم را روی پله چهارم لیگ برتر قرار داده است.

۲- صنعت نفت

شاید عجیب ترین تغییر را بتوان به تیم صنعت نفت نسبت داد. در حالی که این تیم تازه لیگ برتری شده در پایان نیم فصل نخست با نادر دست نشان ۴ پیروزی، ۴ مساوی و ۷ شکست ثبت کرده بود و با ۱۶ امتیاز در رده یازدهم جدول قرار داشت و منطقی هم بود که بیشتر از این از تیم تازه لیگ برتری شده انتظار نرود،  باشگاه در یک اقدام عجیب و غیر منتظره «دست نشان» را از کار برکنار کرده و فیروز کریمی که در آن زمان به تازگی از تیم لیگ یکی اکسین کنار گذاشته شده بود را به خدمت گرفتند.

صنعت نفت با هدایت فیروز کریمی ۸ بار به میدان رفته که حاصل این ۸ بازی؛ ۲ پیروزی، ۳ مساوی و ۳ شکست بوده تا کریمی از ۷ بازی بیشتر از ۹ امتیاز نگرفته باشد. فیروز کریمی صنعت نفت را روی پله یازدهم جدول تحویل گرفت و در هفته بیست و سوم روی پله سیزدهم قرار دارد و این تیم نیز خطر رسیدن به انتهای جدول و سقوط به لیگ یک را احساس می‌کند.

۳- سیاه جامگان

سیاه جامگان فصل را با فرهاد کاظمی شروع کرد، با خداداد عزیزی ادامه داد و حالا نیز به اکبر میثاقیان رسیده است تا این تیم با به کار گیری ۳ سرمربی رسمی تا به اینجای کار رکورد دار باشد. 

جدایی کاظمی از سیاه جامگان در هفته نهم اتفاق افتاد و آن روز این تیم با ۹ امتیاز در جایگاه سیزدهم جدول قرار داشت. حاصل جدایی کاظمی از این تیم و جانشینی عزیزی به جای او، دو پله تنزل سیاه جامگان در جدول و رسیدن این تیم به رده پانزدهم جدول بود. آن هم طی ۱۳ هفته و ۱۳ بازی بود.

سیاه جامگان حالا و در پایان هفته بیست و دوم یکبار دیگر دست به تغییرات زد و اینبار اکبر میثاقیان را به خدمت گرفت. حال باید دید حاصل حضور میثاقیان روی نیمکت سیاه جامگان به کجا ختم خواهد شد. آیا این تیم از ورطه سقوط نجات خواهد یافت یا این تغییرات هم در این تیم جواب نمی‌دهد. 

۴- ماشین سازی

دیگر تیم تازه لیگ برتری شده فوتبال کشورمان علیرغم تدارکات خوبی که برای حضور در لیگ برتر داشت و هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای که انجام داد، با رسول خطیبی توفیقی نداشت و نتایج مایوس کننده این تیم با خطیبی سرانجام به برکناری وی ختم شد. 

رسول خطیبی در دوازه هفته ابتدایی لیگ هدایت ماشین سازان را بر عهده داشت که حاصل حضور وی در این تیم یک پیروزی، ۳ مساوی و ۸ شکست بود. رسول خطیبی در حالی از ماشین سازی جدا شد که این تیم با ۶ امتیاز در انتهای جدول رده بندی قرار داشت.

بعد از جدایی رسول خطیبی از ماشین سازی ابتدا حسین خطیبی برادر و دستیار وی به صورت موقت سرمربیگری این تیم را عهده دار شد. خطیبی دوم هم یک هفته مستقلا روی نیمکت ماشین سازی نشست تا در هفته چهاردهم فرهاد کاظمی رسما سرمربی ماشین سازی شود. 

کاظمی نیز ۹ بازی است که سرمربی تیم ماشین سازی است اما حضور وی در این تیم هم مانع از کنده شدن این تیم از قعر جدول نشده است و ماشین سازی همچنان در انتهای جدول رده بندی قرار دارد. ماشین سازی با فرهاد کاظمی در این ۹ بازی ۷ امتیاز گرفته تا در عمل ثابت شود که این تغییرات نیز تفاوت چندانی برای تیم ماشین سازی نداشته است.