امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل گسترش فولاد گفت: به مناسبت شهادت امام هادی تسلیت می‌گویم. همچنین از طریق سایت باشگاه سال نو را تبریک گفتم و امیدوارم سال خوبی برای مردم ایران باشد. همچنین ماه رجب را به مردم تبریک می‌گویم و امیدوارم با دل خوش از ماه‌های شعبان و رمضان هم بیرون بیاییم. درباره بازی باید بگویم سخت‌ترین بازی ما فرداست چون گسترش تیم بابرنامه‌ای است.

وی ادامه داد: برای بازی فردا فرزاد حاتمی را نداریم چرا که او بنا به دلایل انضباطی در اختیار باشگاه است و بعد از بازی فردا وضعیت او مشخص می‌شود. امیدوارم فردا بازی خوبی از سوی هر دو تیم انجام شود تا چه کسانی که به استادیوم می‌آیند و چه کسانی که در منزل هستند، از دیدن بازی لذت ببرند. درباره گسترش فولاد هم باید بگویم که آنها تیم خوبی هستند و در ضدحملات خیلی خوبی بازی می‌کنند. ما هم در این چند وقت تمرینات خوبی انجام دادیم و با اینکه چند بازیکن را در اختیار نداریم اما جایگزین‌های خوبی برای آنها خواهیم داشت.

قلعه‌نویی درباره وضعیت تراکتورسازی و شانس این تیم برای قهرمان شدن هم افزود: پرسپولیس 7 بازیکن ملی‌پوش دارد که با حضور سروش رفیعی این تیم روان‌تر هم بازی می‌کند. به هر حال نقل و انتقالات برای همین است که تیم‌ها بتوانند خودشان را قوی کنند؛ همان طور که نیم فصل سال قبل من به تراکتورسازی آمدم و این تیم در رتبه دوزادهم بود اما ما اگر بدشانس نمی‌آوردیم می‌توانستیم در کورس قهرمانی هم قرار بگیریم. حساب کنید که 4 بازیکنی که مدنظر ما بود را نتوانستیم بگیریم و یک بازیکن خیلی خوب را هم از دست دادیم که این موضوع باعث شد یک چرخ ما پنچر شود اما با همه این مسائل و با این موجودی، بازی به بازی جلو می‌رویم، همچنین از بازیکنانم تشکر می‌کنم که با وجود مصدومیت اما به خاطر طرفداران آذری بازی می‌کنند. شاید اگر بازیکن دیگری بود این کار را نمی‌کرد چرا که آخر فصل است و بازیکنان مراقب پاهایشان هستند اما باید از کادر پزشکی و بازیکنانم بابت این مسائل تشکر کنم همچنین از سردار آجورلو تشکر ویژه‌ای دارم که یک‌تنه بار تیم را به دوش می‌کشد.

سرمربی تراکتورسازی ادامه داد: هر سال 6، 7 میلیارد تومان به تیم کمک می‌شد که آن را هم قطع کردند. از طرفی 5، 6 پرونده انضباطی هم آمده که اگر حرف بزنم می‌گویند شاید چون موردی هست این صحبت‌ها را انجام می‌دهم اما تونی حرف ما را زد؛ 3 سال قبل به ناحق اینجا توهین شنیدم اما خدا را شکر که بعد از چند سال این مسائل سر باز کرد. آن زمان 3 خواسته داشتم تا در آسیا زنگ تفریح نباشیم؛ 3 خواسته من این بود که اول بازیکنان مدنظر در تیم بمانند، دوم بازیکنانی که می‌خواهیم جذب شوند و سوم هم حق و حقوق بازیکنان جداشده را بدهند اما الان بعد از 5 سال 8 پرونده به باشگاه آمده و پول‌هایی که باید هزینه امور تیم می‌شد صرف این پرونده‌ها می‌شود؛ آن زمان با 500 میلیون و دلار1200 تومانی می‌شد این پرونده‌ها را جمع کرد اما الان چیزی در حدود 8 میلیارد تومان شده است بعد آقایان از خودشان تعریف می‌کنند. اگر بخواهم اسم کسی را بیاورم می‌گویند قلعه‌نویی با آنها مشکل دارد، از یک طرف آجورلو و از یک طرف دیگر بازیکنان اذیت می‌شوند اما با توکل به خدا راهمان را ادامه می‌دهیم. 6 بازی در لیگ داریم که بازی به بازی جلو می‌رویم و به مسائل دیگر فکر نمی‌کنیم.

