همه جام‌هایی که روی سکو بالا رفت/پنج نسل کاپ‌های قهرمانی لیگ برتر

پرسپولیسی ها در شانزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر برای سومین بار توانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند  و جالب اینکه سه جام متفاوت در این سه دوره به این تیم تحویل داده شد.

گزارشی خاطره انگیز با بررسی جام های تیم قهرمان در رقابت های لیگ برتر، را می خوانید :

دوره اول – ورود سرزده به فصلی نو، آجیل چهار مغز!

 

پرسپولیسی ها قهرمان اولین دوره رقابت های لیگ برتر شدند، آنها که در عین ناباوری و با شکست استقلالی ها در انزلی به این عنوان دست پیدا کرده بودند با جامی روبرو شدند که مشخص بود از سال ها قبل در آماده تحویل در یکی از رقابت ها شده بود. جامی که تقریبا هیچ ظریف کاری در آن پیدا نبود و قله آن در اختیار بازیکنی بود که داشت شوت می زد!

دوره دوم – بلاتکلیفی فراوان

 

سپاهانی ها در دومین رقابت ها موفق شدند به عنوان قهرمانی برسند، آنها در حالی روی سکو رفتند که دیگر اثری از آن جام عجیب لیگ اول به چشم نمی خورد، سپاهانی در این دوره جامی را بالای سر بردند که کاملا مشخص بود برای این رقابت ها طراحی نشده و عملا یک جام حاضری شمرده می شد.

دوره سوم – همه چیز مطابق انتظار

پاس تهران در این لیگ توانستند به تنها قهرمانی خود در لیگ برتر دست پیدا کنند، آنها جامی را پس از پایان بازی های لیگ بالای سر بردند که به مانند فصل پیش سهل الوصول ترین انتخاب برای تحویل به تیم قهرمان بود.

دوره چهارم – ادامه بلاتکلیفی

 

برخلاف انتظار در این دوره نیز جامی به فولادی ها اهدا شد که دوره اول لیگ به پرسپولیسی ها داده شده بود، جامی که اولین انتخاب برای هر رقابت ورزشی محسوب می شود و تقریبا هیچ ظرافتی در آن به کار نرفته است.

دوره پنجم – آغاز کلیشه

 

جامی که فصل قبل تحویل فولادی ها شده در این لیگ به استقلالی ها داده شد، جامی که تا سال ها باید در فوتبال ایران مورد استفاده قرار می گرفت، البته تفاوت هایی در بدنه جام حاصل شد و آن نیز ظریف کاری هایی بود که روی آن حک شده بود. جامی کشیده و بلند و البته نقره ای.

دوره ششم – فعلا ادامه می دهیم 

 

سایپا قهرمان دیگر لیگ برتر بود، تیمی که به مربیگری علی دایی توانست نام خود را در لیست قهرمانان لیگ برتر وارد کند، جامی که تحویل این تیم شد نیز در ادامه دو دوره اخیر بود و آنها نیز به مانند فولاد و استقلال جام بلند و کمر باریک و نقره ای رنگ را بالای سر بردند.

دوره هفتم – پایان یک دوره دیگر 

 

پرسپولیسی ها با دومین قهرمانی خود در لیگ برتر دومین جام متفاوت خود را نیز تحویل گرفتند، در حالی که مسئولان از جام اهدایی خود راضی بودند آنها هم به سنت سه فصل قبل، جام قهرمانی را بالای سر بردند، البته این آخرین فصلی بود که از این جام در لیگ استفاده شد.

دوره هشتم – طرحی نو در اندازیم

 

استقلالی ها نیز به مانند رقیب خود در این فصل موفق شدند به دومین عنوان قهرمانی خود دست پیدا کنند، آبی پوشان در این دوره، جام جدیدی را بالای سر بردند، جامی که تا سال ها و تا قبل از لیگ فعلی با تغییرات اندکی مورد استفاده قرار می گرفت.

دوره نهم – آغاز سه گانه در اصفهان

 

سپاهانی ها در این دوره به دومین قهرمانی خود رسیدند، آنها نیز به مانند تیم های دیگر جامی متفاوت با آنچه قبلا دریافت کرده بودند به دست آوردند، جامی که درادامه لیگ قبلی  بود و آغاز استمرار در این طرح جدید بود.

دوره دهم – اولین جام مشابه برای سپاهانی ها

 

سپاهانی ها که دومین قهرمانی پیاپی خود را به دست آوردند توانستند به جام ثابتی دست پیدا کنند، این جام با تغییرات اندکی همان جام مربوط به سال های اخیر بود. البته در مراسم اختتامیه این دوره از رقابت ها که در کرج و دور از خانه قهرمان برگزار می شد یک جام دیگر نیز تعبیه شده بود تا در صورت بروز مشکل جام فرعی را به سپاهانی ها دهند و خللی به روند برگزاری جشن وارد نشود.

دوره یازدهم –  تثبیت سمبل قهرمانی 

 

سپاهانی ها باز هم در خانه عنوان قهرمانی را به دست آوردند و در این دوره می توان به این نتیجه رسید که جام قهرمانی لیگ برتر به تثبیت رسید. البته به مانند اغلب سال ها تفاوتی در طرح روی بدنه جام ایجاد شده بود.

دوره دوازدهم – همه چیز طبق روال

 

استقلالی ها در این دوره توانستند به سومین دوره قهرمانی خود دست پیدا کنند، جامی که در لیگ های اخیر تحویل قهرمانان شد با اندکی تفاوت در ریزه کاری ها به استقلالی ها داده شد.

دوره سیزدهم – بالا رفتن جام در تبریز

 

فولادی ها در این دوره توانستند به دومین قهرمانی خود دست پیدا کنند، قهرمانی که مراسم پایانی آن مشابه با دیگر پایان بندی های لیگ در سال های اخیر بود.

دوره چهاردهم – جامی که سپاهانی ها را تاریخی کرد

 

در حالی که همه فوتبالی ها در انتظار بالا رفتن جام در تبریز بودند، قهرمان در اصفهان بالای صحنه رفت و توانست به جام قهرمانی را بالای سر ببرد. جامی که در سال های اخیر آن را زیاد دیده ایم.

دوره پانزدهم – جامی که ماندگار شد 

 

جامی که هفت دوره تحویل تیم قهرمان شد، پس از پایان بازی های لیگ پانزدهم در کاملترین شکل ممکن به استقلالی های خوزستان داده شد، جامی پس از تغییرات ایجاد شده روی آن تبدیل به جام ثابت لیگ برتر شد و یک پای مراسم قهرمانی ها نام گرفته بود.

دوره شانزدهم – آغاز فصل جدید 

 

پرسپولیسی ها با سومین قهرمانی خود، توانستند سومین جام متفاوت را نیز به دست بیاورند. آنها در این دوره جامی را بالای سر بردند که برای اولین بار از آن رونمایی می شد، این جام شباهت بسیاری به خیلی از جام های لیگ های مختلف دنیا دارد و می توان آن را فوتبالی ترین جامی دانست که در لیگ برتر به تیم های مختلف داده شد.