خاطره بد سرخپوشان از دربی

معمولا دربی‌ها در همه جای دنیا جذابیت ویژه ای دارند؛ حساسیت این مسابقات به قدری بالاست که دو تیم همشهری برای پیروز شدن دست به هر کاری می زنند اما در تبریز این حساسیت مانند شهرهای دیگر نیست. فوتبال تبریز که در لیگ شانزدهم برای نخستین بار 3تیم لیگ برتری به نام های تراکتورسازی، گسترش فولاد و ماشین سازی دارد، امسال شاهد 3 دربی رفت و برگشت است. با این وجود همچنان این مسابقات در بین طرفداران حساسیت خاصی ندارد و شاید دلیل این موضوع نتایج یک طرفه ای باشد که در مصاف های قبلی به سود تراکتورسازی رقم خورده است. حالا در هفته بیست و پنجم لیگ برتر تراکتورسازی و گسترش فولاد در حالی به مصاف یکدیگر می روند که شاید حساسیت خاصی در این بازی نباشد اما از نظر جایگاه دو تیم در جدول رده بندی، پیروزی چیزی است که دو تیم برای رسیدن به آن تلاش می کنند.

 


شکست ناپذیری تراکتورسازی
اگر به تاریخچه دیدارهای تراکتورسازی مقابل تیم های تبریزی در لیگ برتر نگاه کنیم، به خوبی مشخص است که تیم سرخپوش تبریزی هرگز در دربی ها بازنده نبوده است. امسال تراکتورسازی دو مسابقه با ماشین سازی انجام داده که یکی را برده و یکی را مساوی کرده است. تراکتورسازی با گسترش فولاد نیز در لیگ برتر 7 بار رودررو شده که 4 پیروزی و 3 تساوی را به دست آورده است. جالب این است که هر 3 تساوی دربی تبریز میان تراکتور و گسترش با نتیجه یک بر یک بوده است.


خاطره بد سرخپوشان از دربی
بدترین خاطره تیم تراکتورسازی از بازی با گسترش فولاد به لیگ چهاردهم برمی گردد؛ جایی که تراکتورسازی در آستانه قهرمانی در لیگ برتر بود اما سه هفته مانده به پایان مسابقات در مصاف با گسترش فولاد پیروزی را با تساوی عوض کرد و دو امتیاز را از دست داد. در آن مسابقه تراکتورسازی تا دقایق پایانی یک بر صفر از حریف پیش بود اما محسن حسینی بازی را در دقایق پایانی به تساوی کشاند و همان دو امتیازی که سرخپوشان از دست دادند، در پایان فصل جام قهرمانی را از آنها گرفت. قطعا همه به یاد دارند در روز پایانی لیگ چهاردهم در بازی تراکتورسازی و نفت چه اتفاقاتی افتاد و چه جنجال هایی بعد از آن مسابقه در فوتبال ایران پیش آمد. این در حالی است که اگر تراکتورسازی 3 هفته قبل گسترش فولاد را برده بود، با همان تساوی 3 بر 3 مقابل نفت تهران نیز قهرمان می شد.


گسترش، شعبه دوم تراکتورسازی
با نگاهی به ترکیب تیم گسترش فولاد به خوبی مشخص می شود که اسکلت اصلی تراکتوری ها در سال های اولیه حضور در لیگ برتر حالا در ترکیب گسترش فولاد حضور دارند. از کادرفنی که شروع کنیم فراز کمالوند سرمربی صعودکننده با تراکتورسازی به لیگ برتر حالا روی نیمکت گسترش فولاد است. کمالوند که در تبریز از محبوبیت خاصی میان هواداران تراکتورسازی برخوردار است، حسن آذرنیا بازیکن، مربی و سرپرست سال های گذشته تراکتورسازی را به عنوان سرپرست در کنار خود دارد. در کادربازیکنان گسترش فولاد نیز سید محسن حسینی، مرتضی اسدی، محمد نصرتی، مسعود ابراهیم زاده و مصطفی اکرامی بازیکنانی هستند که سابقه پوشیدن پیراهن تراکتورسازی را در کارنامه دارند.


تراکتور در اندیشه حفظ جایگاه دوم
تراکتورسازی که تقریبا از کسب عنوان قهرمانی ناامید شده با دو امتیاز بیشتر نسبت به استقلال در جایگاه دوم جدول قرار دارد. شاگردان امیر قلعه نویی سایه استقلال تحت امر منصوریان را بسیار جدی پشت سر خود احساس می کنند و خوب می دانند با کوچکترین غفلت شاید جایگاه دوم خود را نیز از دست بدهند. آنها برای اینکه جایگاه خود در رده دوم را تثبیت کنند و البته امیدوار باشد تا فاصله شان با پرسپولیس کمتر شود، نیاز به پیروزی در دربی تبریز مقابل گسترش فولاد دارند.


کورسوی امید گسترش برای کسب سهمیه
گسترش فولاد در فصل جاری نتایج خوبی کسب کرده و در نیمه بالایی جدول قرار دارد. این تیم اکنون 31 امتیازی است و فقط 3 امتیاز باذوب آهن که در رده چهاردهم قرار گرفته، فاصله دارد. شاگردان فراز کمالوند خیالشان از بابت بقا آسوده است و راحت تر بازی های آینده را انجام می دهد. از این رو گسترش فولاد کورسوی امیدی برای کسب سهمیه آسیایی دارد. گسترش فولاد اگر به رده چهارم جدول برسد و تراکتورسازی در جام حذفی به عنوان قهرمانی برسد، آنوقت سهمیه چهارم فوتبال ایران در لیگ قهرمانان سال آینده را به دست می آورد. به همین خاطر آنها اهمیت دیدار دربی با تراکتورسازی را به خوبی درک می کنند.


تقابل های ویژه

بازی فردای تراکتورسازی و گسترش فولاد پر است از تقابل ویژه؛ تقابل فراز کمالوند و امیر قلعه نویی که همواره ادعای رفاقت با یکدیگر را داشته اند. نیمکت نشینان دو تیم نیز رابطه نسبتا خوبی با هم دارند. از سوی دیگر شهرام گودرزی، محمد ابراهیمی، سعید آقایی، خالد شفیعی و مهدی کیانی سابقه حضور در گسترش فولاد را دارند که البته کیانی به علت محرومیت این بازی را از دست داده است. در عین حال تقابل کرار جاسم و فراز کمالوند که دوستی نزدیکی دارند نیز درد نوع خود جالب خواهد بود.


کیانی، تنها غایب دربی تبریز
تنها بازیکنی که در دربی تبریز غایب است، مهدی کیانی نام دارد. کاپیتان تراکتورسازان به واسطه اخراج در بازی قبلی تراکتورسازی حق حضور در بازی با گسترش فولاد را ندارد و غیبت او می تواند برای تراکتورسازی گران تمام شود. کیانی یکی از بهترین بازیکنان تراکتورسازی در فصل جاری بوده است و نبودنش قطعا برای این تیم مشکل ساز خواهد شد.


در انتظار نتیجه دربی شماره 8
هشتمین دربی تراکتورسازی و گسترش فولاد برای دو تیم بسیار مهم است؛ به نظر می رسد ورزشگاه یادگار امام فردا روز شلوغی را روی سکوهای خود پشت سر بگذراند. هواداران فوتبال تبریز فردا به ورزشگاه می روند و باید دید چه نتیجه ای در انتظار این مسابقه است.