کنایه فتح الله زاده درباره احتمال نایب قهرمانی استقلال

علی فتح الله زاده مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در مورد قهرمانی زود هنگام پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران گفت: قهرمانی پرسپولیس را به طرفداران این تیم تبریک می گویم. به هر حال من به عنوان یک استقلالی دوست داشتم استقلال قهرمان شود اما همیشه هم گفته ام که اگر استقلال قهرمان نشود دوست دارم پرسپولیس یا تراکتور سازی قهرمان شوند تا مردم خوشحال باشند. با این وجود از اینکه استقلال برای سومین سال متوالی قهرمان نشده است اصلا خوشم نمی آید.

مدیرعامل پیشین استقلال افزود: استقلالی ها عادت ندارند که بدون جام بمانند. از دید هواداران استقلال هم تا جایی که من می دانم استقلال یا باید قهرمان شود یا دیگر فرقی نمی کند که چندم جدول باشد؛ هر چند دربی هم برای هواداران استقلال مهم است که امسال منصوریان و شاگردانش دربی را بردند تا کمی حال هواداران بهتر باشد.

وی تاکید کرد: استقلال از منظر لجستیکی و پشتیبانی روزهای خوبی را سپری نمی کند. در واقع این تیم سه سال است که در نقل و انتقالات  قافیه را می بازد و با وجود آنکه حداقل یک و نیم برابر قبل پول هزینه می شود اما نه آجری روی آجر گذاشته می شود و نه قهرمانی یا مقام آسیایی به دست می آید که این اصلا خوب نیست.

مدیر پیشین استقلال در ادامه در خصوص قرار گرفتن استقلال در رده دوم جدول و تلاش برای کسب نایب قهرمانی، گفت: من هم مثل هواداران دوست دارم استقلال از رده دوم پایین تر نرود اما منصوریان و بازیکنان به تنهایی و بدون حمایت نمی توانند بهتر از این مقامی کسب کنند. من فکر می کنم آنها هم غیرت و هم هوش را در اوج دارند و باید به آنها خسته نباشید بگویم اما این استقلال همان استقلال است که در میان چهار تیم برتر آسیا و در یک قدمی فینال آسیا و شاید ستاره سوم قرار داشت.

وی با بیان اینکه استقلال پیش از این هم در لیگ برتر دوم و سوم شده و قرار نیست همیشه قهرمان باشد، گفت: بنده سال اول حضورم در دوره سوم مدیریت خودم، با این تیم دوم شدم اما سال بعد قهرمان حذفی، سال بعد از آن قهرمان لیگ برتر، سال آخر به دلیل درگیری در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به صورت توامان و رسیدن به چهار تیم پایانی و حضور هفت بازیکن در تیم ملی که در جام جهانی حاضر بود در نهایت در چهار تیم برتر آسیا متوقف شدیم.

فتح الله زاده تاکید کرد: من با این مقام ها و چهار بار پی در پی بردن پرسپولیس قانع نبودم و اولین منتقد، خودم بودم چون هدف ما ستاره سوم بود. با این وجود در کنار این قهرمانی ها آجر روی آجر گذاشتیم و کمپ ناصر حجازی را ساختیم و خود ناصرخان هم بذر آن را پاشید. در آن راه شهرداری منطقه هم به ما کمک کرد تا استقلال اولین تیم دولتی باشد که ساخت و سازی در حد یک ورزشگاه انجام می دهد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال یادآور شد: با این حال ما راضی نبودیم. از استقلال امروز هم راضی نیستم. در واقع آن حکم محرومیت فیفا و آن اعتصاب های پی در پی که تا پنج روز هم تمرینات استقلال را تعطیل کرد که در تاریخ این باشگاه بی سابقه بوده است نباید امسال رخ می داد.

وی تصریح کرد: هر چند جوانگرایی استقلال توسط منصوریان را تحسین می کنم اما طی این سه سال نه منصوریان، نه پرویز مظلومی و نه امیر قلعه نویی درست پشتیبانی نشدند و در نقل و انتقالات زمستانی و تابستانی لیست مربیان را تا حدود زیادی نگرفتند. مسئولان حتی در پشتیبانی هم عالی عمل نکردند تا این سه مربی هیچکدام موفق به کسب جام نشوند و در آسیا هم هنوز استقلال را به جایگاهش نرسانده اند؛ در حالی که استقلال در آسیا همیشه مدعی باید باشد و آنجا را خانه خود می داند.

