واکنش رئیس کمیته انضباطی به ادعای مسئولان گل گهر سیرجان

لیگ برتر فوتبال ایران به ایستگاه پایانی خود رسیده و قرار است روز پنج‌شنبه سرنوشت دومین تیم سقوط کننده به لیگ آزادگان مشخص شود. از سوی دیگر مسابقات لیگ دسته اول روز گذشته (دوشنبه) به پایان رسیده و بار دیگر شائبه‌هایی مبانی بر تبانی در رقابت‌ها مطرح شده است.

اسماعیل حسن‌زاده در خصوص این مسائل توضیح داد که در ادامه می‌خوانید:

* چه تمهیداتی برای جلوگیری از تبانی در هفته پایانی لیگ آزادگان و لیگ برتر اندیشیدید؟

با توجه به حساسیت‌هایی که در هفته‌های پایانی لیگ برتر و لیگ یک و حتی برخی از مسابقات دسته‌های پایین‌تر وجود داشت، از هفته‌های قبل جلسات متعددی در فدراسیون و مخصوصاً در بخش سازمان لیگ که مجری و کمیته برگزار کننده مسابقات است، برگزار کردیم. حاصل جلسات این بود که هم کمیته‌های برگزار کننده مسابقات و هم کمیته‌های نظارتی مثل کمیته انضباطی مقداری بیشتر روی مسابقات زوم کنند.

* اقدام ویژه‌ای هم انجام داده‌اید تا با متخلفان احتمالی برخورد شود؟

اگر ما در جریان فصل برای بخشی از مسابقات، ناظر انضباطی نمی‌فرستادیم، در مسابقات هفته‌های پایانی، ناظران انضباطی حضور پیدا می‌کنند و حتی اگر لازم باشد در پاره‌ای از موارد به طور نامحسوس، افرادی در بین تماشاگران در ورزشگاه قرار می‌گیرند. حتی مقرر شده بود در صورت لزوم از بخشی از صحنه‌ها که جنبه انضباطی دارد، فیلمبرداری شود تا به عنوان مستندات ارائه شود. همه این حرف‌ها، نتیجه‌اش این است که حساسیت مسابقات به مقامات مسئول در فدراسیون منتقل شده است و همه تلاش کرده‌اند که چه در جنگ بالای جدولی برای صعود از لیگ یک به لیگ برتر و چه در بحث سقوط تیم‌ها به دسته‌های پایین‌تر، شرایطی فراهم شود که در یک فوتبال جوانمردانه، نتیجه مسابقه داخل زمین رقم بخورد و خدای ناکرده حاشیه‌ای وجود نداشته باشد.

 
* باشگاه گل گهر سیرجان مدعی شده آلومینیوم اراک در دیدار هفته سی‌ودوم لیگ آزادگان به جای 7 بازیکن بزرگسال، از 8 بازیکن استفاده کرده که تخلف محسوب می‌شود و به همین دلیل باید 2 امتیاز به گل گهر اضافه شود؛ مسئله‌ای که باعث می‌شود گل گهر به جای سپیدرود به لیگ برتر صعود کند. ممکن است این اتفاق رخ دهد؟
 
مسئولان باشگاه گل گهر، مسئله‌ای را مطرح کردند و نامه‌ای نوشتند که نقص شکلی داشت. این موضوع باید دوباره بررسی شود. در ضمن اینکه ادعای مسئولان گل گهر، قانونی است یا خیر، باید مورد بررسی قرار گیرد و بعد ما نظر خود را اعلام کنیم.

* ساسان انصاری، مهاجم فولاد خوزستان در دیدار مقابل صنعت نفت آبادان پس از اخراج، داور را هل داد. 3 فصل پیش پیام صادقیان حرکتی مشابه انجام داد و 3 ماه محروم شد. آیا محرومیت سنگینی در انتظار انصاری هم خواهد بود؟

حرکت انصاری گزارش شد و ما هم رأی خود را روز یکشنبه صادر کردیم که بعد از امضای دبیرکل فدراسیون ابلاغ می‌شود. یک نگرانی و گلایه که همیشه داریم این است که عزیزان رسانه‌ای و حتی بعضی از کارشناسان یا مردم عادی، صحنه‌ها را شبیه به هم می‌دانند. اینکه داور چه گزارشی کرده و آیا اینگونه است که همیشه یک حرکت یا حرکات شبیه به هم، مجازات یکسان داشته باشند را ما نمی‌پسندیم. احتمال دارد یک بازیکن در سابقه سوم خود یک رفتار انجام دهد که مطمئناً شدیدتر برخورد خواهد شد. این امکان هم وجود دارد که یک بازیکن برخورد نسبتاً شدیدی را در اولین اتفاق انضباطی خود انجام دهد. ما همه این مسائل را در نظر می‌گیریم.

ضمن اینکه این شبیه‌سازی تخلفات در صحنه‌هایی که مشاهده می‌شود را اصلاً قبول نداریم چون ما هر پرونده‌ای را به نوبه خودش بررسی می‌کنیم ولی در مورد این حرکت رأی صادر شده و به زودی هم اعلام می‌شود و تنبیهات لازم صورت می‌گیرد.

* بازیکنان برخی از تیم‌ها مانند پرسپولیس در هفته‌های اخیر به نشانه اعتراض، تمرینات را تحریم کردند. آیا کمیته انضباطی به این مسائل ورود می‌کند؟

باشگاه‌هایی که مدیریت حرفه‌ای دارند و قوی هستند، فکر این روزها را کرده‌اند، معمولاً آنها آیین‌نامه انضباطی داخلی برای خود قرار می‌دهند و مطابق آن برای چنین حرکاتی و حتی یک غیبت ساده در تمرین و مسابقه، تنبیهاتی را در نظر می‌گیرند و این تعهدات و تنبیهات را اول فصل به امضای بازیکن می‌رسانند.

یادم هست یک باشگاه لیگ برتری برای بازیکنان خودش به ازای هر جلسه غیبت در تمرین 50 میلیون تومان جریمه در نظر گرفته بود. مسلماً این رقم می‌تواند بازدارنده باشد. لذا در موارد اینچنینی که بازیکنان اعتصاب می‌کنند، باشگاه می‌تواند با توجه به آیین‌نامه انضباطی داخلی خودش، آنها را تنبیه کند اما اگر این اعتصاب سازمان‌یافته، مسائل دیگری را در بر داشته باشد که باشگاه یا فدراسیون بخواهند مطرح کنند، کمیته اخلاق این صلاحیت را دارد که به مسئله ورود کند.

اگر این اعتصاب، مبانی نادرستی داشته باشد، در این کمیته رسیدگی می‌شود و این موضوع قابل طرح در کمیته انضباطی فدراسیون نیست چون در آیین‌نامه انضباطی داخلی باشگاه‌ها باید اعمال شود که معمولاً باشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند.