بازیکن سابق استقلال: پرسپولیس لایق قهرمانی است

امیرحسین صادقی را می توان یکی از بهترین بازیکنان پیکان در دیدار برابر پرسپولیس دانست، مدافع باتجربه خودروسازان در این بازی همه تلاش خود را به کار بست تا مانع از گلزنی سرخ پوشان شود، زحماتی که با شوت غیرقابل کنترل بر باد رفت. 

 

* بازی مقابل پرسپولیس را هم که واگذار کردید.

** این بازی برای ما و پرسپولیس حایز اهمیت بود. ما پیکانی‌ها برای اینکه بالای جدول بمانیم و همچنین به سهمیه امیدوار باشیم، هدف‌مان پیروزی بود. فشار تاکتیکی زیادی را تحمل کردیم اما نشان دادیم که برای سه امتیاز آمده‌ایم.

 

* ولی شکست دادن پرسپولیس در آزادی هم کار آسانی نیست.

** واقعیت این است که اگر برای برد به آزادی نرفته و به‌دنبال یک امتیاز بودیم می‌توانستیم آن را به دست آوریم.

 

* بازی در آزادی آن هم مقابل پرسپولیس برای امیرحسین صادقی چه حس و حالی داشت؟

** بازی در آزادی برای من یک دنیا خاطره است. از زمانی که در لیگ برتر بازی کرده‌ام، همیشه بازی برای من در آزادی جذابیت داشته است. خاطرات بازی در این ورزشگاه مثل یک فیلم سینمایی همیشه از ذهنم می‌گذرد و از جلوی چشمم رد می‌شود. ورزشگاه آزادی کعبه آمال و آرزوهای امیرحسین صادقی است و وقتی پایم را به ورزشگاه آزادی می‌گذارم، برایم حکم زیارت را دارد.

 

* هر بار که مقابل پرسپولیس قرار می‌گیری، طبق گفته اطرافیانت انگار برای تو حکم داربی را دارد.

** واقعیتش همین‌طور است. احترامی که برای باشگاه پرسپولیس و هوادارانش قائل هستم، باعث می‌شود که همیشه بهترین‌ بازی‌هایم را مقابل این تیم داشته باشم. با پیراهن مس، تراکتور و صبا، پرسپولیس را برده یا مساوی کرده‌ام اما همیشه فکر می‌کنم که با پیراهن استقلال این تیم را شکست داده‌ام. من هواداران پرسپولیس و باشگاهش را دوست دارم و همیشه بازی کردن مقابل این تیم برایم خاطره‌انگیز بوده.

 

* یک زمانی هم قرار بود پرسپولیسی شوی.

** چه زمانی؟! دروغ سیزده است؟! من به خاطر هواداران و اینکه رقیب سنتی‌ ما هستند، دوست‌شان دارم.

 

* یعنی از پرسپولیس پیشنهادی نداشتی؟

** خیلی دنبال نبش قبر نیستم. بله پیشنهاد داشتم زمان کاشانی و انصاری‌فرد به من پیشنهاد دادند که به پرسپولیس بروم اما من یک استقلالی هستم. همیشه به هواداران، باشگاه پرسپولیس و پیشکسوتانش احترام گذاشته‌ام. واقعیت این است که الگوهای فنی من در فوتبال هر دو پرسپولیسی هستند؛ جواد منافی و مجتبی محرمی با اینکه در تیم‌ملی هم بوده‌اند اما به عنوان دو پرسپولیسی، الگوی فنی من هستند. من بهترین خاطرات بازیگری‌ام را در بازی‌هایی که مقابل این تیم بوده‌ام، داشته‌ام.

 

* نظرت درباره قهرمانی پرسپولیس چیست؟

** فکر می‌کنم پرسپولیس لایق قهرمانی است آن هم به چند دلیل؛ اول اینکه برخلاف استقلال مشکل مالی ندارند. مربی، بازیکنان و امکانات خوبی دارند که البته این موضوع برای من تعجب‌برانگیز است.

 

* چرا تعجب‌برانگیز است؟

** چطور می‌شود هر دو تیم زیر نظر وزارت ورزش هستند، اما استقلال نه امکانات دارد و نه پول و نه زمین درست و حسابی برای تمرین. مشکلات حاشیه‌ای هم که دارد. اما با این حال فکر می‌کنم پرسپولیس لایق قهرمانی است. آنها اگر چهار امتیاز دیگر کسب کنند، قهرمان می‌شوند.

 

* استقلال هم اگر نیم‌فصل اول مثل الان بازی می‌کرد، مدعی قهرمانی بود، قبول داری؟

** استقلال جوان است و کارکردن با جوان‌ها سوخت و سوز دارد. پرسپولیس امسال قهرمان می‌شود اما پتانسیل این تیم برای چند سال آینده خوب نیست و نمی‌تواند قهرمان شود. اما این استقلالی که منصوریان ساخته شش، هفت بازیکن دارد که 10 سال می‌توانند استقلال را بیمه کنند.

 

* زمانی که در استقلال بازی می‌کردی،‌ پیش آمده بود که بازیکن جوان با بزرگ‌ترهای تیم دست به یقه شود؛ منظورم دعوای نورافکن با یعقوب کریمی است.