قلعه‌نویی درباره اینکه چرا فرزاد حاتمی به کمیته انضباطی باشگاه دعوت شده، تصریح کرد: این مسائل درون‌خانوادگی است و اجازه بدهید آنها را رسانه‌ای نکنیم اما بازیکن باید بداند که باید در چارچوب باشگاه حرکت کند، من برای خودم چارچوب‌هایی دارم و چه اول فصل باشد و چه آخر فصل، هر کسی در این چارچوب نباشد در تیم من جایی ندارد. شعار من این است که یک دقیقه عزت بهتر از ۱۰ سال ذلت است. مرحوم آقای بهجت در این باره گفته که ما زندگی می‌کنیم تا قیمت داشته باشیم نه اینکه تحت هر قیمتی زندگی کنیم. من به عنوان مربی تحت قرارداد باشگاه هستم و نمی‌توانم برای مدیرعامل باشگاه تعیین تکلیف کنم بازیکن هم باید این را بداند اما همان طور که گفتم بازیکن باید در چارچوب باشد و بعد از بازی فردا تکلیف او مشخص خواهد شد.

سرمربی تراکتورسازی در پاسخ به این سوال که با وجود وضعیتی که تیم تراکتورسازی دارد، آیا او قرارداد را با این تیم تمدید خواهد کرد یا خیر، گفت: ۴ سال قبل هم گفتم که تبریز را دوست دارم و فکر می‌کنم بعد از استقلال، دومین تیمی است که حضور زیادی در آن داشتم. من مردم تبریز را دوست دارم اما باید ۶ بازی در لیگ و یک بازی در فینال جام حذفی را پشت سر بگذاریم. شاید اصلاً بگویند که من را نمی‌خواهند. ۴ سال قبل هم همین طور بود و گفتند هزار تومان هم نداریم خرج کنیم و این یعنی اینکه آقای قلعه‌نویی بفرما برو. در این مملکت اینگونه است که گاهی تغییرات دست ما نیست. باید دعا کنیم که پنجره تابستانی باز شود و خدا نگذرد از کسانی که به تیم ضربه زدند و به جز منافع خودشان به چیز دیگری فکر نکردند. مردم تبریز شریف هستند و لیاقت بهترین‌ها را دارند. ما خوب نتیجه می‌گرفتیم اما یک چرخ ما را پنچر کردند.

وی در خصوص اینکه محرومیت تراکتورسازی به کجا رسید افزود: باشگاه وکیل خوبی گرفته اما من به مسائل حقوقی خیلی وارد نیستم با این همه ۲ موضوع مهم است؛ اول اینکه تعهدات‌مان را پرداخت کنیم تا فیفا راضی باشد و دوم اینکه لایحه دفاعی خوبی را ارائه دهیم چرا که این مسئله بسیار مهم است. ما یک وکیل برزیلی گرفته‌ایم و او کارها را دنبال می‌کند. ما باید پول‌هایی که خرج تیم می‌شد را تاوان اشتباهات گذشتگان بدهیم که فقط به فکر منافع خودشان بودند و به تیم فکر نمی‌کردند.

قلعه‌نویی در مورد اینکه تیم ملی کشورمان چین را هم شکست داد و چقدر احتمال دارد که بعد از برزیل دومین تیم صعودکننده باشیم، ادامه داد: این مسئله را تبریک می‌گویم و حتی به محمدرضا اخباری را هم این موضوع را مطرح کردم. البته در صفحه شخصی خودم هم این موضوع را نوشتم؛ اگر به جام جهانی برویم به نفع فوتبال ما خواهد بود چرا که شور و شوق بین جامعه فوتبال و مردم به وجود می‌آید اما نباید شرایط به گونه‌ای باشد که صعود به جام جهانی ضعف‌های ما را پوشش دهد. ما باید آینده‌نگر باشیم و نگاه خوبی به فوتبال داشته باشیم. باید به فوتبال به دید فرصت نگاه کنیم نه تهدید. امیدوارم که تیم ملی هم ۳ بازی آینده خودش را با نتایج خوبی پشت سر بگذارد تا به قول شما دومین تیمی باشیم که به جام جهانی به صورت مستقیم صعود می‌کنیم.