پاسخ‌های ضربتی فیفا و موتکو به درخواست سناتور آمریکایی

ریچارد بلومنتال، سناتور آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) با ارسال نامه‌ای به اینفانتینو، رئیس فیفا خواستار محرومیت روسیه از میزبانی جام جهانی 2018 شد و آمادگی فدراسیون فوتبال آمریکا و دیگر کشورهای‌ جهان به این نهاد جهت پیدا کردن جایگزین مناسبی را اعلام کرد. وی در پایان این نامه خواستار پاسخ سریع فیفا به درخواستش شده بود.

در این میان سرویس رسانه‌ای فیفا در پاسخ به درخواست غیرمنطقی عضو مجلس سنای آمریکا مصاحبه‌ای با شبکه آر اسپورت روسیه انجام داد. عضو این اداره فیفا به شبکه روسی گفت: فوتبال نمی‌تواند مشکلات سیاسی را حل کند و فیفا دخالتی در چنین مسا‌ئلی نخواهد داشت. البته فوتبال قدرت ساخت پل فرهنگی بین ملت‌ها و جمع‌کردم مردم مختلف دنیا در کنار هم را دارد. ما با ملت‌ها در مکالمه، درک مشترک و صلح بین آنها هستیم. معتقد هستیم که جام جهانی نقش مهمی در این احترام‌ها داشته است.

همچنین ویتالی موتکو، معاون نخست وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال روسیه که ریاست کمیته سازماندهی جام جهانی 2018 را نیز بر عهده دارد در واکنش به نامه ریچارد بلومنتال به شبکه آر اسپورت گفت: درخواست و تلاش آمریکایی‌ها برای محرومیت روسیه از میزبانی جام جهانی 2018 بی‌فایده است و آینده‌ای ندارد.

موتکو ادامه داد: چنین حملات ناامید‌کنند‌ه‌ای علیه روسیه ادامه خواهد داشت. این اقدام‌ها هیچ سنخیتی با فوتبال ندارند و این ورزش باید دور از سیاست باشد. به طور کلی ما نگران نیستیم و فیفا اینجا حضور دارد. فرآیند برگزاری جام جهانی اجتناب‌ناپذیر است.