** من در جریان دعوای‌شان نبودم و آن صحنه را ندیدم و نمی‌توانم در این باره صحبت کنم. اما آنچه که مسلم است باید صددرصد با بازیکنی که این رفتار را کرده برخورد شود. البته منصوریان هم گفته که بعد با نورافکن برخورد می‌کند. نورافکن را می‌شناسم و می‌دانم که بازیکن بااخلاقی است. بعضی مواقع فشار زیاد روی بازیکن جوان چنین صحنه‌هایی را  به‌وجود می‌آورد. بار تیم استقلال روی دوش جوان‌هاست و آنها گنجایش‌شان به اندازه بزرگ‌ترها نیست اما نباید فرصت‌سوزی کنیم و آنها را از بین ببریم. باید از خود کریمی این موضوع شروع شود و او از نورافکن گذشت کند. این برخورد زننده بود اما با درایت  منصوریان حل می‌شود. به نظر من همان شب قضیه را حل و فصل می‌کردند و جلوی حاشیه‌ها را می‌گرفتند.

 

* در پیکان هم صادق بارانی همیشه با یک پرسپولیسی درگیر است؛ چرا؟

** درباره صادق بارانی باید یک نکته را بگویم که او پسری بسیار نجیب و بااستعدادی است. به نظر من صادق قابلیت‌هایش بیشتر از بازی کردن در پیکان است و به حقش در فوتبال نرسیده. واقعا نمی‌دانم چرا از کوره در رفت چون نزدیک به صحنه نبودم و ندیدم چه اتفاقی افتاد. کار صادق قابل دفاع نیست اما باید موشکافانه به این ماجرا ورود کرد و دید چه اتفاقی افتاده که صادق چنین رفتاری از خود بروز داده.

 

* بارانی یک پست اینستاگرامی گذاشته اما بعد آن پست را برداشت و خیلی به او در فضای مجازی حمله شد.

** متاسفانه باید درباره رفتار مردم ما در فضای مجازی ساعت‌ها صحبت کرد. نمی‌دانم این چه دردی است که مردم منتظرند تا اتفاقی رخ دهد و در فضای مجازی تمام مشکلات خانوادگی و کاری‌شان را با فحاشی جبران کنند. این فضای مجازی نقطه تاریک اجتماع ماست. فکر می‌کنم مردم ما در این باره رد داده‌اند و رفتارشان و فحاشی‌های‌شان برای من یکی قابل هضم نیست. نمی‌دانم این چه فرهنگی است ایران با آن تاریخ و عقبه‌اش در دنیا از خود به نمایش می‌گذارد. یک زمانی نصف قاره آسیا مال ایران بود و هنوز برخی از فرهنگ‌های ما در دیگر کشورها دیده می‌شود اما همین فرهنگ‌های کهن را در کشور خودمان نداریم. خیلی راحت مشکلات‌شان را در خانه و جامعه از طریق اینترنت با فحاشی حل می‌کنند. بدتر از همه اینکه خانواده‌ها هم از این فحاشی‌ها در فضای مجازی استقبال می‌کنند.

 

* به نظر می‌رسد از فضای مجازی دل پری داری؟

** واقعا برای ما ایرانی‌ها چنین رفتاری زشت و تاسف‌آور است. یک زمانی کوچک‌ترین جمله باعث ناراحتی خانواده‌ها می‌شد اما الان در خانواده‌ها هم فحش مثل نقل و نبات می‌چرخد. البته این حرف‌های ما هم هیچ تاثیری ندارد و روز به روز بدتر می‌شود.

 

* با شکستی که مقابل پرسپولیس خوردید، فکر می‌کنی پیکان می‌تواند سهمیه بگیرد؟

** فقط با یارانه مگر بتوانیم سهمیه بگیریم که البته بعید می‌دانم ما شامل یارانه 45هزارتومانی شویم.(خنده) از شوخی گذشته تا روز آخر تلاش می‌کنیم اما شانس‌مان برای کسب سهمیه کمتر شد. یک بازی رودررو با ذوب‌آهن داریم که سرنوشت‌ساز است. ما بلندپروازانه به کسب سهمیه در آسیا فکر می‌کنیم.

 

* فکر می‌کنی استقلال بتواند دومی لیگ را به‌دست بیاورد؟

** تیمی که اول فصل نابسامان بود، الان رقیب جدی قهرمانی است. پس باید به آن احترام گذاشت. واقعا اگر به مشکلات استقلال در طول فصل نگاه کنیم، می‌بینیم که این تیم با توجه به جایگاهش در جدول قابل احترام است. بی‌پولی و تغییر مدیریت خیلی به استقلال ضربه زد و منصوریان دست تنها با همه جنگید. پس باید به او و تیمش احترام گذاشت. بازیکنان استقلال برای منصوریان و تیم‌شان از جان مایه می‌گذارند آن هم با این همه بی‌پولی و جابه‌جایی مدیران که این اتفاقات از نظر من برای هر تیمی مثل یک زخم سرطانی است.

 

* به‌نظر تو منصوریان باید مثل قلعه‌نویی دو سال دیگر در استقلال بماند؟

** اگر سنتی، فنی، علمی و سیاسی هم در نظر بگیریم منصوریان حالا حالاها در استقلال باید بماند. مگر مدیری جدید سر کار بیاید و نظرش چیز دیگری باشد. به نظر من با این شرایطی که استقلال دارد حفظ منصوریان بهترین راهکار است. چون با این اوضاع و احوال نمی‌توان بلندپروازانه فکر کرد.