فتح الله زاده در ادامه خاطرنشان کرد: روزی که بنده را برکنار کردند پیش خودم راحت شدم. می دانستم وجدانم راحت است. من البته بدهی هم باقی گذاشتم مثل همه مدیران دیگر. سه سال گذشته اما در مجموع سه سال مدیریت خودم، ما چیزی حدود ۶۰ میلیارد تومان بودجه بستیم و با این بودجه که وزارت ورزش یک دهم آن را هم بر خلاف تعهد خود پرداخت نکرد در سه سال، یک قهرمانی لیگ، یک قهرمانی حذفی و چهار برد پی در پی دربی ماندگار و رسیدن به جمع چهار تیم برتر آسیا را به دست آوردیم و در کنار این کمپ ناصر حجازی را هم ساختیم؛ در حالی که به دلیل اهمیت  و بزرگ بودن این کار هنوز هم برخی  این ساخت و ساز و آن زمین مستند و آورده برای استقلال را باور نمی کنند یا باور دارند و نمی خواهند بپذیرند. به نظر من این مهمترین کاری بود که در آن سال ها انجام  دادیم حتی مهمتر از رسیدن به چهار تیم برتر آسیا یا قهرمانی هایمان در ایران.

وی تاکید کرد: در استقلال برنامه های زیادی برای آینده داشتیم، از تاسیس بانک استقلال بگیرید تا سیم کارت آبی و البته فروشگاه های زنجیره ای که بخشی از آن انجام شد. متاسفانه اجازه ندادند با استقلال به اوج برنامه ها برسیم. شاید هم استقلال را متوسط می‌خواستند نه صاحب امکانات و نه صاحب ستاره های بیشتر در آسیا. در آن سال ها پرسپولیس هم حریف ما نبود. جام یا مال ما بود یا سپاهان، در آسیا هم استقلال از همه جلوتر بود.

فتح الله زاده در بخش دیگری از گفتگویش گفت: البته فکر می کنم اشتباه استراتژیک در آن دوره از من بود. آنقدر از ستاره سوم حرف می زدم و آنقدر ساخت کمپ حجازی را معمولی تصور می کردم که برخی در وزارت ورزش متوجه نشدند ما با کمترین هزینه چه کار کرده ایم. آنها مثلا افشاگری کرده بودند و بودجه استقلال را که در سال آخر همزمان در دو دوره لیگ قهرمانان آسیا هم حضور داشت، ۲۴ میلیارد تومان اعلام کردند در حالی که خود دوستان بودجه سال بعد از ما را ۳۵ میلیارد بستند و در رسانه ها هم اعلام کردند که اسنادش موجود است.

وی ادامه داد: تازه ما مصوبه ای برای هزینه کمتر نداشتیم اما دوستان از وزارت ورزش و سازمان لیگ ممهور به نام امیر رضا خادم و مهدی تاج نامه ای داشتند که بیشتر از ۱۵ میلیارد خرج نکنند وگرنه نمی دانم در نهایت چه می کردند. البته بیشترین ناراحتی من این است که از آن ۳۵ میلیارد یک آجر به داشته های استقلال اضافه نشد.

مدیرعامل پیشین استقلال با بیان اینکه از زحمات مربیان و بازیکنان این تیم راضی است، تاکید کرد: اما جایگاه استقلال را این نمی دانم که نماینده کمی در تیم ملی داشته باشد، برای صعود به جام جهانی کمک کمتری به فوتبال ایران داشته باشد و به عنوان دومی در لیگ برتر بسنده کند. خطرناکتر از همه این است که از دومی هم راضی باشد و راضی باشیم در حالی که جایگاه استقلال بالاتر از این حرف هاست و ما این جایگاه رفیع را به امثال دانایی فرها، غلامحسین مظلومی ها، پورحیدری ها، ناصر حجازی ها، احدی ها و حتی موسیو رایکوف ها ... بدهکاریم.

فتح الله زاده در مورد اینکه اتاق مرغداری در کمپ ناصر حجازی زده اند و معلوم نیست چه کسی مجوز چنین حرکت عجیبی را داده و مسئول آن کیست گفت: در این رابطه من اطلاع دقیقی ندارم به همین دلیل نمی توانم نظر خاصی داشته باشم فقط اینکه به هر حال آنجا یک مکان عمومی و دولتی است و اگر کسی برای نفع شخصی چنین کاری کرده باشه کار درستی نیست و محل تمرین استقلال هم جای این کارها نیست.